Avatar billede N_K Nybegynder
19. januar 2012 - 00:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilføje printer.

Hej
Jeg køre på Windows7 Ultimate 32bit.
For noget tid siden gik vores første printer (lexmark) i stykker, og har nu købt en anden (HP) som har trådløs funktion.

Jeg har indstalleret den på MAC'en uden problemer.
Men på Win7 giver den hovedpine.

Når jeg indsætter installations CD'en, så kan installationen ikke gennemføres da denne printspooler ikke køre.
Når jeg prøver at tilføje printer, får jeg denne besked:
windows kan ikke åbne tilføj printer. Den
lokale printspoolertjeneste kører ikke.
Genstart spooleren eller computeren..

jeg har læst igennem et andet sted her i forummet
http://www.eksperten.dk/spm/947205
fulgt instrukserne, således at der i stien:
c:\Windows\System32\spool\drivers\ kun er mappen: color
Den kan jeg ikke slette.
jeg har slettet to tomme mapper ved navn: x64 og IA64
til sidst slettet jeg w32x86 og genstart ved hver sletning.
Det hjælper ikke på problemet :-/

Skal jeg i regedit, eller hvordan?
hvis ja, hvor og hvad skal jeg søge efter?
regedit virker temmelig forvirrende.

på forhånd tak.
Avatar billede N_K Nybegynder
19. januar 2012 - 00:48 #1
glemt lig at fortælle at, når jeg går ind under kontrolpanel- administration-tjenester- og finder print spooler, er der ikke markeret startet under status.
start type: automatisk
log på som: lokal system

hvis jeg prøver at starte den får jeg denne besked:
Tjenesten Print spooler på lokal computer kunne ikke startes.
Fejl 1068:Tjenesten eller gruppen, som det afhænger af, startede ikke.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2012 - 00:57 #2
Med HP printere plejer det at være sådan, at driveren skal installeres før printeren sættes til. Altså Printeren skal være slukket og kablet til computeren må ikke være sat i, før det står på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2012 - 01:03 #3
Ang. Print spooler, i Start skrives "Tjenester" - På min eng. Services/Serveces lokal - så mon ikke det er tjenester lokal? Rul ned til Print spooler og se om den står til auto, ellers sæt den til det.
Avatar billede N_K Nybegynder
19. januar 2012 - 01:16 #4
Med HP printere plejer det at være sådan, at driveren skal installeres før printeren sættes til. Altså Printeren skal være slukket og kablet til computeren må ikke være sat i, før det står på skærmen.

havde ikke sluttet printeren til. satte installations CD´en i, og fik den printer spooler fejl meddelelse.

Ang. Print spooler, i Start skrives "Tjenester" - På min eng. Services/Serveces lokal - så mon ikke det er tjenester lokal? Rul ned til Print spooler og se om den står til auto, ellers sæt den til det.
se min 1. kommentar :) den er sat til automatisk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2012 - 09:02 #5
Driveren kan slet ikke forsøges installeret, så længe spoolerern ikke kører. Og det lyder til at spool-tjenesten er sat helt korrekt op.

Siden du ikke kan starte spoolertjenesten, er der noget helt galt i systemet - og jeg tror desværre du er startet lidt for groft ud, hvilket kan give problemer med fejlrettelsen, med mindre du har fulgt "guiden" slavisk:

Du skal allerførst ind i "programmer" -> "Fjern program" og fjerne alt der har med printere at gøre.

At du har kastet dig ud i at slette driverfilerne manuelt, gør at du også har ødelagt Microsoft XPS Document Writer, PDF-printere og lignende, så du er også nødt til at afinstallere office, pdf-printere m.m....

Dernæst skal du se i en nabomappe, c:\Windows\System32\spool\drivers\printers, hvorfra du sletter eventuelle filer, og forsøger at starte printspooleren igen.

Når det er klaret, skal vi lige høre resultatet.
Avatar billede N_K Nybegynder
19. januar 2012 - 11:35 #6
Hej Ole
tænkte nok du vil kigge forbi :) og tak.

Du skal allerførst ind i "programmer" -> "Fjern program" og fjerne alt der har med printere at gøre.

Det skulle jeg have skrevet før. Jeg afinstalleret alt som du beskriver for nogen måneder siden. Vi har ikke haft printer et stykke tid og da vi fik det for nylig stødte jeg på problemet først nu.

At du har kastet dig ud i at slette driverfilerne manuelt, gør at du også har ødelagt Microsoft XPS Document Writer, PDF-printere og lignende, så du er også nødt til at afinstallere office, pdf-printere m.m....

Jeg har gemt kopi af de mapper på skrive bordet. Vil det hjælpe at overføre dem tilbage til oprindelig plads igen?
Skal jeg afinstalleret MS office det hele?!
Kan ikke se nogen pdf printer under "enheder og printer".

Dernæst skal du se i en nabomappe, c:\Windows\System32\spool\drivers\printers, hvorfra du sletter eventuelle filer, og forsøger at starte printspooleren igen.

Windows kan ikke finde c:\Windows\System32\spool\drivers\printers. kontroller, at du skrev navnet rigtig, og forsøg derefter igen.
Avatar billede N_K Nybegynder
21. januar 2012 - 23:49 #7
hmm, nå men jeg må bare undvære printer på denne maskine.
Aner ikke hvad der er problemet.
Det fungeret uden problemer da jeg installeret til MAC og en anden bærbar.
tak for forsøget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2012 - 14:30 #8
Beklager - jeg har haft et crash i min indboks, så jeg har haft overset denne.

Jeg fik skrevet forkert - det er stien c:\Windows\System32\spool\printers du skal kigge efter forliste filer i.

Så længe spoolertjenesten ikke kan startes, er det mest sandsynligt der ligger noget her.

Når nu du ikke har brugt "XPS priner" og lignende, sker der ikke noget ved at have slettet alle drivermapperne, så glem bare dem igen.
Avatar billede N_K Nybegynder
02. februar 2012 - 17:04 #9
Hej Ole
tak igen, troet at jeg havde skrevet noget vrøvl siden emnet stoppet.
altså nu har jeg søgt under c:\Windows\System32\spool\printers

Der står på min maskine at: Mappen er tom

Jeg har stadig kopi af mapperne IA64,w32,64, x64 og color på skrive bordet.
Jeg aner/husker intet om hvad jeg har gjort galt da jeg afinstalleret vores tideligere printer. Jeg ved dog at jeg har afinstalleret som man plejer, programmer og funktioner, finde emnet og vælge afinstallere.

ved ikke om der noget håb.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2012 - 18:20 #10
Det lyder godt nok spøjst.... - hvad hvis du kopierer mapperne tilbage igen - kan du så få lov at starte spooleren?
Avatar billede N_K Nybegynder
02. februar 2012 - 22:45 #11
hej
har flyttet mapperne IA64,w32,64, x64 og color til stien:
C:\Windows\System32\spool\drivers

når jeg trykker under kontrolpanel-administration-tjenester- start på print spooler, dukker et lille vindue op der siger:
Tjenesten Print spooler på lokal computer kunne ikke startes.
Fejl 1068:Tjenesten eller gruppen, som det afhænger af, startede ikke.

hvis jeg højre klikker på print spooler og vælger egenskaber, så er der disse info:
starttype: automatisk
tjeneste status: stoppet
start parameter: feltet er tom

der er flere faner. ved ikke om disse info er nyttige.

under stien: C:\Windows\System32\spool
har jeg disse mapper:
drivers
printers
prtprocs
servers
tools

i mappen tools er der microsoft xps document writer mappen plus flere.
hvis det hjælper med at løse gåden kan jeg godt beskrive hvad der findes i de forskellige.
Avatar billede N_K Nybegynder
04. marts 2012 - 01:31 #12
Nå men jeg bliver nok nød til at lukke den her, så jeg ikke modtager bot henvisninger til at den er åben.
Jeg fandt ikke ud af noget med at får den printer spool til at fungere.
jeg må benytte mig af Dropbox til at printe ud andet steds fra.
tak for forsøget til alle.
Avatar billede fsJensen Nybegynder
15. juni 2012 - 14:41 #13
Jeg har vøret med på en kigger til denne tråd og har nøjagtig de samme problemer!

What to do