Avatar billede pc-propilot Nybegynder
19. januar 2012 - 16:39 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

asus n53sv-s1832v eller asus k53sv-sx717v

Jeg står og tvivler lidt mellem asus n53sv-s1832 og asus k53sv-sx717v. Hved ikke hvad der er bedst for prisen.

asus n53sv-s1832v: http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-N53SV-S1832V-15.6-2295064.html

asus k53sv-sx717v:http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-K53SV-SX717V-15.6-2295067.html

Vil gerne have hjælp hurtigst muligt.
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 16:51 #1
Bedst til hvad?
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 16:54 #2
Til gaming vil der næppe være den store forskel på dem.
Til surf, tekstbehandling osv. er de for kraftige/dyre.
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 16:58 #3
Det kommer an på, hvad den skal bruges til.

Den store forskel på de to maskiner, er processoren.
K53SV-SX717V maskinen er med en 2 kernet Intel I5 processor, som kan klare det meste uden problemer.

N53SV-S1832V maskinen er med en 4 kernet Intel I7 processor som også kan klare det hele, incl. er denne bedre til at fordele belastning ud på de 4 kerner, det er især en fordel ved f.eks rendering.

Hvis de skal bruges til f.eks spil, så er processorene lige gode, da det ikke har den store betydning om det er en 2 eller 4 kernet processor, her er det mere vigtigt med ewt godt grafikkort.
Begge maskiner har samme type grafikkort, nemlig et Nvidia GF GT540M - men har har N53V maskinen en fordel i at have 2Gb dedikeret på grafikkortet, frem for 1Gb på den anden maskine.

Tillige har N53V maskinen også 2 Gb systemram mere end den anden maskine og der er en lidt større harddisk i N53V maskinen, også derfor at den er ca. de 2000 kr. dyrere.
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 17:04 #4
Om der er 1 eller 2 GB på et GT 540M har næppe nogen betydning. GPU'en er ikke kraftig nok til at trække spil i så høje opløsninger at mængden af ram betyder noget.

Medmindre pc'en skal bruges til meget regneintensive opgaver er den dyre ikke merprisen værd.
Avatar billede pc-propilot Nybegynder
19. januar 2012 - 17:04 #5
Vil gerne have en god gamer
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 17:12 #6
#4 det kommer da helt an på hvad det er for nogle spil der spilles.
Selvfølgelig kan det ikke trække de mest krævende spil i høj opløsning, men det forventer du vel heller ikke på en pc til den pris.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.html

Et alternativ kunne være denne, som har et bedre grafikkort ifm. spil:
http://www.fcomputer.dk/computer/baerbar/asus/n55sf-s1161v-8gb-core-i5-15.6-gf-gt555m-2gb.html
Avatar billede pc-propilot Nybegynder
19. januar 2012 - 17:16 #7
Men kan ma mærke forskel på om det er gt540 eller 550
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 17:23 #8
#6
Rammen på grafikkortet bruges til texturer og jo højere opløsning desto mere ram skal der bruges til texturerne. Men hvis GPU'en ikke er kraftig nok til at trække spillet ved høje opløsninger, kan det være lige meget om der er 1 eller 2 GB ram. 2 GB på et GT 540M er bare en marketing fidus og det virkede jo også i det her tilfælde.
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 17:24 #9
Et GT555M kort er ca. 10% bedre til spil end et GT540M kort er.
For at at få de helt gode bærebare gamer maskiner, så skal du op i et grafikkort a.la GeForce GTX 560M og Radeon HD 6950M, men så er prisen også en del højere på de maskiner.

GT555M:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-555M.41933.0.html
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 17:25 #10
#8 kom nu med noget reelt istaed for dit fis der.
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 17:32 #11
#10

Jamen, i lige måde.
jeg tror ikke du har helt fod på hvad rammen på et grafikkort bruges til og det er det producenterne benytter sig af: Et større tal må betyde at det er bedre.

Men find en test der viser at et mellemklase kort yder bedre med 2 GB end med 1. Hvis du ikke kan det, stop selv med fis!
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 17:51 #12
Kig nu efter hvad jeg skriver, du har kun "ragget" ned på indlæggene, du har ikke deltaget i noget der hjælper spørgeren til at få en bærebar til spil.
jeg pointere at det er en fordel i at have 2Gb ram istedet for 1gB, det mener du så ikke har noget betydning - men producenterne er no nok bare flinker og putte flere ram på som "salgs gas" som du siger - nej jeg skriver IKKE at det yder bedre med 2Gb ram i forhold til 1Gb på samme GPU.
Men du ved jo nok hvad der sker når der ikke er ram nok til grafikken, sååå uden bedtydning er det nu ikke med rammmen.
Der kommer jo også flere og flere grafikkort med 2 Gb ram og det gør producenterne jo nok ikke for deres blå øjnes skyld :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 18:26 #13
#12

Nej, jeg er såmænd bare opdraget til opponere mod noget jeg ikke mener er korrekt og i øvrigt er det et åbent forum.

"- nej jeg skriver IKKE at det yder bedre med 2Gb ram i forhold til 1Gb på samme GPU.":
Ikke desto mindre skriver du at det er en fordel. Hvad skal den fordel så bestå i?
Der er en klar fordel for producenten, da man, alt andet lige, kommer til at betale mere for grafikkortet.

"Der kommer jo også flere og flere grafikkort med 2 Gb ram og det gør producenterne jo nok ikke for deres blå øjnes skyld :-)":
Du har meget at lære om markedsføring! Det er fordi der er en masse mennesker der tror at et kort med 2 GB er bedre end et med 1 GB og producenterne tjener mere.

Her er en artikel om at et Radeon 6950 med 2G ikke yder bedre end et med 1 GB før opløsningen er højere end 2560 x 1600 med 4 x AA og 16 x AF. Ved den opløsning kan et GT 540M ikke bruges til spil og da opløsning og behovet for ram hænger nøje sammen vil kortet aldrig få brug for mere end 1 GB:

http://www.hardocp.com/article/2011/02/24/amd_radeon_hd_6950_1gb_performance_review

Jeg ser frem til en artikel der fortæller det modsatte.
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 18:41 #14
#12

"...du har kun "ragget" ned på indlæggene, du har ikke deltaget i noget der hjælper spørgeren til at få en bærebar til spil..."

Det er jo ikke helt korrekt.
Hvis du læser #2 og HELE #4 har jeg jo faktisk skrevet hvilken pc jeg synes er den bedste til prisen. Og det var jo det trådstarter spurgte om
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 18:56 #15
Stor hjælp :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 19:06 #16
Nå, så rakte dine argumenter ikke længere.

Nu skal jeg trække mig ud af tråden, så du kan fortsætte historietimen.
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 19:15 #17
Lol, du er sgu da for meget, hvad har det "Nå, så rakte dine argumenter ikke længere."
Jeg har bidraget med indlæg der gavner spørgeren.
Kig nu dine egene indlæg igennem og se hvad du reelt har bidraget med.

Du må have et kedeligt liv med, med den færden og udtagelser om folk :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 19:44 #18
Det ville jeg da heller ikke have skrevet hvis du havde fortalt hvorfor du mener at 2 GB er en fordel på et GT 540M eller havde vist mig en test der beviste det.

Alt andet lige er pc med 2 GB på grafikkortet dyrere end en med 1 GB
og et eventuelt køb kan sagtens være påvirket af den debat der kører her..
Hvis jeg havde været trådstarter og havde købt pc'en fordi jeg fik at vide at det var en fordel med 2 GB på grafikkortet og så bagefter fandt ud af at det ikke var korrekt, ville jeg da blive negativ.
Der er sgu da ingen der vil betale for noget de aldrig får brug for!
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 19:54 #19
Og til trådstarter:

Jeg ville helt klart have købt den billigste af de to fra Proshop (jeg har ikke undersøgt om den kan fås billigere andre steder)
og have skiftet harddisken ud med en SSD. De er efterhånden kommet langt ned i pris og vil give en ydelsesforbedring i alle ender og kanter af dit pc brug. Den disk der sidder i pc'en kan så bruges til backup.
Det kræver dog at du selv kan lave eller få lavet et image af den disk der sidder i pc'en og få det overført til SSD'en.
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 20:03 #20
Hvor står det at maskinen ER dyrere med 2Gb ram på grafikkortet i forhold til 1Gb ram - altså at der desideret er en mer pris pga. det?
At et Et GF kort med samme GPU skulle YDE mere/bedre med 2GB ram end en med 1Gb ram har jeg nu aldrig skrevet eller påstået.
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 20:26 #21
Du tror altså at 2 GB koster det samme som 1?
Øøøh, nu er det jo ikke et filantropisk foretagende at producere grafikkort.

Lad os sige at et kort med 1 GB sælges for 100€ og et kort med 2 GB sælges for €110 og de tjener måske 5% å at producere og sælge dem. Derfor har enhver producent naturligvis en gevinst ved at bilde folk ind at en middelklasse GPU kan bruge 2 GB. Eller det behøves de faktisk ikke fordi forbrugerne allerede er overbeviste om at 2 er bedre end 1.

Hvis du ikke mener at ydelsen er bedre hvad er så fordelen ved 2 GB fremfor 1, spørger jeg om for anden gang?
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2012 - 20:45 #22
Du påstår, at den med 2Gb ram på koster mere end den anden, det har du IKKE bevis for - du kan blot bruge det som en antagelse.

Som du nok også ved, så vil du på et GF kort med x antal ram komme ud for at løbe tør, måske ikke lige når vi er i disse mængder som vi her diskutere, men hvis der er brug for mere end den 1Gb der er dedikeret - tja hvad bruger du så?
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. januar 2012 - 21:27 #23
Nu skal man da ikke være et geni for at vide at man ikke får foræret noget.
Jeg skrev: "Alt andet lige er pc med 2 GB på grafikkortet dyrere end en med 1 GB". Læg mærke til "alt andet lige".
Du kan ikke sammenligne to forskellige pc'er og bruge det som argument.

Som der stod i artiklen er behovet for ram tæt forbundet med opløsning/kvalitet. En 540M er slet ikke stærk nok til at trække et spil i 2560 x 1600 med 4 x Antialiasing og 16 x Anisotropisk filtrering og derfor er 1 GB mere end rigeligt. Hvis man vælger lavere opløsning og/eller kvalitet falder behovet for ram med det samme.

Ifølge notebookcheck.net klarer en pc med en core i5 2410m, 4 GB ram og et GT 540M BF: Bad Company 2 i 1366x768 med 32 fps ved HIGH indstillinger, så 2560x1600 med fuld AA og AF er fuldstændigt udelukket. Og det var jo helt derop man skulle for at få lidt gavn af den ekstra GB.

Men lad det nu være ved det det.

Jeg står ved det jeg skrev i #19
Trådstarter kan afstemme forventninger med benchmarks for GT540M nederst på siden her:
kortlink.dk/notebookcheck/adth

Er det mere seriøs gaming følges Haverslev's råd i #9

Og så kan jeg vist ikke prygle mere sjov ud af det her.
G'nat og sov godt.
Avatar billede pc-propilot Nybegynder
22. januar 2012 - 16:13 #24
Er der ikke snart nogen der giver svar så jeg kan uddele point
Avatar billede haverslev Novice
22. januar 2012 - 16:30 #25
Et "Svar" lægges normalt først når, der er en løsning på problemet / opgaven - her er det jo spørgeren der skal være tilfreds med de løsninger der er kommet og derudfra bede den/de der er kommet med løsningen om et svar.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
Avatar billede pc-propilot Nybegynder
22. januar 2012 - 16:38 #26
Kender i ikke et sted hvor man kan få dem lidt billigere.
Avatar billede haverslev Novice
22. januar 2012 - 16:58 #27
Hvilken en snakker vi om, du evt. vil have at vi skal finde i  billigere udgave?
Avatar billede pc-propilot Nybegynder
24. januar 2012 - 16:29 #29
Avatar billede haverslev Novice
24. januar 2012 - 17:35 #30
Til f.eks spil, så er den på samme niveau, som dem du linker til i dit spørgsmål.
Det er samme type/model grafikkort der er i den, som i de andre du har set på.
Den har dog 2gb ram mindre end den du linker til med Core I7 i indlægget og koster så også 1000 kr. mindre.
http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-N53SV-S1832V-15.6-2295064.html
Avatar billede pc-propilot Nybegynder
26. januar 2012 - 20:10 #31
Tak for hjælp har nu købt K53sv-eren