Avatar billede wittenborg Nybegynder
08. februar 2012 - 21:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af cnc-maskine

Halløj.

Jeg skal sætte en cnc-maskine op på jobbet, men jeg kan ikke rigtigt få hul igennem.
Opsætningen er som følger :
1 stk bærbar computer uden netværksforbindelse
1 cnc-maskine (Haas-VF2)

Jeg har prøvet forskellige opsætninger med fast IP-adresse på begge maskiner, og jeg har prøvet at lade den bærbare virke som server (altså DHCP aktiveret), men jeg er meget i tvivl om hvad der går galt.
Jeg vil prøve at forklare min opsætning så godt som jeg kan.

Bærbar computer bruger Windows 7 Ultimate og jeg har været inde i "lokale politikker" og ændre en opsætning som havde noget med NTLM2v at gøre - som ifølge HAAS skulle ændres på Windows 7
CNC-maskinens styresystem er windowsbaseret.

Jeg kan pinge cnc-maskinen fra den bærbare - både med fast ip og med tildelt ip fra den bærbare.

CNC-maskinen har følgende muligheder i opsætningen : (Jeg har skrevet min opsætning i parantes bagved)

CNC network name : (HAASMASCHINE)
Obtain ip automatically : (ON)
IP adress : (***********)
Subnetmask : (***********)
Default gateway : (***********)
DNS server : (10.1.1.11) (det foreslå maskinen - jeg ved ikke hvorfor)
Domain/Workgroup name : (WORKGROUP)
Remote server name : (Lars-pc)(navnet på den bærbare computer)
Remote share path : (Haas)(en delt mappe på C-drevet som også er delt)
Username : (i Wondows deling har jeg markeret at der ikke kræves brugernavn og password)
Password :

Anden mulighed jeg har prøvet er :

CNC network name : (HAASMASCHINE)
Obtain ip automatically : (OFF)
IP adress : (192.168.0.36) (Den bærbare har 192.168.0.35)
Subnetmask : (255.255.255.0)(det samme påd en bærbare)
Default gateway :
DNS server :
Domain/Workgroup name : (WORKGROUP)
Remote server name : (Lars-pc)(navnet på den bærbare computer)
Remote share path : (Haas)(en delt mappe på C-drevet som også er delt)
Username : (i Wondows deling har jeg markeret at der ikke kræves brugernavn og password)
Password :

Jeg er meget i tvivl om der skal stå noget under "DNS server" og "default gateway"

Jeg har modtaget et screenshot af en anden opsætning som skulle fungere, men det har ikke hjulpet andet end jeg kan konstantere at man ikke behøver backslash \\ ved servername og sharepath

Under deling af mapper (som skrevet både C-drev og mappen "Haas" på C-drevet) har jeg ændret til FULD KONTROL

Jeg håber nogle kan gennemskue hvad det er der går galt, eller har en idé til hvordan en korrekt opsætning skal se ud.

/Lars
Avatar billede MikkelsensBW Nybegynder
08. februar 2012 - 22:40 #1
Jeg kender ikke så meget til cnc . Men vurdering af en løsning er at du skal sætte dns og gateway op på cnc maskinen .din gateway vil nok være 192.168.0.1 kan også godt være andet,  kender ikke helt dit setup men her er et eksempel .

Hvis du har en cnc maskine der er direkte tilkoblet til din bærbar vil din gateway på cnc maskinen være din ip Andresse være ip adressen på din bærbar "192.168.0.35" . Sæt din dns som den samme som din bærbar ellers sæt din dns til 8.8.8.8 dette er Googles dns .
Avatar billede wittenborg Nybegynder
08. februar 2012 - 22:53 #2
Der er ingen routere eller andet indvolveret.

Kun en bærbar og en cnc-maskine som er koblet sammen med et krydset kabel.
Der er ingen internet eller andet - kun de to maskiner og et kabel.
Avatar billede MikkelsensBW Nybegynder
09. februar 2012 - 07:03 #3
På cnc maskinen sæt 192.168.0.35 som gateway .  Samt en dns til det samme
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 18:20 #4
Lad være med at sætte DNS og gateway op.
Du har ingen af delene og det vil bare forvirre.

Det typiske problem med Windows 7 er at den ikke kan identificere netværket rigtigt eller at firewallen ikke er åben for forbindelsen.

Er netværket ikke identificeret rigtigt, så vil mange af mulighederne for at dele ressourcer bliver lukket af.
Avatar billede wittenborg Nybegynder
11. februar 2012 - 11:12 #5
Jeg fandt selv løsningen
Det var en fejl i deling af mapper - min opsætning var faktisk rigtig nok :-)

Man tak for budene - det gjorde da at jeg ikke gik i stå
Avatar billede Mikemorgan Nybegynder
07. april 2014 - 08:57 #6
Jeg har også stået over for et lignende type problem i at installere min CNC. Jeg vil gerne anbefale dig en hjemmeside, som hjalp mig med at installere min maskine med succes. www.bastogco.dk. Håber de kan hjælpe dig også.