Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 22:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SSD Disk På Vista

Hej,
Min svirgerfar har fået opdateres sin disk til en SSD "OCZ Agility 3 SSD, 120 GB, 525/500 MB/sec, 6Gb/s". Men på medions hjemmeside, var der ikke drivers til Win 7, så han har beholdt sit Vista.

Nu er det her under installations processen jeg kommer i tanke om/ får kig på, at Vista jo ikke understøtter Trim support.

Mit spørgsmål er nu:
Hvad gør jeg for at vedligeholde disken bedst muligt, i forhold til den manglende Trim support på Vista?
Avatar billede LarsDRasmussen Nybegynder
02. marts 2012 - 22:32 #1
Hejsa

Umiddelbart har du ikke brug for drivers til en SSD Disk - blot til den SATA-controller der sidder i computeren, og de drivers er som regel indbygget i Windows 7. Derfor vil der ikke umiddelbart være nogen ide i IKKE at bruge Win7 - det er bedre end Vista på alle punkter.
Derudover er der indbygget garbage collection i diskens controller, som giver noget hen af TRIM-funktionalitet (men ikke helt).
Dog vil jeg klart anbefale at du bruger Win 7.

Hvis du vil læse lidt om hvordan SSD'er "hænger sammen", kan du kigge på min hjemmeside om SSD diske: http://ssddisk.dk/startguide-til-solid-state-drives/

Mvh
Lars
Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 22:41 #2
Nu var det ikke så meget til disken jeg snakkede om driver support. Men mere alle de andre dele i computeren hvor der ikke var drivers til, som netkort, graik, osv.
Avatar billede LarsDRasmussen Nybegynder
02. marts 2012 - 22:49 #3
Okay - dog er jeg ret sikker på at de fleste drivers er indbygget i Windows, og ellers kan man som regel bruge Vista drivere på win 7 også.
Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 22:58 #4
tør jeg ikke satse på, da det er svirgerfar der skal betale. Og knap så godt, hvis det ikke vil virke.

Har før ringet til support vedr. pc, og der kunne de ikke love det ville virke så...
Avatar billede kimtheman Novice
03. marts 2012 - 00:23 #5
Nu prøvede jeg lige igen at installere Windows 7 Upgrade Advisor, og nedenstående er hvad den skriver:

http://peecee.dk/ (...)

Kan man få styr på den sidste hvor der er spørgsmåltegn også i Win 7, eller hvad mener du? (Mail der installer jeg bare windows live mail)
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. marts 2012 - 03:39 #6
Du har ikke linket til dit upload
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. marts 2012 - 10:33 #7
Jeg har siddet med sammensætning af driverpakker til mange maskiner efterhånden og jeg har ikke haft en eneste maskine, der ikke kunne køre Windows 7, hvis den kørte Windows Vista.
Springet mellem Windows 2000/XP og Windows Vista/7 er dog en anden sag.

Der hvor der kan være lidt problemer er hvis man skifter fra 32bit til 64bit, så vil man være helt sikker, så holder man sig til samme arkitektur, så virker det.

Skiftet fra Windows Vista til Windows 7 kan virkeligt mærkes.
Windows 7 kører klart bedre og det forstyrrer ikke brugeren konstant med popups omkring adgange til filer.
Avatar billede kimtheman Novice
03. marts 2012 - 11:35 #8
Nej jensenjs det har du ret i, haha.
Nej man skal gå i seng istedet for at sætte ved pc om natten.

LarsDRasmussen og Wally1973. Lig et svar så deler i point.

Tog chancen og tog en driver fra vistaen og installerede denne under Win 7. Og lige i øjeblikket ser alt ud til at virke. Og ja er enig Win 7 booter/ kører meget bedre.
Avatar billede LarsDRasmussen Nybegynder
03. marts 2012 - 15:00 #9
Godt at du fandt ud af det :-) (jeg har svaret tidligere)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. marts 2012 - 09:55 #10
Jeg er ligeglad med pointene.
JEg er bare glad for at kunne hjælpe lidt. :)
Avatar billede kimtheman Novice
04. marts 2012 - 12:06 #11
ja point i sig selv er jo ikke noget.
Men synes nu alligevel det er med til at vise andre at man da før har givet nogle rigtige svar der har udløst point. Så ens råd er værd at følge.