Avatar billede Getspmak Novice
19. januar 2012 - 14:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mon jeg gør det rigtigt?

Er så heldig at bo midt i Aalborg midtby, og så samtidig have Stofa internet. Mit problem er, at Stofa nu har opgivet i jagten på at give mig en stabil trådløs forbindelse. Nettet kører langt fra maks, men det største problem er dog at det svinger helt sindsygt (red. 2.2 MB i få sek, til 50kb - mest det sidste). De mener det er fordi de har måtte skrue ned for signalet, grundet de nye tv kanaler, og så det at jeg bor i et område med mange trådløse net. Deres sidste råd var at jeg selv kunne købe en kraftigere router, som jeg så kunne sætte efter deres.

Jeg har nu lånt af en kammerat, for at teste inden jeg investerer. Jeg er dog lidt i tvivl om jeg gør det korrekt. Pt. har jeg blot forbundet den lånte router med kabel til min normale Stofa router, og så sat dennes MAC adresse i always on.
Nu er det så jeg kommer i tvivl
- bør det trådløse på min Stofa router "slukkes"?
- hedder det trådløse, som den ekstra router udsender, det samme som det gamle net?
- er min opsætning overhovedet gjort ordentlig?

Alle råd modtages med kyshånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2012 - 14:42 #1
- bør det trådløse på min Stofa router "slukkes"? Ja, det støjer bare

- hedder det trådløse, som den ekstra router udsender, det samme som det gamle net? Ikke før du har givet den det navn. Du skal som minimum opsætte SSID(=navn), samt adgangskode og kryptering. Herudover bør du finde en 'ledig' kanal (plads, hvor andre trådløse støjer mindst) Brug fx http://www.nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html download er langt nede på siden. Deri kan du se styrken og kanalnumre på de nærmeste wifi. Du skal så vælge dit eget kanalnummer (indtastes i router) sp det ligger så langt fra de mest støjende som muligt. Du kan vælge numre 1 til 15.

- er min opsætning overhovedet gjort ordentlig? næste klar.
Avatar billede Getspmak Novice
19. januar 2012 - 15:05 #2
Super! Tak...

Nu mangler jeg så bare at finde ud af, hvordan jeg får adgang til en router igennem en anden router?
Avatar billede Getspmak Novice
19. januar 2012 - 15:14 #3
Og hvordan man "slukker" for det gamle modems trådløse...

Men smid et svar Claes!
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2012 - 15:22 #4
det er lettest at tilgå den rigtige router ved bare at køre med kabel mens de bliver sat op. Routere vil gerne genstarte sig selv ved nogle indstillinger, og det er langt lettere med kabel.

du lukker det trådløse ved typisk at fjerne et hak i 'enable wlan' - hvis du har nirsofts program kørende samtidig, så kan du se, at den falder ud af listen.