Avatar billede allanthiim Nybegynder
30. januar 2012 - 21:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

30/30 fibernet men kun 30/2 hvad kan være galt ?

Jeg har lige fået instaleret bredbånd/fiber med en hastighed som hedder 30/30.
Hvis jeg sætter min bærbar direkte til boksen så får jeg noget ud som hedder 30/20.
Sætter jeg så min D-link dir-655 router til og tester forbindelsen trådløs eller med ledning tilsluttet routeren så får jeg kun 30/2 ud.
Det er det samme hvis jeg tester med en stationær som også er sat til routeren med kabel der er det også 30/2.
Hvad kan der være galt ?
En ting som jeg tænkte på er om der skal være et krydset kabel mellem fiberboksen og min router ?
Måske der er noget i opsætningen i routeren ?
Avatar billede poloen Nybegynder
30. januar 2012 - 21:41 #1
Det kan være noget som bliver kaldt for flaskehalsen.
Din router kan ikke have mere datatraffik, fordi det kræver for mange hardware-ressourcer.

Jeg vil foreslå at gå ind i routerens indstillinger (TDC o.l har sat den op) også forstærke signalet(Man skal være en smule nørdet).
Kig på manual/Data Sheet her http://www.dlink.com/DIR-655

Hvis alt går galt med routeren, så kan der trykkes 20-30 sek på routerens reset knap, hvorefter den skal sættes op igen. På de fleste routere skal trykkes med en blyant-spids eller lign..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. februar 2012 - 14:36 #2
Du kan ikke fixe din router.
Det er en router beregnet til små ADSL-linjer og den kan slet ikke følge med en hurtig fiberlinje.
Hardwaren er simpelthen ikke i stand til at flytte dataene hurtigt nok internt i routeren.

Jeg vil anbefale Cisco SB RV220W, som helt sikkert har nok throughput både nu og i fremtiden.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=629245#extra

1600kr. lyder måske af meget, men det er faktisk ret billigt for en router med så meget throughput og du kan hurtigt købe katten i sækken mange gange ved at forsøge at finde en billigere router.

Cisco er normalt kendt for et kringlet og avanceret programmeringssprog til deres routere, men denne model benytter et interface, der er ret standard.
Avatar billede Banjokaj Nybegynder
02. februar 2012 - 21:53 #3
Din router er fin, den burde sagtens kunne håndtere disse hastigheder og mængde data..
det er rigtig gamle routere kan have svært ved disse tiders internethastigheder, men det er meget ældre routere end din..
Det lyder underligt at du kun har 30/20 når du sætter kabel direkte fra internet boksen til computer, måske du skulle høre din udbyder om dette..
Hvilken side tester du til? Jeg bruger denne, http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
Tror du skal prøve at resette din router, og sætte den op igen, det kunne godt tyde på der er noget der begrænser i routeren..
Og har iøvrigt selv samme router og en 30/30 forbindelse, det køre uden problemer
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. februar 2012 - 08:45 #4
Med fabriksindstillingerne kan routeren nok lige klare de 30/30, men så snart der begynder at komme regler for nat'ing og firewalls, så er der ikke nok CPU-kraft i routeren til at håndtere de høje hastigheder.

Dette gør sig også gældende for nye routere, specielt fordi de nu kommer med IPv6 funktioner, som også skal behandles af CPU'en, sideløbende med IPv4.

Jeg har selv været igennem en del routere, da jeg sidder med en 250mb/s linje og faktisk var D-Link's DIR-655 noget af det første jeg testede pga. dens påståede IPv6-funktionalitet.
DIR-655 er en rimelig ADSL-router, men den kunne slet ikke følge på de hurtigere linjer.
Avatar billede allanthiim Nybegynder
08. februar 2012 - 20:11 #5
Banjokaj får point
Jeg har resat den til fabriksindstillingerne og nu har jeg 30/30
Avatar billede allanthiim Nybegynder
08. februar 2012 - 20:11 #6
hvordan er det nu med at give point
Avatar billede Banjokaj Nybegynder
08. februar 2012 - 20:20 #7
Godt du fik det til at virke..
Du acceptere bare dette svar..