Avatar billede tniels Nybegynder
02. marts 2012 - 09:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DHCP / statisk IP

Jeg har en Cisco ASA 5505, som fungerer fint med min eksisterende internetforbindelse. Min eksisterende internetforbindelse har en DHCP tildelt IP-adresse.

Jeg vil gerne skifte over og bruge en ny internetforbindelse, som har en statisk IP adresse. Derfor vælger jeg statisk og indtaster IP og Subnet mask på det eksterne interface. Men efterfølgende virker internetforbindelsen ikke.

Internetforbindelsen fungerer fint, hvis jeg sætter en anden router imellem, som kan tildele en DHCP IP-adresse til 5505'erne. Men det er jo ikke en optimal løsning.

Er der nogen, der har erfaringer med det? Eller har et godt bud på, hvorfor det ikke fungerer?
Avatar billede vistodk Nybegynder
02. marts 2012 - 09:38 #1
Nogle ydbydere har et MAC adresse filter, så hvis du skifter routeren, kan der gå op til en time før den nye virker, med mindre du ringer til deres support og får dem til at flushe deres Mac filter.

TDC erhverv har ofte denne begrænsning, men det afhænger af dit produkt
Avatar billede tniels Nybegynder
02. marts 2012 - 09:43 #2
Jep, det har jeg på min eksisterende internetforbindelse (som er leveret af TDC). Men det er der ikke på min nye internetforbindelse. Den nye virker fint med flere andre routere, bare ikke med min ASA 5505.
Avatar billede Spotgun Seniormester
02. marts 2012 - 10:44 #3
Det kan være du mangler at sætte en statisk route op til din nye gateway IP. Det må tidligere være opsat automatisk da du har fået IP'en via DHCP, men nu skal du huske at oprette det manuelt.

Du skal lave en static route på dit outside interface, med IP og subnet 0.0.0.0 og sætte den til at pege på din gateway IP, så skulle der gerne komme hul igennem.
Avatar billede tniels Nybegynder
02. marts 2012 - 10:49 #4
Det lyder sandsynlig @spotgun. Jeg undersøger det lige med det samme.
Avatar billede tniels Nybegynder
02. marts 2012 - 16:12 #5
Super, det virker.
@spotgun, hvis du sender et svar, så sender jeg nogle points.
Avatar billede Spotgun Seniormester
02. marts 2012 - 19:08 #6
Værsgo