Avatar billede Frederik Nybegynder
19. februar 2012 - 19:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål angående copyright

Hej

Jeg har lige et spørgsmål angående copyright. Det drejer sig om artikelskrivning, vejledninger og anmeldelser.

Det jeg er i tvivl om er, hvordan man skal forholde sig til copyright, hvis man fx skriver en vejledning til noget software, må man så tage screenshots af programmet og anvende i vejledningen? Og må man lave en "videoguide" hvor man optager forskellige sekvenser fra programmet sådan uden videre?

Ligeledes hvis man skriver en artikel, må man så fx tage et billede af fx en Iphone, computer eller lignende og anvende i artiklen om det aktuelle produkt?

Jeg håber I kan hjælpe mig på vej mod et svar!

Venlig hilsen
Frederik
Avatar billede haverslev Novice
19. februar 2012 - 19:24 #1
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2012 - 19:37 #2
leksikon.org er måske ikke umidelbart det bedste sted at bruge til spørgsmålet om ophavsret i Danmark :-)

Hvad med her i stedet:

http://www.ophavsret.dk/faq.php
Avatar billede Wally1973 Praktikant
19. februar 2012 - 20:13 #3
Det du beskriver er jo ikke eksemplar-fremstilling af deres produkter og det er derfor ikke dækket af en copyright.
Skriver du noget dårligt om produkterne, så skal du dog kunne begrunde det sagligt, da du ellers kan komme i klemme med andre love.
Avatar billede Frederik Nybegynder
19. februar 2012 - 21:35 #4
Wally1973: Lige præcis. Det drejer sig ikke om kopiering af produkter. Så det jeg søger, at nogle reelle lovtekster som beskriver hvad man må og ikke må med henblik på guides/anmeldelser af produkter.

Jeg tænker dog, at der kunne opstå nogle ophavsretsmæssige problemstillinger, hvis der fx bliver taget billeder af produkter som er genkendelige varemærker.

Jeg synes at have læst et sted, at der hos de forskellige "stockphoto" steder er en række problemstillinger angående hvilke fotos osv., der må sælges. Og her må, så vidt jeg er orienteret, billeder hvorpå  der er genkendelige produkter ikke videresælges.

Jeg er dog i tvivl, om det samme gælder, hvis man selv tager billederne, og selv anvender dem i artikler osv, men ikke videresælger disse fotos. Billederne bliver jo stadig offentligt tilgængelige, så hvordan skal man forholde sig?

Venlig hilsen
Frederik
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. februar 2012 - 02:16 #5
Jeg kan ikke se at der overhovedet burde være et problem med ophavsretten i det her, men vil du være helt sikker, så kontakt evt. en advokat.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2012 - 12:04 #6
@xuzem.

Linket i #2 dækker vist alt det, du har brug for, herunder adresser og telefonnumre, du kan henvende dig til i tilfælde af tvivl.

De færreste af brugerne her på eksperten.dk er jurister, og vejledning fra jurister er, hvad du har brug for :-)

Kig også her:

http://www.kum.dk/Infokiosk/Almindelig-side/
Avatar billede Frederik Nybegynder
02. marts 2012 - 14:25 #7
Jeg har nu skrevet til Kulturministeriet. Deres responstid er omkring 4 uger, men jeg melder tilbage, så snart jeg har nyt fra deres side.
Avatar billede Frederik Nybegynder
22. august 2012 - 09:24 #8
Beklager den sene tilbagemelding!

Der var utrolig lang responstid hos Kulturministeriet, og kom derfor væk fra denne tråd.

Jeg har nu fået svar. Kort fortalt skriver de, at sålænge det er til privatbrug, behøver man ikke tilladelse fra ophavsmanden.
Så snart det gøres offentligt tilgængeligt, så kræves ophavsmandens accept.

Milter, vil du smide et svar? Du var vist den, der gav informationen omkring Kulturministeriet.

Og mange tak for hjælpen til jer alle!

- Frederik
Avatar billede milter Ekspert
23. august 2012 - 13:07 #9
Svar kommer her.