Avatar billede RaHaJu Nybegynder
13. marts 2012 - 16:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Mediecenter-PC

Hej med jer!

På vores kontor har vi forberedt et HDMI-kabel der ligger skjult ind til stuen. Planen er at vi skal have en stationær computer koblet på dette stik.
Den stationære computer skal tilsluttes vores eksterne DVB-C-tuner (via USB) så vi kan optage tv / pause live-tv via Mediacenteret på Windows 7.
Men jeg ved ikke hvilken stationær PC jeg skal vælge, men har nogle ønsker:

1. Den skal være strømvenlig (eftersom den vil stå tændt 24/7)
2. Den skal ikke larme ret meget (da den står i kontoret hvor vi skal have arbejdsro
3. Den skal have HDMI-tilslutning (så vi kan plugge HDMI-kablet i)

- og så går jeg ud fra den skal være hurtig så optagelserne ikke "lacker" ...

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede Skumlos Nybegynder
13. marts 2012 - 17:39 #1
En passiv Intel Atom eller AMD Fusion-baseret løsning er ofte den mest strømbesparende, samt GPU'erne i disse kan dekode fullhd TV, bluray og lignende. Der findes en masse ITX boards i den retning, det er næsten bare at gå igang... Hvad med fjernbetjening, når nu maskinen ikke står samme sted? Du skal i øvrigt være opmærksom på at Windows MediaCenter ikke kan bruges til DVB-C ud af boksen. Her skal du have middleware i form af DVBLink eller hardware som Digital Devices' der i driveren understøtter konverteringen.
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
13. marts 2012 - 20:44 #2
Hej Skumlos .. puha det var en masse ord jeg ikke helt forstod :-/
Kan du linke til nogle konkrete forslag til relevante emner? :-)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
13. marts 2012 - 21:19 #3
Spørgsmålet er om du vil samle selv, eller nappe en færdigsamlet løsning, og om bluray og lignende også skal være med.

Hvis vi nu tager førstnævnte kunne man bruge et bundkort som dette:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=05896&type=0
Den kan trække det meste hvis du får den sat ordentligt op. D525 er dog ved at være en smule outdated da der er nyere Atom CPUer lige om hjørnet (en del er kommet, med f.eks. D2700, der mangler bare nogle ITX boards med noget ION chipsæt så der er mere power). ION chipsættet er det som giver en GPU (grafikchip) der kan lave noget guf. Det standard NM10 chipsæt der er parret med D525 og lignende, kan ikke specielt meget (i hvert fald i forhold til ION).

Tager vi nu Fusion som er rimeligt hot for tiden, kunne det være:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=07166&type=0

Fusion er dog stadig rimeligt nyt, så diverse open source applikationer er ikke specielt optimeret til det endnu (det er mine egne erfaringer, som er ca. 4 mdr gamle, idet jeg ikke har Fusion selv, kan der altså være sket en del).

Til begge løsninger skal du finde kabinet, RAM, HDD og lignende.

Af mere færdige løsninger kunne nævnes:
Atom D525:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=01029&type=0

Fusion:
http://www.proshop.dk/Stationaer-computer/ZOTAC-ZBOX-nano-AD10-2291143.html

Disse løsninger er klart de mest strømbesparende ifht. pris. Hvis du vil slippe for de optimeringer der ofte er nødvendige for at få disse systemer til at køre optimalt, skal du istedet ud og finde det mest strømbesparende "normale" setup. Her er der jo nærmest frit spil, det er kun prisen der sætter grænsen, så det er lidt sværere at komme med et konkret bud.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
13. marts 2012 - 21:23 #4
Jeg kan se Zotac har released dette:
www.zotacusa.com/zotac-d2700-wifi-supreme-d2700itxs-a-e.html
Men kunne ikke lige finde en dansk forhandler under 30 sekunders søgning, så det er nok rimeligt nyt...
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
14. marts 2012 - 23:01 #5
Hej Skumlos ... Du er en fantastisk svarer må jeg sige, men jeg bliver nødt til at have noget der er færdig samlet, for jeg har virkelig ikke begreb om andet ... ved bare ikke hvad det skal være for en maskine ..
Avatar billede Skumlos Nybegynder
15. marts 2012 - 19:53 #6
Tjaeh jeg ville nok enten købe en Fusions-baseret tingest, eller vente på en D2700 baseret. Den Zotac jeg linkede til tidligere er sgu fræk, den gad jeg godt selv... USB tuneren er sikkert større end den :P

Hvad gjorde du med fjernbetjening osv.? Zotac'en der ville man jo nok stille ved siden af TV'et...
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
15. marts 2012 - 22:27 #7
Har du et link forslag til Fusions-løsningen?

TV'et hænger på væggen og i den minimalistiske stil vi (Læs: fruen) har valgt er der trukket et HDMI kabel fra TV til en HDMI-splitter/forstærker på kontoret hvortil der er monteret DVD/HD recorder, PS3, en computer og snart den maskine du foreslår mig :o)
Sammen med det forbundne HDMI-kabel kører der en fjernbetjeningsforstærker lig denne (link: http://www.koz.dk/product.php?id_product=1590) så jeg kan styre alle apparaterne ... Inkl min eksterne TV-tuner :-)
Såå ... jeg mangler bare den støjsvage mediecenter PC der kan tilkobles HDMI og min TV-tuner :o)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
16. marts 2012 - 07:13 #8
Well Zotac kajiggeren findes her i en pakket version der sådanset bare mangler en Windows licens og sså spiller klaveret:
http://www.proshop.dk/Stationaer-computer/ZOTAC-ZBOX-nano-AD10-Plus-2291142.html

SPørgsmålet er om det ikke kunne gøres billigere med en større version når den nu alligevel skal "gemmes væk". Ellers er der også denne hvor du får Windows licensen med i prisen, og lige en smule mere guffi guffi i hardwaren:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=36744&type=0

Dog ser Zotac'en ud til at være mere mediecenter venlig da den har indbygget IR til fjernbetjening, plus der vist endda følger en Windos MediaCenter kompatibel remote med...
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
20. marts 2012 - 08:28 #9
Jeg har ikke glemt dig, Skumlos - undersøger fortsat, men du hører fra mig :-)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
20. marts 2012 - 09:17 #10
Bare rolig, jeg sover fint om natten :P :)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
21. marts 2012 - 07:45 #12
Du samler jo sådanset bare en helt normal PC, Komponenterne er udemærket men du får ikke den strømbesparende faktor med, hvorved det sådan bliver lidt hip som hap hvilken maskine du vælger da nærmest alle full-blown maskiner nu om dage kan afspille HD film, HDTV, bluray osv. uden problemer. Det er CPU'ernes såkaldte TDP der er problemet. TDP er den effekt de er rated til at køre (ved fuld skrue skal lige sigs). Således har mange CPU'er en TDP på mellem 75W og 95W (op til noget a la 135W), og det er KUN CPU'en. Så kommer de forskellige chips oveni, plus grafikkort, og pludseligt har din maskine måske en samlet TDP på noget a la 250W. Nu skal det siges at ofte så kører lortet jo ikke fuld skrue, men hvis man kører 30% så har du 75W affektafsættelse. Til sammenligning har de fleste Atom platforme og lignende en samlet TDP på måske 40W (inkl. grafikkort, northbridge osv.). Så selv hvis den kørte fuld skrue (en nyere ATOM med ION chipsæt kører måske 70% ved en kompleks bluray film) har du næsten 50% lavere strømforbrug (hvilket du bliver glad for hvis maskinen skal stå og idle så den kan optage TV, da du her har endnu lavere strømforbrug).

Dvs. alt i alt skal du gøre op med dig selv hvordan du vil bruge maskinen. Skal den stå tændt meget, synes jeg man bør vælge Atom/Fusion. Tænder du den on-demand, så kan du bare købe noget større, som f.eks. den de foreslår,
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
21. marts 2012 - 13:08 #13
Ok ... Den skal stå tændt hele tiden, for det skal være sådan jeg kan pause live-tv m.v., og samtidig vil jeg bruge maskinen som extender for de billeder og opskrifter vi har til at ligge på NAS'en ...
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
21. marts 2012 - 15:29 #14
Avatar billede Skumlos Nybegynder
21. marts 2012 - 17:14 #15
Det er en fin maskine, og man kan sige at med en TDP på 65W for CPU'en begynder det at ligne noget (det var vist den samme cpu der sad i Compumails forslag). Her har du dog ingen opgraderingsmuligheder og HD2000 grafikkernen er ikke toppen af poppen, men er rigeligt til et mediecenter. Spørgsmålet er hvor god hardware accelerationen er i de forskellige programmer.Spørgsmålet er om man kan få nogle dekodere til HDTV som spiller fint, eller hvordan. Jeg kunne ikke forestille mig det var et problem men who knows... Jeg har ikke megen erfaring med HD2000/3000 grafikkernerne, selvom jeg har en i5-2520 selv... Man kunne self. lige se hvordan driveren egentligt performer i Windows 7 med en HD tv kanel...
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
22. marts 2012 - 08:06 #16
Alletiders Skumlos ...
Vil du smide et svar, for du har da så rigeligt fortjent mine point!
Tusind tak!

Ha' et godt forår :-)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
22. marts 2012 - 18:53 #17
Det var da så lidt... :)