Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 14:46 Der er 82 kommentarer og
1 løsning

Windows 7-installation kan ikke finde harddisk

Hej eksperter,

Jeg er ved at hive alle hår ud af hovedbunden!

Sagen er den, at min kæreste ejer en lille Packard Bell Dot-netbook (den første version, 1,6GHz med 1GB ram og 160GB HDD). Den blev imidlertid offer for en uheldig opdatering fra et antivirusfirma, der gjorde det umuligt at boote Windows. Derfor ville jeg i dag formatere og geninstallere Windows 7.

I mangel på optisk drev har jeg fået lavet et bootable USB-stick, der virker. Men når jeg når det afsnit i installationen, hvor jeg skal vælge, hvor jeg vil installere Windows, finder den ingen harddisk. Ingen. Zip. None. Selvom BIOS fint finder selvsamme harddisk.

Derfor har jeg de sidste fire timer prøvet alverdens råd og tips, jeg har læst mig frem til på Google. Ingen virker!

- Jeg har prøvet GParted Live, men det program finder heller ikke harddisen.
- Jeg har prøvet scandisk-funktionen i MSDos, men heller ikke her findes harddisken.
- Jeg har den sidste time forsøgt at finde drivere til bundkortet, men uden held (det eneste jeg har fundet ud af er, at det tilsyneladende er Acer, der laver bundkortet, og at det hedder "Dot". Men jeg kan ikke finde drivere nogen steder).

Jeg ved ikke, hvad næste skridt er. På en eller anden måde skal det jo komme til at virke.

Så nu tilspørger jeg jer: Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2012 - 14:50 #1
er der ikke en indbygget recovery på harddisken selv - noget med fx f12 ved start...
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 15:00 #2
Ikke umiddelbart. Jeg har nu prøvet alle F-taster under opstart, kun F2 får mig ind i BIOS. I BIOS kan jeg dog "aktivere" F12, men den prompter kun en bootoversigt under opstart, så jeg kan vælge, hvilket device jeg vil boote fra. Og her findes harddisken også som valgmulighed, selvom Windows ikke anerkender den.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 15:10 #3
Har du prøvet at sætte bios til Default?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 15:17 #4
@valbycom

Kan jeg få dig til at uddybe? Hvad i BIOS er det, jeg skal sætte som "default"? Jeg går ud fra at det ikke er selve boot-rækkefølgen, eftersom jeg skal boote op på USB.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 15:23 #5
Der er et sted i bios, muligvis under Boot, hvor der står Load Default, eller load advanced defauld. Det sætter bios tilbage til fabrikstilstanden.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2012 - 15:28 #6
manualen side 29:
Det er Alt+F10 mens PB-logo vises, og du kommer til recovery.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 15:29 #7
@valbycom

Det er nu prøvet og virker desværre heller ikke. Men BIOS opfatter også fint harddisken, så det er vel et eller andet sted i Windows' forsøg på at finde relevante partitioner, at det går galt - eller hvad?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 15:32 #8
@claes57

Underligt - når jeg prøver, sker der absolut intet. Den går direkte videre til at loade installationsfilerne til Windows.
Avatar billede Blandy Praktikant
08. februar 2012 - 15:43 #9
Prøv evt mit svar i bunden af min tråd her: http://www.eksperten.dk/spm/948393

Jeg havde også et problem der mindede om, men er ikke sikker på at det er den samme årsag. Men prøv det om det virker.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 15:48 #10
@Blandy

Jeg glemte at skrive det i mit oprindelige indlæg, men jeg har prøvet diskpart. Når jeg bruger list disk-kommandoen smider den tilbage i hovedet på mig, at den ikke kan finde nogen disk.

Ellers tak for buddet!
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 15:51 #11
Hvis Bios står til Ide, bør harddisken kunne findes, men under alle omstændigheder bør AHCI sættes til ved win7 install.
Avatar billede Blandy Praktikant
08. februar 2012 - 15:53 #12
Har du en anden disk du kan smide i, for at tjekke om det evt er controlleren i disken der  er problemet?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 17:29 #13
@valbycom

AHCI er sat til. Jeg prøver lige med IDE i stedet for at tjekke, om det gør en forskel.

@Blandy

Desværre ikke.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 17:33 #14
Det skulle ikke gøre forskel. Windows7 og  AHCI passer sammen.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 17:35 #15
Prøv at køre Testdisk, hvis det program ikke kan se HDD er der noget helt galt. Husk at køre programmet som Administrator. http://testdisk.en.softonic.com/
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 17:43 #16
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 17:47 #17
Lige lidt nyt, mens jeg venter på at kunne teste Testdisk: Når jeg kører IDE, vil Windows Installation godt anerkender, at der er en HDD på et par hundrede GB. Men jeg kan hverken formatere eller få lov at installere på den - så kommer der en fejlmeddelelse.

Jeg har prøvet at smide Testdisk over på min bootable USB, men det virkede ikke. Så jeg går ud fra, at jeg skal starte Windows Installation, finde en cmd-promt derinde og så aktivere programmet derfra?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 17:55 #18
Jeg kan ikke få Testdisk til at virke. Jeg har smidt det på en USB, startet Windows Installation, fået en cmd-promt frem og skiftet drev til USB-drevet med Testdisk. Men selvom jeg kan se, at USB-drevet indeholder filen "Testdisk.exe", påstår DOS at den fil ikke findes. Altså, hvad helvede foregår der?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 17:55 #19
Ja jeg skulle have skrevet at det er dos-versionen som skal bruges, hvis den kan køres fra en USB pen.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 18:03 #20
Det er DOS-versionen, jeg har hentet. Men som jeg ikke kan finde ud af at køre.

Lidt nyt, i øvrigt. Jeg legede lidt rundt i DOS, nu jeg kunne se, at Windows Installation ved IDE har fundet de tre partitioner, harddisken har.

De to af partitionerne kan jeg få adgang til - PQService (13GB, Type: OEM (Reserved)) og SYSTEM RESERVED (101MB, Type: System).

Men når jeg prøver at få adgang til den tredje partition (219,8GB, Type: Primary), skriver DOS: Data error <cyclic redundancy check>.

Siger det dig noget?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 18:14 #21
cyclic redundancy check? Der må være noget galt med disken, men det må kunne rettet. Det løser så ikke det grundlæggende problem. Disken skal jo kunne ses før man kan slette partitionerne eller overskrive hele disken. Prøv at se om Killdisk kan se disken. Hvis den kan, så overskriv den 1. gang, det er gratis. Med 160GB kan det ikke tage så forfærdelig lang tid. http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 18:20 #22
Ellers vil jeg foreslå, at du kobler den HDD til en anden computer som USB eller på bundkortet som slave. Så er det meget nemmere at arbejde med den.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 18:26 #23
Jeg kan se partitionen i Killdisk. Skal jeg vælge "erase all data"-funktionen (F10)?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 18:34 #24
Ja gør det og lad Killdisk overskrive det hele.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 18:36 #25
Alright! Den har stået 5 minutter og er stadig på 0%, så jeg går ud fra at det tager lidt tid. Jeg vender tilbage, når der er noget nyt.

Tak for hjælpen indtil videre!
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 18:36 #26
Obs!!! Hvis der er en Recovery partition _ En Eisa partition_ så slettes den også.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 19:29 #27
Sker der noget ved det? Der ligger absolut intet på netbooken, som skal gemmes.

I øvrigt: Hvor lang tid plejer sådan en Killdisk-procedure at tage? Den har nu stået i en time og er stadig på 0%.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:32 #28
"Hvor lang tid plejer sådan en Killdisk-procedure at tage? Den har nu stået i en time og er stadig på 0%. " Så er der noget galt - Jeg ville overveje at boote op på en Live-cd f.eks. KNOPPIX og så køre TESTDISK derfra
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:38 #29
Ja du har ret, der er noget galt med den HDD, så længe må det ikke vare før der sker noget i Killdisk.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 19:38 #30
@helgec.dk

Kan du uddybe lidt for én som mig, som ikke er vant til live-cd'er?

Der findes tilsyneladende mange forskellige KNOPPIX-sider (ifølge Google) - hvor skal jeg downloade hvilken fil, og hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:41 #31
Download og brænd (som bootimage) www.helgec.dk/knoppix.iso - boot op på skiven og meld så tilbage
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 19:50 #32
@helgec

Tak, men det er en netbook der driller, så der er desværre ingen optiske drev. Har du en version liggende, der kan trylle med et USB-drev?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:51 #33
# 31 Men realone har jo ikke noget CD-drev.

realone. Hewr er et link så du bagefter kan få den Iso over på en USB stick  http://www.pendrivelinux.com/usb-knoppix-510/
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:51 #34
Nu ser jeg lige du ikke har noget drev - melder tilbage om lidt vedr. det problem
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:53 #35
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/  -  Dette program hjælper dig til at installere ISO filen på en USB nøgle
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 19:54 #36
2 sjæle een tanke
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 19:58 #37
I er sgu hjælpsomme og hurtige - fantastisk!

Jeg vender lige tilbage, når jeg har bootet op på USB-drevet.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:02 #38
Mens jeg venter på download - når jeg booter op, skal jeg så rette tilbage til AHCI eller lade den blive på IDE (hvor både Windows Installer og GParted rent faktisk fandt partitionerne)?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:07 #39
Helt ligegyldigt vil jeg mene
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:13 #40
Jeg har lige set på det USB program. Man kan vælge Knoppix, men programmet kan efterfølgende ikke se Iso-filen.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:16 #41
Jeg fik den til at genkende iso-filen ved at ændre filnavnet til "knoppix_v6.iso", da programmet søger meget specifikt efter det filnavn.

Dog hænger netbooken lige nu i opstarten af Knoppix - den står stille på "Searching for Knoppix 6 in: /dev/sda3" (efter at have prøvet det samme i sda og sda2).
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:16 #42
Der står man skal vælge Knoppix_v6
Gad vide om man, ligesom med Ubuntu, skal bruge en brændt bootdisk.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:17 #43
Hvilket link taler du nu om ??
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:18 #44
@helgec

Nu er Knoppix startet på netbooken. Hvad skal jeg gøre herfra?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:23 #45
Klik på start (nederste venstre hjørne -> Preferences /| venstreklik på Gparted - > kan du se dine 3 partitioner ??
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:23 #46
#41 Der var du sgu smart:)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:24 #47
Se bort fra mine slåfejl, det lorte Windows skiftede pludselig til UK
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:27 #48
allo !!!!!
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:28 #49
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ??
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:29 #50
@helgec

Nej, kun USB-drevet. Men jeg legede lige lidt i cmd-prompten og fik Testdisk frem. Den finder en partition på 250GB. Skal jeg prøve at køre den? Og hvilken partition table type skal jeg i så fald vælge - "Intel/PC partition"?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:31 #51
Nej ! du skal ikke lege - du skal gøre som jeg skriver - fik du intet i Gparted overhovedet ?? Du må da ha fået disken ??
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:32 #52
Uno momento
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:34 #53
@helgec

Fair nok, det gør jeg. Men nej, jeg fik intet udover USB-drevet.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:35 #54
Når du har Gparted fremme, klik i øverste venstre hjørne af skærmbilledet hvor der står gparted -> hold musen henover "Devices" nu bør din disk blive vist, venstreklik på disken

At arbejde i kommando shell på Linux kan være overordentligt destruktivt
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:37 #55
Desværre - det eneste device, jeg kan vælge, er USB-drevet på knap 1GB.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:38 #56
Jeg går ud fra at du er klar over at du udmærket kan følge tråden i KNOPPIX, altså være på nettet - hvis du kører wireless aktiveres det henne i højre hjørne forneden
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:41 #57
Det var jeg faktisk ikke, men tak for tippet - min egen bærbare står dog lige ved siden af, så der er ikke de store løbeture involveret.

Men er der noget at gøre, hvis ikke drevet kommer frem i GParted?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:41 #58
OK! Start -> accessories  -> root terminal -> skriv -> fdisk -l  -> enter
hvis du ikke har valgt DK tastatur ved start så får du en - (bindestreg) ved at klikke på + (plus)
hvad er outputtet ved den kommando
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:43 #59
ad! #57 det har logikken imod sig at testdisk finder disken, men gparted kan ikke se den
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:47 #60
Device Boot      Start      End      Blocks    Id    System
/dev/sdbl    *    1      121      971901      b      W95 FAT32

Den finder stadig kun USB-drevet, ser det ud til.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:48 #61
Du behøver ikke at skrive hele smøren - det jeg efterlyser er noget a.la /dev/sda1 - /dev/sda2  osv
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:49 #62
OK!
Sæt courseren i nederste højre hjørne at root shell -> træk nedad indtil shell er blevet ca. 50% større -> skriv -> testdisk og se så hvad den finder
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 20:54 #63
Jeg har kørt Testdisk -> Create new log file, og den finder følgende:

Disk /dev/sda - 250 GB / 232 GiB - ATA Hitachi HTS54502
Disk /dev/sdb - 1000 MB / 954 MiB - Kingston DataTraveler 2.0
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:57 #64
OK!
og hvis du kører /dev/sda hvad finder den så ??
Hvis du ikke har valgt DK tastatur ved start så får du en / (skråstreg) ved at klikke på - (bindestreg)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 20:58 #65
Når jeg skriver " og hvis du kører /dev/sda hvad finder den så ??"
Mener jeg at du skal markere den linie og klikke Enter
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 21:01 #66
Så skriver den:

bash: /dev/sda: Permission denied
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 21:03 #67
Det var sgu da en løjerlig fætter og du arbejder fra " root shell" (administrator)
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 21:08 #68
Bumbum. Jeg har bare startet KNOPPIX - hvordan tjekker jeg, om jeg arbejder fra root shell?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 21:09 #69
#58
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 21:10 #70
Disk /dev/sdb - 1000 MB / 954 MiB - Kingston DataTraveler 2.0

En Kingston DataTraveler på 1000MB  ???
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 21:13 #71
Glem venligst #70.
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 21:14 #72
@helgec

I så fald, ja. Jeg har lige prøvet igen, stadig samme output.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 21:21 #73
Jeg er efterhånden ved at være udtømt for ideer - hvad vi kan prøve hvis du gider er at køre en form for Killdisk fra Linux, om det vil virke ved jeg ikke når den melder "permission denied"
Er du interesseret kommandoen som skal køres fra "root shell" som følger dd if=/dev/zero of=/dev/sda conv=notrunc  -> enter    BEMÆRK hvis det virker vil det tage adskillige timer - du finder = på 2. tast fra højre foroven
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 21:23 #74
Skammeligt at skidtet ikke virkede, men vi fik da en hyggelig aften ud af det
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 21:29 #75
Den skriver:

dd: writing to '/dev/sda': Input/output error
1+0 records in
0+0 records out

Jeg er meget taknemmelig for din hjælp! Der er ikke andre tilgange til problemet?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2012 - 22:01 #76
@valbycom og helgec

Jeg har efterhånden indset, at jeg nok må investere i en ny harddisk. Vil I ikke begge smide et svar, så jeg kan fordele pointene mellem jer?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 22:18 #77
Ja når helgec ikke kan hjælpe er der nok ikke noget at gøre.
Selv foretrækker jeg Hirens Boot CD den er nemmere og mere omfattende. http://www.hirensbootcd.org/download/ man ruller ned til den grønne pil for downloads.
Det lykkedes jo ikke, så jeg skal ikke have point, ellers tak:)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2012 - 08:19 #78
Jeg samler ikke point, jeg vil medgi at disken tilsyneladende er færdig og dog, det hænger jo ikke sammen med de oplysninger du kommer med i #20 her findes STARTPARTITIONEN /C-DREVET og RECOVERY drevet
Når du alligevel skal have disken demonteret kunne det da være en mulighed at teste den som slave i en stationær computer
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2012 - 12:16 #79
#78 Enig. Det foreslog jeg også i #22.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2012 - 23:35 #80
Nå her er noget som er smuttet. Du har bedt om et svar så du kan lukke, det får du så (først) nu:)
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2012 - 18:47 #81
Ja det skulle jo være et svar:)
Avatar billede lasse0000 Novice
01. juli 2012 - 11:57 #82
Lige en kommentar. Jeg sidder med nøjagtig samme problem, har fulgt tråden, og har også prøvet med ny harddisk, killdisk knoppix og hele skidtet (har en disk fra Helge) Tænker om det kan være oem beskyttet af en art, så det kun er en recovery disk der er lavet mens systemet virkede der dur?
Avatar billede lasse0000 Novice
01. juli 2012 - 13:00 #83
Vidste så ikke lige hvad jeg skulle bruge maskinen til, men havde jo kørt en live Linux Mint, så prøvede at installere den, det gik fint, og for sjov prøvede jeg bagefter med en win 7, det virkede. Så nu kører den lille maskine igen med Windows, og min anden stationære med en Linux distb. Prøver alle mulige:)