Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 16:08 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Adgang til hjemmeside uden ftp-koder og navn på webhotel

Jeg har netop snakket med et pizzaria, der gerne vil ændre priserne på deres to simple hjemmesider.

De har imidlertid ikke andre koder end koderne til DK Hostmaster. De mangler både ftp-koder og navnet på hvilket webhotel, deres hjemmesider ligger.

Manden, der i sin tid lavede hjemmesiderne til dem er pist forsvundet.

De har bedt mig om at enten ændre på den eksisterende hjemmeside eller overskrive den med en ny.

Hvordan finder jeg ud af, hvor hjemmesiderne ligger, og hvordan jeg får adgang til at ændre/overskrive dem?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2012 - 16:10 #1
du får fat på web-udbyders support, og beder dem om ny adgangskode (den skal nulstilles).
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 16:17 #2
Jeg ved ikke, hvem der er webudbyder...

Kan jeg se det udfra de oplysninger, der er på DK Hostmaster?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2012 - 16:27 #3
du skal så klikke på værdien ud for navneserver - og kontakte det firma. Og du skal overbevise dem om, at det fremover er dig eller pizzariet, der er den ansvarlige for domænet (ellers sender de bare ny adgangskode til ham, der er blevet væk, og det hjælper jo ikke meget).
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 16:36 #4
Hvis det er pizzeriaet der ejer og betaler for domænet, vil det nemmeste nok være en skriftlig besked, underskrevet af ejeren af domænet om at koderne skal nulstilles. Hvilket nok kan være lidt besværligt.
Ellers skal domænehosten kontaktes og forklares hvad der er sket. De vil formodentlig nok først kontakte ham der er anført som ejer, da en overdragelse er så godt som umulig uden ejerens underskrift.
Men på DK-Hostmaster kan du se hvilke navneserverer domænet er tilknyttet. Da de fleste hosts benytter deres egne navneservere, vil det være svaret på hvem der skal kontaktes. Hvis ikke du kan gennemskue det, så skriv hvilke navneservere der er nævnt.
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 17:31 #5
Pizzariaet ejer domænet, men det er den forsvundne mands emailadresse, der står opført.

Navneserverne er fra dette sted:
Bruger-id: GDNS1-DK
Navn: Larsen Data ApS
Adresse: Flæsketorvet 68
Postnummer & by: 1711 København V
Land: Danmark

Som jeg umiddelbart kan se, er det noget gratis noget..

Jeg har netop sendt dem en mail om, hvorvidt emailadressen kan ændres til pizzaria-ejerens email. Hvis der er brug for snailmail med underskrift, gør vi det.

Hvad sker der efter, at koderne er nulstillet? Kan jeg så bare oprette nye?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2012 - 17:42 #6
så vil du have fuld og unik adgang (den tidligere kan ikke længere kigge ind, da adgangskoden er skiftet).
Du bør så give et stykke papir til pizzaet (som de gemmer) med koder og brugernavne, så de ikke kommer i samme situation en gang til...
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 17:52 #7
Super. 1000 tak for hjælpen til jer begge. I kan få lov at dele mine usle 15 point!
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 17:52 #8
Ups, det var jo jer, der skulle svare...
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2012 - 18:07 #9
bare hold mig ude af point - du har kampen fremover med at få adgang.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 19:15 #10
Det ser ud til at de er registreret hos GratisDNS. Gratis DNS tilbyder primært en gratis DNS opsætning og det eneste de selv sælget er domæner. Dette betyder at webhosten i virkeligheden kan være hvor som selv. Firmaet bag Gratis har dog en lille webhost kaldet NetPlads.dk, men det er langt fra sikkert at det er hér, siden er hostet. Så du skal nok før noget andet have bekræftet fra Gratis DNS hvilken host som navneserveren dirigere videre til.
Dog kan Gratis DNS nogle gange være live svære at have med at gøre da der ikke er noget ansat i firmaet til at varetage hjælp. Men når det drejer sig om en forsvundet webmaster, burde det selvfølgelig være muligt at hive noget ud af dem.
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 19:37 #11
Ja, Jens. Jeg blev også lidt skeptisk, da jeg opdagede, at det var dem.
Kan det være en mulighed, at skifte webhotel først som sidst eller ændrer det ikke på problemet med at få ftp-koderne nulstillet?
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 19:41 #12
Altså du kan jo sagtens oprettet en hjemmeside på et andet webhotel, og så fortælle DK-Hostmaster at der skal nye navneservere til domænet og så vil du jo få en funktionel host til det pågældende domæne. Dog skal du jo så kode hele siden forfra, da du ikke vil have mulighed for at hente tingene fra den gamle server.
Umiddelbart vil jeg sige at du nok skal vente at se om ikke du kan få et svar fra Larsen Data i løbet af i morgen om hvor DNS'en viderestiller til. Medminder at det altså er meningen at hele siden skal laves forfra.
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 19:49 #13
Tjaa, jeg laver gerne en ny side til dem i Wordpress.
Så får en bedre løsning end den nuværende. Men det er op til pizza-manden!
Med den nuværende løsning er det kun et par tal, der skal ændres, så det er nok den hurtigste løsning lige nu og her, da jeg er travlt optaget af andre opgaver.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 19:51 #14
Kunne du evt. give link på den pågældende hjemmeside?
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 19:54 #15
http://www.cafeistanbul.dk/
og
http://www.cafe-istanbul.dk/

Siderne er så enkle, som det næsten er muligt...
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 20:03 #16
Og virker kun tre links i menuen ud af 14... Kunne godt være den bare skulle laves forfra :)
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 20:52 #17
Du har sørme ret... Så langt var jeg ikke en gang selv kommet. Ja, det må være en ommer!
Man kan godt forstå ham webmasteren er forsvundet! :)
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 20:57 #18
Ja, for pokker da. Så godt er side nu heller ikke lige frem lavet. Den skal nok sættes op på ny som CMS så de også selv i pizzariaet kan lave om på menukortet :)
Men hvis der skal reddes data fra serveren bliver du nok nødt til den besværlige fremgangsmåde som ovenstående.
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 21:03 #19
Ja, det var også, hvad jeg foreslog dem.

Pyt med data - der er jo næsten intet indhold.

Når jeg skal bede DK Hostmaster om at tildele nye navneservere til domænet, er det så det, der hedder "Redeleger domænenavn" inde på DK Hostmaster?
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 21:09 #20
Ja, det er det vist.
Men hvis du vælger at have siden hos en ny host er det nemmeste at bede dem om at gøre det hele, hvilket de som regel automatisk sørger for. Du skal blot søge efter domænet hos den host du vil have siden hos, og fortælle at du er ejer af domænet, hvorved de burde give besked til DK-Hostmaster om oplysningerne for redelegering.
Kun hvis du skal have siden over på en DNS som du selv skal opsætte skal du lave redelegeringen manuelt.
Avatar billede brita Nybegynder
27. februar 2012 - 21:38 #21
OK - super! Så er det bare det, jeg gør.. Tusind tak for hjælpen!
Smid et svar, Jens.

PS: Din egen hjemmeside er helt hvid...
Avatar billede kjeldsted Novice
27. februar 2012 - 22:09 #22
Bare behold dine points.
Og, jep. Har lidt serverproblemer for tiden :) Så den virker kun lige nu uden www... Men tak fordi du sider det :)
Avatar billede leif Seniormester
01. marts 2012 - 23:16 #23
Jeg kan oplyse at siden pt. er hosted hos: http://www.zilbot.dk/

Så husk at tingene evt. skal opsiges hos dem.

Det nemmeste for at flytte et domæne til ny udbyder er som kjelsted siger at kontakte dem, de står for det meste af det. Det vigtigste er dog at enten du eller stedet har login oplysningerne til www.dk-hostmaster.dk