Avatar billede Sami420 Nybegynder
13. februar 2012 - 12:09 Der er 10 kommentarer

Ligger MIn fremtid i Windows 7 eller microsoft server 2008 R2 kursus ?

Sådan, jobcenteret er endelig villige til betale for et selv valgt kursus.

Men hvilket kursus synes i er værd at tag, så jeg kommer hurtig i job og kommer til nyde det:

Jeg kan vælge et kursus mellem de to:

http://www.itucation.dk/index.php/download_file/-/view/77/
og
http://www.itucation.dk/index.php/download_file/-/view/80/

Når man arbejder med Microsoft Server 2008, sidder man koder eller configurer man ? (jeg er selv programmør, og har aldrig rodet mig med Server-teknologier)
Avatar billede poloen Nybegynder
13. februar 2012 - 12:15 #1
Der udkommer Windows 8 om ikke så lang tid, så jeg ville vælge Mindows Server 2008.
Jeg har ikke prøvet Microsoft Server i arbejds-markedet, dog en smule på et it-supporter grundforløb.
Der ville være en del konfigurering til at få andre pc'er forbundet med serverens netværk, Måske også noget kodning til brugeradministration & netværks-administration (vil regne med der også skal bruges MySQL Server til formålet).
Dog har jeg ingen arbejds-markedes erfaring så jeg skal ikke kunne sige det.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2012 - 12:28 #2
det, du lærer på microsoft server 2008 R2 vil du også kunne relatere til win7. Det omvendte er ikke helt tilfældet - så rod med server, og du har større jobmulighed pga viden om mere.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2012 - 12:56 #3
"Når man arbejder med Microsoft Server 2008, sidder man koder eller configurer man ? (jeg er selv programmør, og har aldrig rodet mig med Server-teknologier)"

-- Der er desværre mange udviklere som mener at det der med drift kan de da sagtens håndtere og at programmering evolutionsmæssigt står et eller andet sted over drift af infrastruktur, og at drift er noget med at sidde og fise den af.
Det passer selvfølgelig ikke. Det kræver meget at blive en dygtig drift tekniker. Med det spørgsmål du stiller der, altså at du er nødt til at stille det, tror jeg nok jeg vil tage som et tegn på at du bør blive ved din læst. Sørg for at blive opkvalificeret indenfor dit eget fag først og fremmest.
Avatar billede Sami420 Nybegynder
13. februar 2012 - 13:02 #4
Jeg kan desværre kun vælge mellem de to kurser af jobcentet.

Men jeg kan faktisk tænke mig lave andet end bare sidde foran skærmen... Sådan lidt It og rode med ting..være lidt fysisk aktiv osv
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2012 - 13:59 #5
Det er fair nok.

Tag server kurset.
Du bliver altså ikke nogen tung drifttekniker af det kursus der, men det er helt bestemt en start.
Som servermand sidder man også ret meget foran en skærm. Måske du skulle overveje om netværk ikke mere er for dig.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. februar 2012 - 14:24 #6
Jeg ville nok foreslå at gå efter Windows 7 så.
Windows 8 er godt nok på vej, men det kommer til at tage år før det bliver aktuelt i virksomhederne, da det bare er for forskelligt i forhold til Windows 7.

Windows Server giver kun en grundlæggende viden og du skal derfor ud og have andre kurser før du kan bruge det til noget.
Typiske overbygninger ville være
- Active Directory (opbygning, administration, fejlsøgning) og retiigheder, sikekrhedspolitikker ressource deling)
- Udrulning (SCCM/MDT/Acronis/Altiris/Ghost) inkl. driver modning og pakkeopbygninger.
- SQL databaser (relationel algebra, normalisering, opbygning, administration, fejlsøgning og rettigheder)
- Sharepoint
- Standard Webservices (typisk IIS/Apache og en eller anden FTP)
- Mail (Typisk Exchange)

Typiske arbejdsopgaver for en administrator er
- Overvågning
- Oprettelse og nedlæggelse af brugere
- Tildeling og fratagelse af rettigheder
- Skalering af ressourcer
- Opdatering og vedligeholdelse af hardware og software
- Scripting
- Opsætning af nye systemer og services
- Fejlfinding og fejlrettelse
- Udarbejdelse af IT-politikker med ledelsen
- Testning af systemer
- Kontrol af sikkerhed (Redundans, backup, intrusion detection, malware scanning, brugerrettigheder typisk efter least rights needed osv.)
- Kontrol af sikkerhed

Mange af opgaverne er sådan set lige til og den normale dag for en administrator er ikke specielt hård, men når det endelig brænder på og noget vitalt er gået ned, så er det at administratoren viser sit værd.
Det er her de mange kurser og specielt også erfaringen fra tidligere jobs spiller ind, og det er her forskellene på administratorer viser sig.
Avatar billede Sami420 Nybegynder
25. august 2013 - 17:58 #7
Tak for hjælp
Avatar billede Sami420 Nybegynder
25. august 2013 - 17:59 #8
tak
Avatar billede Sami420 Nybegynder
25. august 2013 - 17:59 #9
Oooh hvordan lukker man spørgsmålet!
Avatar billede Sami420 Nybegynder
24. september 2013 - 10:50 #10
Wally1973 (3.440 point), hvordan accepertere jeg dit svar