Avatar billede rasmusjohannsen Nybegynder
25. januar 2012 - 09:44 Der er 1 kommentar

Kontakt til Batteri

Hejsa.
Jeg har brug for en kontakt der kan tænde når mit soldrevne batteri er fuldt opladet (og ikke før). Er der nogen der ved om det er muligt at købe sådan en eller alternativt bygge/sætte flere devices sammen, så det fungerer?
Hilsen
Rasmus
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
25. januar 2012 - 10:32 #1
Hej Rasmus det er ikke så nemt som det lyder især ikke når du skriver "kan tænde når mit soldrevne batteri er fuldt opladet (og ikke før)."

Der er altså en række spørgsmål, der skal afklares før løsningen kan udpeges.
Du skriver "kan tænde" For hvad? eller mener du slukke for solceller specificer!

Den Akkumulatortype  du lader på. (Type spænding over poler akkumolatorens kapacitet (tit opgivet som VAh eller Wh)

Der er kraftig forskel på de forskellige akkumolatorer (af dig kaldet "batteri")

En blyakkumolator er fuldt opladet når Densiteten af akkumolatorvæsken er mindre end 1,2 Nogle akkumolatorer har et "magisk øje" (en flydevægt) indbygget professionelle aflæser denne Almindeligtvis kan man dog aflæse polspændingen og gå ud fra at den er opladet når polspændingen ved belastning ikke falder mere end 1 til 2% (sådan gør biler)

Nikkel hybrid akkumolatorer (NiMH) er vanskeligere Her bruges to metoder
1 Temperaturen stiger på akkumolatoren ved fuld opladning (den målemetode bruger de fleste bærbare)
2 Der forekommer et lille spændingsdrop ved fuld opladning det kan detekteres.

Li-ion Akkumolatorer Endnu vanskeligere jeg indsætter ladeproceduren.

Stage 1: CC: Apply charging current to the battery, until the voltage limit per cell is reached.

Stage 2: Balance: Reduce the charging current (or cycle the charging on and off to reduce the average current) while the State Of Charge of individual cells is balanced by a balancing circuit, until the battery is balanced.

Stage 3: CV: Apply a voltage equal to the maximum cell voltage times the number of cells in series to the battery, as the current gradually declines asymptotically towards 0, until the current is below a set threshold of about 3% of initial constant charge current

Altså kredsløbet skal først aflæse om akkumolatoren er opladet det er som du ser typeafhængigt.

Dernæst skal den Bryde/Tænde, og her er det vigtigt at kende strømmen gennem "kontakten".

Når disse ting er oplyst kan vi gå videre med et konkret kredsløb.

Der findes dog en række "Fuskede" kredsløb især til havelamper. De er simplt opbygger men ødelægger cellerne hvilket er tilsigtet så man hurtigt sælger nye havelamper.