Avatar billede rolfie Nybegynder
21. februar 2012 - 09:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

1 Joomla installation 2 templates?

Hej eksperter!

Jeg går med en ide som jeg vil høre om I har en ide til at føre ud i livet.

Jeg har et joomla-site i dag på www.joomlasitenavn.dk, og det benytter sig af én template.

Jeg vil så gerne lave wwww.joomlasitenavn.dk/jegkanbedrelidedennetemplate, som er præcist samme indhold (artikler menuer og billeder) men i en anden template?

Er der nogen der ved om det kan lade sige give sig - og hvordan?

Rolf
21. februar 2012 - 15:18 #1
En af grundideerne i Contents Management Systems såsom Joomla er, at man adskiller indholdet (artikler, menuer, billeder, ...) fra præsentationen, således at det er muligt at skifte template.  Hvis du havde en hjemmeside på en Joomla platform der hed www.joomlasitenavn.dk, så gå ind på bagenden ved at kalde www.joomlasitenavn.dk/administrator og log på, klik på Udvidelser og så på Skabeloner.  Du vil så få en liste af templates/skabeloner, hvoraf der er en gul stjerne ved den template du bruger for øjeblikket.  Hvis du vælger en anden template ved at sætte prik i cirkelen og derefter klikker på den store gule stjerne, så vil du have skiftet template.  De samme artikler, menuer, og billeder vil nu blive vist på en anden måde.  URL'en på hjemmesiden forandres ikke, den hedder stadig www.joomlasitenavn.dk.  Hvis du har fundet en template du synes bedre om kan du downloade og installere den og så vælge den.  Eller du kan selv programmere en ny template eller tilpasse en bestående template.
Avatar billede rolfie Nybegynder
21. februar 2012 - 15:37 #2
Hej Christian,

Den del af det at skifte template kender jeg godt, og jeg kan også finde ud af at have forskellige templates på forskellige sider.

Det jeg søger er muligheden for at have en spejlet side (artikel og billedmæssigt) kørende samtidigt med www.joomlasitenavn.dk men på www.joomlasitenavn.dk/jegkanbedrelidedennetemplate
Avatar billede hoeks Nybegynder
21. februar 2012 - 17:59 #3
Hej rolfie.

Du kopierer blot alle filer til din undermappe, så burde det virke, da dit site jo stadigt vil trække indhold fra samme database.

Jeg har dog svært ved at se, i hvilken situation du skulle have lyst til at skabe dette spejl af dit website? Alle de situationer jeg umiddelbart kan komme på, vil der være en nemmere løsning end at oprette et spejl af sitet. Men der kan jo være noget, jeg har overset :)

Lov mig i hvert fald lige, at du får lukket Google ude af en af kopierne, da du ellers vil få problemer med duplicate content.
21. februar 2012 - 18:32 #4
Det er ingen kunst at oprette en ny webside med et nyt navn og kopiere alt indholdet fra den første webside over på den anden.  Så har du to versioner af hver artikel o.s.v. der vil være forskellige hver gang du ændrer noget på den ene webside og ikke får gjort de samme ændringer på den anden webside.  Jeg fornemmer, at det ikke er det du er ude efter, men at have et og kun et sæt af indhold, men således, at dette indhold kan kaldes fra to forskellige url'er og du kan give hvert sæt indhold forskellige templates.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men sådan et specielt spørgsmål vil jeg anbefale du stiller på et special forum, i dette tilfælde Joomla's forum, forum.joomla.org.  Det forum har jeg selv haft glæde af.
26. februar 2012 - 22:22 #5
rolfie, hvad er din videre hensigt med denne tråd?  Forventer du nye indlæg (det er nok mindre sandsynligt nu spørgsmålet efterhånden er kommet på side 13 med spørgsmål)?  Eller havde du nytte af #3 eller #4?  Kom ind og fortæl, eller hvis det ikke længere er aktuelt så luk spørgsmålet, enten med points til en eller flere af bidragsyderne eller opret selv et svar og accepter det.