Avatar billede timidus Nybegynder
31. januar 2012 - 16:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Bredbånd - kan man kalde det fastnet

Hej

Jeg arbejder på et projekt, hvor det vil være praktisk at have en betegnelse for "almindeligt" bredbånd, hvadenten det er trådløst eller med kabel - altså den måde vi normalt får internet på i modsætning til mobilt bredbånd.

Kan man kaldet det fastnet, eller er det en betegnelse, der kun kan bruges om telefoni? Og er der i så fald en anden betegnelse for en opkobling som ADSL, fibernet osv. osv.? Kabelinternet virker lidt forkert, når det også gerne skal dække over internet gennem trådløst internet.

mvh.
Timidus
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2012 - 16:20 #1
Mon ikke fastnet kun har med telefoni af gøre?
Det kommer jo fra fastnet telefon.
Telefon kan du også have over din internet forbindelse. Her kaldes det for bredbåndstelefoni.
Avatar billede thov Forsker
31. januar 2012 - 16:23 #2
'trådløst internet' er jo egentlig stadig en bredbåndsforbindelse, når forbindelsen kun er trådløs hen til den nærmeste kobberkabel/fiber router.

'Mobilt internet' er 'ægte' trådløs, for det er ens eget internet man tager med sig - også langt omkring.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2012 - 17:41 #3
Hvad er kabelinternetforbindelse?

Kabel-internetadgang er en bredbåndsforbindelse, der bruger de samme kabler som kabel-tv. Hvis du vil bruge kabel-internet, skal du have en konto hos en kabel-internetudbyder (ISP) i dit område. Internetudbyderen leverer normalt det nødvendige udstyr, og ofte bliver der sendt en tekniker ud for at installere det for dig.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/What-is-cable-Internet-access
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
31. januar 2012 - 22:03 #4
På de sites jeg har, kalder jeg altid en internetopkobling via telefonledningerne for en adsl bredbånd linje.

ADSl kører kun på telefonettet, kable tv er en anden teknologi osv.

MEN mere fordi forbrugerne forstår ADSL som værende internet på den "gamle" måde.

Der hvor det går helt galt for mange, er når vi snakker wifi og trådløs teknologi blandet med bredbånd.

Du kan se hvordan jeg har forsøgt at forklare mig ud af supedasen på http://www.traadloesbredbaand.dk , hvor jeg beskriver forskellene.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
31. januar 2012 - 22:04 #5
I øvrigt er der vildt mange, der tror at trådløst internet = mobilt bredbånd.
Avatar billede Andyboy Nybegynder
31. januar 2012 - 23:33 #6
Ja - jeg kalder det bare bredbånd
Avatar billede timidus Nybegynder
01. februar 2012 - 09:36 #7
Hej igen - mange gode pointer.

Problemet med at kalde det ADSL er, at det vel ikke er en rigtig betegnelse, hvis man også gerne vil have eks. fibernet ind i det - eller kabelinternet vel for den sags skyld - eller overfortolker jeg betegnelsen "ADSL"?

Min tanke med ordet fastnet er, at det vel hedder fastnet telefoni, fordi det - modsat mobiltelefoner - er trukket med kabler. På samme måde burde man vel have en almen betegnelse for "almindeligt" bredbånd, hvor mobilt bredbånd så småt begynder at være en reel konkurrent til de "almindelige" typer forbindelser - og eftersom det ligesom fastnettelefoni er kabeltrukket, burde fastnet vel være et fint udtryk også at bruge om bredbånd. Men det tænker jeg måske kun, fordi jeg har misforstået årsagen til, det hedder fastnettelefoni?
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
01. februar 2012 - 10:53 #8
Jeg kan sagtens følge dig.

Men der findes bare ikke på nuværende tidspunkt et begreb, som ikke også dækker mobilt bredbånd, da bredbånd kun er betegnelsen for en minimum hastighed og ikke en speciel teknologi.

Fastnet bredbånd kan man da sagtens argumentere for at kalde det-og jeg tror fok vil forstå hvad du mener, men de vil nok forbinde det med ADSL og ikke f.eks. kabel bredbånd.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. februar 2012 - 14:23 #9
Dit problem er at du ikke har defineret dine områder.

Den typiske definition er at internetforbindelsen er fra udbyderens udstyr til første udstyr hos kunden.
Denne internetforbindelse kan være enten kablet/fastnet eller trådløst.

Hvad der sker efter første udstyr hos kunden påvirker ikke hvad internetforbindelsen defineres som.
Dvs. trådløst netværk i hjemmet betyder ikke at man har trådløst internet.
Avatar billede timidus Nybegynder
02. februar 2012 - 15:35 #10
Måske misforstår jeg dig, eller også har jeg selv formuleret mig uklart, men jeg søger netop et bredt udtryk for den form for forbindelse, som leverandøreren lever uanset om forbrugeren vælger at bruge en trådløs router, en router med ethernetporte eller noget helt tredje.

Tolker jeg dig ret, hvis du er enig i, man godt vil kunne kalde en almindelig trådløs forbindelse (herunder ADSL, fibernet, kabelinternet - men IKKE incl. mobilt bredbånd) for fastnet bredbånd?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. februar 2012 - 09:03 #11
Du skal tolke det således at du skal ignorere hvad kunden har efter første enhed på sin lokation.
Tolkes det således, så er der ikke noget der hedder trådløst internet, medmindre det er mobilt bredbånd.

Det er et typisk problem at defintionen på det her område er kaos.
Definitionen på internet er ikke at man kan gå på hjemmesider.

Definitionen på internet er et geografisk netværk, der starter udenfor brugerens område af kontrol og er et netværk der er forbundet og giver adgang til et utal af andre netværk.

Det netværk der er indenfor brugeren område af kontrol er LAN'et (Local Area Network).

Dette betyder at Internettet ikke er det samme for alle.
For en TDC kunde er alt hvad der kan tilgås over TDC-forbindelsen lig med Internettet.
For TDC er det alt hvad der kan tilgås via deres forbindelser til Internettet.
For TDC er kundens computere og lokal netværk ikke en del af Internettet, selvom det ikke er udenfor TDC område af kontrol, i det kundens netværk ikke giver adgang til et utal af andre netværk, men formentligt kun TDC's.

Læg i teksten mærke til forskellen på små og store store bogstaver i ordet internet.
Internet er en generel definition for en form for netværk, mens Internettet er en bestemt udgave af denne form. Der er andre former for internet, som dog typisk ikke offentligt tilgængelige, men i stedet for er begrænset til universiteter, militære enheder, sundhedsvæsen osv.
Avatar billede MOAAA Nybegynder
04. februar 2012 - 08:09 #12
De fleste kalder de 3 typer internet vi har i Danmark for:

Bredbånd: Dækker over både telefonstik og antenne opkoblinger.
Mobilt bredbånd: Alle trådløse forbindelser med eget SIM kort.
Fibernet: Alt der kommer via fiberkabler.

I hvert fald kan man se alle internetudbydere og hvad de tilbyder på www.internetpriser.dk
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. februar 2012 - 13:15 #13
Wimax, radio-kæder og satelit har vist ikke sim kort som sådan, men kan alle være trådløse internetforbindelser.

Fibernet behøver ikke være internetforbindelser.
Dark fiber er privat-kontrollerede fiberforbindelser og er så også et fibernet.

Bredbånd er løst defineret som være båndbredder på mindst 512kb/s i downstream, hvilket også dækker fiberforbindelser.
Definitionen er vist lavet af IT- og telestyrelsen og den kan vist sagtens ændre sig over tid.

Problemet her er den manglende defintion på mange af begreberne.
Internet er dog veldefineret, mens de andre ikke er det.
De begreber, som ikke er defineret skal spørgeren, så selv definere klart, så der ikke er tvivl om hvad der menes.
Avatar billede timidus Nybegynder
04. februar 2012 - 21:35 #14
Jeg føler, jeg har fået svar på mit spørgsmål - konklusionen må være, at fastnet ikke som sådan er en gængs betegnelse for "almindeligt" bredbånd (altså minus mobilt bredbånd) på samme måde som for "almindelig" telefoni(altså minus mobiltelefoni), selv om det umiddelbart ville give fin mening.

Wally har givet mig de svar, jeg har kunnet bruge til mest, så hvis du smider et svar, får du pointene :-)
Avatar billede timidus Nybegynder
10. februar 2012 - 13:48 #15
... jeg mangler stadig et svar, jeg kan give point.
Avatar billede timidus Nybegynder
15. februar 2012 - 09:58 #16
Jeg fisker lige en sidste gang for et svar, der kan gives point til, og ellers kaster jeg selv et svar afsted om en håndfuld dage og tildeler mig selv pointene (hvis man da kan det)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. februar 2012 - 04:48 #17
JEg er ligeglad med point :)
Avatar billede timidus Nybegynder
17. februar 2012 - 09:20 #18
Det er jeg nu egentlig også selv, men så nupper jeg dem bare alligevel ;-)