Avatar billede louiseha21 Nybegynder
08. marts 2012 - 18:24 Der er 5 kommentarer

BIOLOGI - NERVESYSTEMET

Vi lavede et forsøg, hvor vi skulle klemme hinanden i hænderne uden at sige noget, hvor man herefter kunne se, at der var sket en indlæring.
Jeg har så herefter fået en opgave som lyder:
Hvilke ændringer der kunne være tale om, når vi indlærer?
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
08. marts 2012 - 18:50 #1
Av for fanden, du klemte min hånd for hårdt. Nu vil jeg ikke lade dig klemme mind hånd igen.
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
08. marts 2012 - 19:00 #2
Ændring på spørgsmålet!:

Hvilke ændringer i nervesystemet kan der være tale om, når vi indlærer?
08. marts 2012 - 20:38 #3
HEJ,

Når du trykker på en nervecelle (eller rettere en neuron) sker der en kemisk påvirkning i samme neuron. Denne kemiske påvirkning forplanter sig gennem denne neuron til en synapse. Synapsen overfører til næste neuron (acetylcholin mv) og det samlede resultat havner i "mellem-ørerne-computeren". Der bliver mængden (altså koncentrationen af Actylcholin fra den sidste neuron (så vidt jeg husker hedder den "dendritten" men er ikke sikker)) analyseret og denne signal-styrke "gemmes" i hjerne-nervecellen.
Det der sker er altså, at trykket i hånden afgiver en mændge kemisk transmitter-stof som ("efter at have gået så grueligt meget igennem" (citat HC. Andersen)) når hjernen, analyseres deroppe (koncentrationen) og styrken-gemmes.

Svaret på dit spørgsmål er altså det er bio-kemiske ændringer som er årsagen.

Og når vi inddrager øjne, næse mv, er der langt flere hæmmer-/  og forstærker-/nerver involveret.

KRISTIAN
08. marts 2012 - 20:42 #4
PS;

Efter at have løst det:

Skal du veje en meget tung ting (eks. et fly) som ikke kan komme på en vægt, bruger du specielle tryk-sensorer. Disse sensorer udsender et elektrisk signal, som er proprotionalt med sammentrykningen af denne sensor (sml: nerve / trykcelle /Acetylcholin / elektrisk signal).  Det elektriske signal lader sig omdanne til en digital visning i relevante apparater - ditto for hjernen.

KR
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. marts 2012 - 20:55 #5
Prøv at læse lidt om hvorledes sanse intryk som lyd følelse syn  og følelse bliver idlagret i din bevisthed igennem Brodman sellerne i hjernen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brodmann_area