Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 17:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Overheating, overbelastning og alarm lyd af computer rig.

Hej.

Dette er så mit sidste desperate forsøg på at prøve at finde ud af hvad det er der foregår. Jeg har ikke selv samlet mit rig, det har en bekendt af en bekendt gjort, som jeg ikke kan få fat i.

Det består af:
Standard cooler fans. (1 ind i tower, 1 på CPU, 3 mounted på GPU).
Intel Core i7 2600k (3.40 ghz)(IKKE overclocked)
SilentPro 700W Power Supply
Nvidia GeForce GTX 570
Gigabyte Motherboard GA-P67A-UD4-B3

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal begynde, og hvilke af de symptomer jeg oplever der har betydning - så jeg tager hul et tilfældigt sted.

Jeg har læst utallige threads på forums - brugt timer efter timer på at finde ud af hvad der foregår. Jeg er på bar bund.

Computeren har siden jeg fik den oplevede meget stor varme på CPUen. Køleren sætter ofte ind og blæser som en vanvittig. For at holde den under 60 grader, har jeg fjernet begge siderne på tårnet. Nu ligger den på 37-40 grader når man ikke kører noget på den.

Når jeg starter et spil (COD, BF, Tera, SWTOR) når den normalt op på de 70-80 grader, hvilket er ekstremt. Min CPU ligger der omkring de 30%, hvilket ikke er den helt vilde belastning ud fra min egen viden.

Ud over det, så er jeg nu kommet til et stop punkt, hvor jeg ikke længere kan ignorere dette problem. Jeg prøvede at render en film den anden dag (edit den, og så lave dem om til en afspilnings fil) og da peakede min CPU på 98%,
http://i42.tinypic.com/23sf5w8.jpg
min CPU temp (Ifølge CoreTemp 0.99.8) rammer de 98 grader og en hylde tone alarm af en slags begynder at sætte ind. Jeg er overbevist om at jeg vil brænde et eller andet af hvis jeg ikke stopper.
Her er en lydfil af lyden:
http://www.mediafire.com/?6j6uz7d1xe1idpx

Jeg kan ikke forstå at min computer overhovedet lader det komme dertil hvor den tillader at brænde noget af. Er der INGEN form for begrænsning på sådan noget hardware her?

Jeg har prøver at begrænse renderingen på den ene og anden måde, men det er ikke kun der det forekommer. Prøvede at et program crashede og lige pludseligt tog 40% af min CPU - som også satte lyden i gang.

Jeg har isoleret lyden til enten min GPU, eller fra bag ved GPUen (motherboarded).

Jeg har ikke mulighed for at skifte dele ud, og prøve hvad der går galt da jeg ikke har en anden PC i hjemmet med dele der passer, eller som er stærke nok til at følge med den her...

Jeg har opdateret GFX driverene, men har ikke kunnet finde en BIOS update til det her bundkort (gigabyte er forvirrende på det område) og desuden ved jeg ikke hvordan man flasher en BIOS - kun at det kan ødelægge alt hvis det går galt.
BIOS-version/dato: Award Software International, Inc. F2, 22-02-2011

Der er et par mrd. til at det er et år siden jeg købte PCen, så hvis det er et defekt hardware, skal den returneres.

Sidste håb...
Mange tak,
lindenkron
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 17:29 #1
Er lidt forvirret over din tråd, men jeg antager at det drejer som om at cpuen bliver for varm? Det nemme svar er at du ikke har den korrekte køling :)

En ting er det flow dit system har i sig, noget andet er hvad der er på komponentet der bliver for varmt..

Jeg har selv en i7 og jeg erstattede dens standard blæser ud med en Corsair H50 cpu køler for at holde den på et niveau jeg kan leve med :)

Derefter kan vi snakke om at flow vil føre den varme der ellers er ud af pcen.. det kræver jo vel og mærket af nogen blæsere blæser ind og andre ud før effekten vil virke.. (Jeg nævner følgende for at få dig til og tjekke at nogle blæsere blæser ind og andre ud fra kabinettet...

Det samme gælder jo for dit grafikkort.. du kan se temp på den med speedfan som os kan se cpuens temp mm :)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 17:37 #2
Hey Blueeyez,
tak for det hurtige svar.

Flow er nok et problem for mig, og også et jeg havde tænkt mig at løse. Men flow er ikke problemet da jeg som sagt helt har fjernet cabinet siderne for at sikre mig at den ikke er lukket inde. Jeg vil bare ikke bruge penge på at fixe det, før hvad end der forsager det her er fixet.

Jeg downloadede dit program, og fik et lidt forstyrrende ikon på min GPU. Ved 0% CPU, viser SpeedFan det her:
http://i43.tinypic.com/348jehe.jpg

Hmm...
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 17:45 #3
#2 Du skal ikke lægge så meget i at der kommer en flamme ved gpuen :) 51 grader er en super temp.. Du skal ikke tænke på idle temp, men max temp..

mht air flow, så skal varme jo flyttes, at du har fjernet siderne er en løsning som nogen nok synes er god, men når der begynder og komme mere og mere "skidt" derind så vil du jo blot få det at mærke og så skal du til og gøre den rent ;)

Jeg selv anbefaler sådan en her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4948295

Og så evt sådan nogle blæsere her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=793584

og til grafikkort: http://www.edbpriser.dk/grafikkortkoeling/arctic-cooling-accelero-twin-turbo-ii-id-5516830.aspx

Jeg ejer selv sådan en grafikkort køler, blæserne der men endnu ikke blæser styringen hvilket piner mig, men jeg venter og ser om priserne på den ikke falder lidt ;)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 17:55 #4
Hmm, okay, men ville tro at det var meget ved idle. Men hvad ved jeg ;). Er altid godt at have links til nogle gode produkter, og som jeg sagde har jeg også tænkt mig at få købt nogle nye og få kølet det hele ned som det skal.

Men det afhjælper desværre ikke mit hyletone problem, samt 100 grader når jeg laver noget så simpelt som rendering :(
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 18:09 #5
#4 på den front snakker vi vel om grafikkortet? Gider du smide link til det grafikkort du har købt? Altså specifikt den model mm som du bruger.. (På lige netop det område er det godt at have flow i sin pc) men en god blæser til ens grafikkort er det bedste valg, desværre så er de blæser løsninger man får i grafikkort ikke optimale.. har selv et Nvidia 8800 GTS og et Ati HD 5770 liggende og begge har standard køling (Virkeligt elendigt) men det er på Nvidia 8800 GTS jeg er ved og gøre klar til og sætte den gpu køler på som jeg linker til ovenfor :) (Du skal dog sikre at den passer på dit grafikkort, men jeg mindes den gør.. men stadig :) samme gælder for en evt cpu køler opgradering :)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 18:12 #6
#5 Jeg ved godt at god køling er vigtig. Men jeg tror ikke du helt fanger min pointe. Jeg nægter at tro på, at med standard køling og ingen sider på cabinet - at under 100% CPU belastning skal min CPU ramme 100 grader, brænde sig selv og samt give den sindsyge hyle alarm tone fra min GPU / Motherboard.

Noget er defekt.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 18:34 #7
#6 Mit bedste bud er at du kontakter forhandleren i morgen og fortæller at den bliver xxx antal grader varm uden du egentligt bruger kortet 100% og pive lydende...

Har selv haft et kort og jeg mindes lidt samme problem nu jeg lige kom til og tænke over det.. så bare ind med den mens der er garanti :) Hvis så smid link til den og så skal jeg se om der er et kort med bedre køling og så kan du jo spørge forhandler om at hvis de dumper den om du så kan få følgende mod self evt ekstra betaling (Hvis den koster mere)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 18:38 #8
Hvilket kort snakker du om? Jeg ved ikke engang hvor fejlen ligger... CPUen går 100%, 100 grader, piv lyden kommer [u]ikke[u] fra CPU eller PSU, men fra GPU/Motherboard. Så jeg ved ikke engang hvem jeg skal kontakte, eller hvad det mulige problem er. Ikke nok med det, de vil putte det i og teste det og det vil sikkert ikke have nogle problemer da jeg sagtens kan køre PCen normalt.

Og hvis det jeg sender ind ikke er det med fejlen på, så er jeg først på herrens mark.

-lindenkron
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 18:40 #9
Denne video er også lidt forstyrrende i forhold til det jeg har med at gøre...
http://www.youtube.com/watch?v=-AnB6qF9N00
23 grader ved ingen belastning, 29 grader ved 100% CPU belastning i flere timer?

Jeg nægter af hele mit væsen at tro på at den ene køler reducere graden med 70... i forhold til en standard køler...

*suk* som sagt, sidste desperate råb.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 19:01 #10
#8 Jeg snakker om dit grafikkort da det jo er den du snakker om bliver 100 grader? :)

Er det ikke dig der har købt delene ved en forhandler? :)
Hvis du sender det ind skal du bede dem teste det i spil, fordi det er der du oplever problemet.. du kan os prøve og bruge følgende program furmark til og press varmen på dit grafikkort, men du skal bruge det med omhu.. det kan skade din pc hvis du bare lader den blive for varm.. så stop den så snart piv lyden starter eller når den når de 100 grader.. et grafikkort kan holde til 110 grader hvis jeg ikke tager fejl. (Altså de nyere som den du har)

#9 Jeg skal ikke kunne sige om følgende video er "real deal" men cpu køleren der er god, men igen du skal ikke se SÅ voldsomt på det selvom det da er en meget fristende cpu køler med såan en video..

Personligt så er min cpu på ca de 30 grader ved idle og under pres max 60 grader.. har haft lavet stress test på min i7 i flere timer og den holdt sig lidt på de 60 grader hvilket er rigtigt godt :)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 20:03 #11
#10
Min CPU når 100% og 100 grader. Har ikke set hvad temp. på min GPU er når jeg begynder at render (stress test giver nok samme resultat, 100% CPU forbrug). Hvis min bare blev på 60 ville det jo ikke være et problem.

Den går fra 40 grader til 100 grader på imellem 3-6 sekunder efter jeg begynder at render min film... lidt vildt ikke?

Som sagt, jeg ved ikke hvor fejlen ligger.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 20:12 #12
#14 min fejl, troede vi snakket om grafikkortet..

mht cpuen har den så altid være så følsom? Altså at gå fra 40 - 100 grader på 3 - 6 sek? eller har den haft lavere max temp? (Fordi hvis så kan det være køleren måske blæseren på den der blot er blevet brugt lidt for meget)

de standard cpu kølere der følger med til i7 serien er efter min mening ikke egnede til at køle en i7, kun når den er inaktiv.. og det er jo ikke derfor man køber en i7 ;)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 21:42 #13
Ja, temperaturen har altid været ret høj på den her computer, og det her 100 graders 100% CPU problem + hyletone har jeg kendt til i nogen tid. Men jeg har bare aldrig haft brug for at gøre ting som at spille spil der kræver mere, og bruge programmer der også kræver mere. Før nu.

Tror ikke det er blæseren, RMP på den er omkring de 1600 og den virker slet ikke slidt. Har også støvet den af uden effekt flere gange...

Hvordan finder jeg ud af hvor fejlen er?
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 22:05 #14
#13 Hvis du laver en cpu stress test med prime95 piver den så?

Prime95 kan hentes herfra: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Vær dog opmærksom på følgende er 32 bit, så hvis dit system et 64 bit skal du bruge denne:

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

Og når du stopper stress test stopper den så med og pive?
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 22:14 #15
En tilføjesle til #14 Husk og hold øje med cpuens temp!
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2012 - 23:29 #16
#13 Har lige taget det op med en ven og han mente os det måtte være cpu blæseren der er blevet overbelastet.. eller evt ved og stå af når du kører med fuld knald på.. så mit bedste bud er at du skal have fat i en ny cpu køler før sleve cpuen tager skade hvis den da ikke allerede har det... (Går ikke ud fra den har, men 100 grader er en del varme)
Avatar billede lindenkron Praktikant
12. marts 2012 - 23:34 #17
#14
Kørte Prime95 - Samme resultat. Efter 5-10 sekunder begynder den at skrige. Temp nåede kun at ramme 81 grader. Der er ikke engang tid til at blæseren kan nå at sætte ind, så hurtigt sker det... tvivler stadigvæk på at det er det.

Hilsen,
lindenkron
Avatar billede Blueeyez Mester
13. marts 2012 - 11:19 #18
#17 Ja, men vi kan ikke teste yderligere uden at du skal lægge penge i og derfor synes jeg en god investering er en ny cpu køler, for du kan ikke køre med en pc uden den del fremfor at du skal ud og købe ny cpu eller bundkort..

blæseren er hurtig til og reagere, den har en sensor så så snart cpu bliver varmere så vil den reagere.. ud over det så er det igen det eneste komponent der snurrer rundt og som burde kunne give sådan en lyd.. men som sagt cpu køler fordi du kan bruge den på andre cpuer lige såvel (Kræver jo at den har en socket der passer, men det samme gælder jo for bundkort)
Avatar billede lindenkron Praktikant
26. marts 2012 - 17:14 #19
#Resultat af hvad der skete:

Jeg har sendt den til rep, og de skiftede bundkortet på den. Den larmer ikke længere, men bliver stadigvæk ret varm. Skal nok til at arbejde på noget køling til den.

Hilsen,
Lindenkron
Avatar billede Blueeyez Mester
26. marts 2012 - 18:11 #20
#19 Ja, ville nok være smart med en bedre cpu køler så hurtigt som muligt ;)
Avatar billede lindenkron Praktikant
25. april 2012 - 19:34 #21
Fik et nyt bundkort som sagt, og har nu fået en ny køler på (ZALMAN CNPS 11X Extreme). Den peaker nu ved 54 grader ved 100% belastning.

Det var løsningen :)