Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. januar 2012 - 15:29 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Endnu et CMS spørgsmål

Hej eksperten¨.

Sidder inde med CMS spørgsmål til. Spørgsmålet lyder således. Når en webudvikler sælger en hjemmeside med et cms system. Hvilke muligheder har kunden så via sit cms. Altså kan kunden oprette nye sider, menuer, uploade billeder osv. Eller kan kunden blot ændre teksten på siderne samt. skriftttype, farve, strl. osv.

Tænker bare. Det må være svært at designe en flot hjemmeside. Hvis kunden via cms systemet skal kunne oprette nye sider, menuer osv.

MVH Christian
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2012 - 15:45 #1
typisk er der så tale om et standard-cms hvor udvikleren så har lagt ønsket design og funktioner ind.
Brugeren kan vælge at skifte til fx et standard-design, men så vil specielle tilrettelser typisk tabes.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. januar 2012 - 15:54 #2
Hej cleas57

Men når der er tale om et typisk standard cms, er det så et cms hvor der bare er mulighed for at ændre indholdet på hjemmesiden?
28. januar 2012 - 15:58 #3
ChristianRLarsen, du siger, at det må være svært at designe en flot hjemmeside hvis kunden skal kunne oprette nye sider, menuer, o.s.v.  Jamen det er netop den centrale ide i Content Management Systems.  Design og indhold er adskilt, således at hvis kunden vil tilføje nye artikler, så skriver kunden overskrifter og tekster og uploader billeder, bestemmer under hvor i menuen det skal sidde o.s.v., og systemet placerer så det hele i designet.  Tænk på et CMS system som et tomt dukkehus med tag, værelser, tapet på væggene, o.s.v.  Der kan man vælge dukkemøbler, flytte om på dem, o.s.v., uden at skulle til at konstruere nye værelser og lignende.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. januar 2012 - 16:31 #4
Hej Christian,

Ja, tror jeg fanget den lidt mere nu. Men i et såkaldt standard cms, hører funktioner som oprette nye sider, tilføje nye menu links under et standard cms. Eller hører det under et lidt mere proffesionelt cms. Håber du forstår mig ret, det er lidt svært at forklarer
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2012 - 16:40 #5
rettigheder er opdelte - fx kører Berlingeren/bt på Drupal. Deres journalister har typisk ret til at levere artikler - en anden laver så forsiden, osv - den 'menige' bruger har ikke adgang til at rette i menuer. Stort set alle cms'er kan opdele brugere i grupper med forskellige rettigheder (det er en ting, der skal gennemtænkes fra starten hvis det ikke skal løbe af sporet)
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. januar 2012 - 16:53 #6
Tror vi snakker lidt uden om hinanden nu :)

Hvis vi tager f.eks. en webudvikler som sælger en hjemmeside med et cms. Er det så typisk kun et cms som kan rette indholdet på hjemmesiden. eller er det et cms med en del funktioner som oprettelse af nye sider, nye menu links.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2012 - 17:00 #7
det er med det hele - idet cms jo er lavet af andre, som udsender rettelser og forbedringer. Og cms opdateres løbende (kildekoden), så der kommer alt med ind.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2012 - 17:03 #8
obs - meget små sider, hvor der ikke er it-ekspertise bag (fx http://lonehertz.dk/ ) er det nok webudvikler, der styrer det hele, også efter siden er oprettet.
28. januar 2012 - 18:44 #9
#4:  Hvordan definerer du "et såkaldt standard cms" til forskel fra et "professionelt cms?"  Der er forskellige open source cms systemer, af hvilke jeg kender til Drupal og Joomla.  'Enhver' kan selv, for eksempel på http://www.joomla.org/ hente et cms system.  Hvis man acceptere et af de indbyggede templates/layouts og holder sig til standard funktionerne kan man selv tilføje indhold, oprette menustrukturer, o.s.v.  Og har man specielle behov kan man ofte finde et bestående modul derfor (nogen af dem betaler man måske 20$ eller 50$ for), ellers står det en frit for at programmere nye moduler.

Men alt det vælger mange at betale sig for (ligesom jeg betaler for alt der skal laves på min bil.)  Er det hvad du refererer til som et professionelt cms?

Eller tænker du på systemer, for eksempel hjemmesider, hvor man ikke gør brug af bestående cms systemer, men programmerer det fra starten?
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. januar 2012 - 19:42 #10
#9 Som jeg skrev det er lidt svært at forklarer. Men forstil dig du bestiller en hjemmeside inklusiv et cms. Du kan vel både få et lille eller et stort cms. Et lille cms f.eks. kun redigering af indhold på hjemmesiden. Et stort oprette nye sider, menuer osv. Men det jeg prøver at komme frem til er om et almindeligt cms indeholder funktioner som er oprette nye sider, oprette nye menu link. Eller om det kun finder sted til støre hjemmesider?
Avatar billede zips Juniormester
28. januar 2012 - 20:35 #11
http://www.cmsimple.org/ er et af de mindste CMS der findes og der kan brugeren oprette nye side som bliver vist i menu og de kan rette i templaten som de lyster.

Et CMS er lavet til at kunne oprette nye sider, men der er sikkert nogle CMS som har begrænsninger netop for at webudvikleren kan tjene lidt på at oprette nogle sider, det er måske sådan et du ønsker.
28. januar 2012 - 22:28 #12
Du taler om 'en hjemmeside inklusivt et cms.'  Det drejer sig da, omvendt, om cms inklusiv en hjemmeside!  Det vi benævner en hjemmeside er vel en forsamling af indhold og instruktioner for hvordan indholdet skal vises (i.e. design) og hænge sammen (i.e. menuer) og, i tilfælde af dynamisk indhold, hvordan det skal dannes.  Man kan vælge at programmere det hele fra a til å (ligesom man kan bygge et dukkehus med møblement i legoklodser) eller man kan vælge at starte med en færdig struktur, ligesom et træ-dukkehus, så man kun behøver at sætte møblerne i.  På nudansk, et Content Management System, det er når man, blandt andet, som i trædukkehuset kan indsætte nyt indhold, forandre bestående indhold, og udbygge og forandre menuerne.  Hvis man ikke kan det, så er det ikke et cms.

Nu vil en hjemmesides administrator normalt styre hvem der kan gøre hvad.  Man ønsker vel ikke, at normale brugere skal kunne ændre kærne indholdet, men ofte vil man gerne have bruger kommentarer på siderne.  Det er også en del af cms'er at styre adgangen.  Så en programmør, der får frie hænder, vil vel også kunne reservere for sig selv at oprette nyt indhold eller ændre menuer, o.s.v.  Men det afhænger så ikke af om det er et 'stort' eller et 'lille' cms, men afhænger af hvordan det bruges.

Men hvor er det du vil hen, hvad er din situation?  Står du overfor at bestille en hjemmeside og vil du undgå, at programmøren tager fusen på dig, eller hvad?
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. januar 2012 - 23:02 #13
#12 min situation er den. Jeg godt kunne tænke mig at tilbyde med hjemmesider. Jeg har programmeret en del år i b.la. html, css og php og har udviklet en del hjemmesider til private. Jeg ved udemærket godt hvad et cms system er. Men jeg har aldrig sat et cms op på en hjemmeside. Jeg har dog 1 gang udviklet et mindre et hvor man blot kunne ændre indholdet på hjemmesiden. Min bekymring er om jeg er istand til at sætte en hjemmeside hvor det er muligt at kunne oprette nye sider med cms systemet uden designet går i stykker. :S
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2012 - 23:25 #14
Kig lidt i de store cms som; Joomla.org, Phpbb.com, Drupal.org source codes. De er alle open source, så du kan jo bruge lidt af deres metoder :-)
28. januar 2012 - 23:50 #15
Enig med #14.  Lad være med at prøve at programmere et cms.  Start med det andre har programmeret.  Hvis du downloader Joomla for at øve dig med det, så får du den ekstra fordel, at deres nye 'long term support' version 2.5 blev frigivet for tre dage siden, så den kan du nå at komme til at kende godt, inden den skiftes ud.

Jeg tillader mig at oprette dette som svar, idet jeg mener at have bidraget til at svare på dit spørgsmål.  Du vil vel invitere svar også fra andre bidragsydere.
28. januar 2012 - 23:52 #16
..skulle have været svar.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
29. januar 2012 - 00:16 #17
#16 Ja, har allerede downloadet joomla. Så det bliver det jeg kaster mig ud i.

I andre som har bidraget med hjælp må også godt lægge et svar
hvis i ønsker point :)

Tak for hjælpen allesammen :)
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
29. januar 2012 - 01:02 #18
Kender nogle af jer til joomla. Tager det mange timer, dage, uger at sætte sig ind i joomla?
29. januar 2012 - 07:54 #19
Ja, jeg kender til Joomla, og ja, du kan godt regne med at skulle investere mange timer, dage, uger, og måneder, afhængigt af hvor dybt du vil lære det at kende.  Ligesom stort set alt andet du skal lave i livet, men under alle omstændigheder mindre, end hvis du selv ville give dig i kast med at programmere noget tilsvarende.  Jeg startede selv med at følge tutorials jeg fandt ved at google på joomla tutorials.  Men det er spændende.  Held og lykke med det.  Når du går i stå, så er der, ud over Eksperten, special forums du kan gå til såsom www.joomla.org, tab 'Community & Support', undertab 'Joomla! Forum'
31. januar 2012 - 07:15 #20
ChristianRLarsen, fik du spørgsmålene besvaret?  Når tiden er inde til at lukke, så har jeg lagt svar, #16.  Du vil vel muligvis bede om svar fra andre deltagere også.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
31. januar 2012 - 16:29 #21
Hej Christian, er først lige kommet til computeren igen. I indlæg #16 spørger jeg om andre som har bidraget om de vil lægge et svar hvis de ønsker point. Men tror ikke dette er tilfældet.

Så lukker herfra :)