Avatar billede hnto Nybegynder
28. januar 2012 - 12:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

CSS fejler i firefox men ikke i explorer - HASTER

er ikke en haj, men ved en lille bitte smule om det.

jeg har en webshop fra DanDomain hvor jeg i et kodefelt er indsat følgende:

<style type="text/css">
.Topmenu_TD{
background-image:url(/images/2012-design/topmenu-baggrund-1200x30.png);
}
#ShopLayOut_Topmenu_TD a{
background-image:url(/images/2012-design/fane.png);width:102px;height:30px;
Text-align:center;
}
</style>

i Explorer vises den "korrekt" med ikke i firefox.
hvad er det lige jeg gør galt i koden.

I kan se det live på www.morito.dk hvor jeg pr sidder for en veninde og "fedter" med det.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 13:10 #1
prøv at definere samme dimensioner for selve elementet, for som jeg ser det, er det IE der gør det forkert, da strøøelsen på bagrundsbilledet ikke bør have noget at sige for elementets størrelse
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 13:11 #2
ah... glem hvad jeg sagde... det er jo elementet størelsen er defineret for D'oh
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 13:17 #3
af en eller anden grund kan man i FF ikke definere størrelsen på <a> tags, men du kan stoppe en <div> in i linket, som du kan sætte størrelse og baggrund på.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 13:21 #4
lidt crude html som viser hvad jeg mener:

<html>
  <head>
  <style type="text/css">
    div {
      background-image:url('img.gif');
      width:102px;
      height:30px;
      Text-align:center;
    }
  </style>
  </head>

  <body>
    <a href="#"><div>Hello</div></a>
  </body>
</html>
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 13:27 #5
hmm.. linket virker i IE, men det bliver bare en alm. musemarkør, så smid

cursor:pointer

ind i style til div'en, så burde alt se ens ud...
Avatar billede jokkejensen Novice
28. januar 2012 - 14:40 #6
hvis du skal angive a med width og height, skal position: inline; skiftes til position:block;

dvs:

<style type="text/css">
.Topmenu_TD{
background-image:url(/images/2012-design/topmenu-baggrund-1200x30.png);
}
#ShopLayOut_Topmenu_TD a{
background-image:url(/images/2012-design/fane.png);width:102px;height:30px;
Text-align:center;
display:block;
}
Avatar billede jokkejensen Novice
28. januar 2012 - 14:50 #7
how, så lige på din side at din topmenu, ikke bestod af celler, med links i.

Hvis du sætter display:block på dine links, vil ligge sig under hinanden, så du skal lige tilføje float:left; brug så margin-right til at lave mellemrum.

#ShopLayOut_Topmenu_TD a{
background-image:url(/images/2012-design/fane.png);width:102px;height:30px;
Text-align:center;
display:block;
float:left;
margin-right: 10px;
}
Avatar billede jokkejensen Novice
28. januar 2012 - 14:55 #8
desuden vil jeg anbefale dig at ligge lidt padding på de links, så undgår du at lange menu navne vil ligge til kant på dit grafik til et menupunkt. Altså tilføje 5px padding til left og right:

padding: 0 5px;
width: 92px;

Og samtidigt at benytte padding top/bottom til at centrere teksten verticalt og en lille line-height.

/J
Avatar billede olebole Juniormester
28. januar 2012 - 16:02 #9
<ole>

- og man kan også bruge display:inline-block i stedet for display:block og float. Så slipper man for de uheldige egenskaber ved float - herunder at 'hacke' rundt med clear.

Float er vældig hensigtsmæssigt, når man f.eks. skal lave tekstomløb ved billeder. Den omsiggribende 'abuse', som i disse år breder sig, hvor man flår flere og flere elementer ud af sidens naturlige flow - og ofte ser koder fyldt med overflødige elementer med det eneste formål at 'reparere' på uhensigtsmæssigheder - finder jeg ikke en fornuftig vej at gå.

Just my 2 cents  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede hnto Nybegynder
28. januar 2012 - 23:58 #10
JokkeJensen dit link virkede kanon :-)

#ShopLayOut_Topmenu_TD a{
background-image:url(/images/2012-design/fane.png);width:102px;height:30px;
Text-align:center;
display:block;
float:left;
margin-right: 10px;
}

smid et svar og jeg giver naturligvis point :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
29. januar 2012 - 10:52 #11
Tark.
Avatar billede jokkejensen Novice
30. januar 2012 - 10:04 #12
@Ole > "og ofte ser koder fyldt med overflødige elementer med det eneste formål at 'reparere' på uhensigtsmæssigheder - finder jeg ikke en fornuftig vej at gå."

Tag at bruge clearfix til at undgå de overflødige elementer hvis du skulle komme i en situation hvor det er nødvendigt emd float. Så er det kun nødvendigt at give den omkring liggnede container en klasse, og ikke neste noget unødvendigt.

http://www.webtoolkit.info/css-clearfix.html
Avatar billede jokkejensen Novice
30. januar 2012 - 10:05 #13
(så får du også IE6 og IE7 med)

http://www.quirksmode.org/css/display.html
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2012 - 14:06 #14
Jamen, det fix kender jeg skam udmærket ... men det er i mine øjne stadig en omgang helt unødig lapperi. Ligesom når man bruger position:absolute til at 'kvæste' sidens naturlige flow, behøves oprettende hacks, når man gør det med float.

Hvormeget, man har lyst til at bringe sig i den situation, er sikkert det, der skiller os. Jeg opfatter dagens nærmest 'maniske' brug af af en metode til tekstomløb som en ligeså klar abuse som brugen af tabeller til layout. Det kan bruges, men elegant er det ved Gud ikke  =)

Men som sagt: Just my (og faktisk mange andres) $0.02  *o)