Avatar billede Lille-bror Nybegynder
26. januar 2012 - 09:24 Der er 13 kommentarer

Koble ny og gammel PC sammen

Davs.
Jeg har netop fået en ny Komplett 5K computer med bl.a. DVI udgange.
Jeg skal have en masse filer fra den gamle PC (9 år gammel)over på den nye. Kan jeg lave et netværk med krydskabel etc. for at få det til at virke, eller er den lettere (og måske billigere) at købe en USB 3.0 500 GB lagerenhed, og så overføre data gennem den?
Avatar billede KHHP Juniormester
26. januar 2012 - 09:48 #1
Hvis du har en 9 år gammel pc, så har den med stor sandsynlighed kun USB1.1, så du vil helt klart blive hurtigere færdig hvis du forbinder dem med et LAN-kabel og så overfører data den vej.
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
26. januar 2012 - 10:25 #2
Hej.

Tak for svaret KHHP.

Ja, der er vist kun USB 1,0 på den. Hvordan skal jeg forbinde dem? Før i tiden havde jeg et lille hjemme netværk mellem den 9 år gamle pc (PC1) og en anden (PC2). Jeg installerede et ekstra netværkskort i PC1 og så et krydskabel over til netværkskortet på PC2.

Hvad nu med den nye pc? Der er ikke flere netværksudgange end den til modemmet.  Der er 2 DVI udgange og så naturligvis en del USB porte.
Kan jeg bruge den nye PC's usb port til forbindelse til den gamle pc?

Hilsen Bjarne
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
26. januar 2012 - 10:27 #3
... eller bruger jeg blot netværksudgangen på den nye pc og bruger mit krydskabel over til den gamle?
Avatar billede KHHP Juniormester
26. januar 2012 - 11:37 #4
Du skal bare bruge netværksudgangen på begge maskiner og koble dem sammen. Det har ingen betydning om de har internetadgang eller ej.
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
26. januar 2012 - 12:57 #5
Kanon. Går ud fra jeg skal bruge et krydskabel, right?
Avatar billede KHHP Juniormester
26. januar 2012 - 19:21 #6
Nu har jeg aldrig haft brug for et krydskabel, men det kan du godt, så længe det benytter computeren LAN-port, så virker det. Husk at det bedste er at åbne din nye pc fra den gamle.
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
26. januar 2012 - 19:50 #7
Damn. Åbne fra den gamle? Hvad går det ud på?

Den nye er leveret uden software, så jeg går ud fra, at jeg installerer de nødvendige programmer, før jeg starter med data overførsel?

Jeg er meget glad for din hjælp :)
Avatar billede KHHP Juniormester
27. januar 2012 - 07:43 #8
Ok, jeg troede at du havde købt en maskine der blev leveret med Windows 7, men i så fald, er det nødvendigt at vide hvilket styresystem du vil have ind på din nye.
Hvis du ikke skal have windows 7, er det nødvendigt at dele en mappe på netværket, hvor din gamle pc kan overføre filer til.
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
27. januar 2012 - 07:56 #9
Jeg ligger XP home på den nye - samme system som jeg kører på den gamle.
Avatar billede KHHP Juniormester
27. januar 2012 - 12:38 #10
Ok. Så skal du lave en mappe et eller andet sted på din nye maskine, efter at have installeret XP, og så skal du højreklikke, vælge egenskaber og så deling. Her deler du mappen på netværket, og sørg for at ALLE har fuld kontrol over mappen. Det er vigtigt, ellers kan du ikke få lov til at sende filer til den nye pc.
Du kan også gøre det omvendt, men eftersom det ville kræve at du samler alle dine filer i en mappe, så ville jeg foretrække den første løsning.
En løsning, som jeg ikke går ud fra bliver nogen mulighed, ville være at du isntallerer XP på den nye, og derefter sætter du den gamle harddisk i som sekundær enhed, og overfører filerne fra den gamle harddisk til den nye.
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
27. januar 2012 - 14:49 #11
Meget fint. Nu ser jeg. Pt. venter jeg på en adaptor, som de glemte at sende sammen med computeren.
Avatar billede domino191191 Nybegynder
01. februar 2012 - 23:12 #12
Må indrømme at jeg ville bruge en ekstern harddisk med en harddisk af EIDE typen.

Da det er en ældre PC kan man sandsynlig sætte harddisken direkte ind i PC'en (internt), overføre data til den, hvorefter jeg ville indsætte harddisken i den externe boks igen og så via USB-stikket overføre diverse data til den nye.

Det vil være enkelt og hurtigt.

Kræver selvf den externe harddisk, men mange har en liggende, så hvis du ikke har en, mon så ikke du kan låne en ??
Avatar billede Lille-bror Nybegynder
02. februar 2012 - 07:27 #13
Hej.

Jeg har fået dem til at tale sammen ved at lægge Netbeui ind på begge og forbinde dem med et krydskabel.

Mange tak for hjælpen :-)