Avatar billede .zeke Nybegynder
12. januar 2012 - 11:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Printer staller hele tiden, og vil bare ikke fungere.

Hej Eksperter,

Jeg har en HP Photosmart premium c309-g printer, som bare aldrig vil virke. Jeg har haft den i lidt over et år, og den har ikke virket som den skulle, trods mine mange forsøg på at løse problemet.

Printeren kører på et trådløst netværk via en Dlink-655 router, og de 2 computere den skal fungere med, er med windows 64 ultimate. De kører derudover norton 360 v.5.0.

Problemet med printeren er, at den aldrig rigtigt får en forbindelse (eller kan opret holde en stabil forbindelse) så den kan bruges, som en normal hverdagsprinter. Print jobsne sidder hele tiden fast i køen, bliver afbrudt på en eller anden måde, eller printeren staller bare midt i det hele. Kort sagt, så er der altid problemer med den.

Den har en statisk IP fra min router, og den fungerer også på netværket. Det vil sige, man kan se printeren og gå ind på den (ind på dens ip, opsætningsside). Det sker dog hele tiden at siden enten er hurtig, som ved en normal forbindelse, eller at det tager 3-4 min at loade hver side på ip'en. Jeg antager det er en form for forbindelses problem, men jeg har ikke været i stand til at løse det.

Jeg søger nu hjælp fra jer her på siden, og håber virkelig, at der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg er tæt på at smide printeren ud fra 2. Sal, men jeg ville få det så meget bedre hvis den virkede i stedet.

Mvh
Zeke
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2012 - 13:21 #1
Det lyder som et kommunikationsproblem - enten er kablet til printeren dårligt, netkortet i printeren defekt, eller også er den slet og ret konfigureret forkert.

Prøv at se hvad printerens IP-opsætning er. "Default Gateway" skal være magen til den, dine PC´ere bruger, hvilket i et hjemmenetværk vil være routerens IP-adresse (meget ofte 192.168.1.1). Hvis ikke den er det, vil printeren i visse situationer have svært ved at svare tilbage, og kan give de beskrevne problemer.

For en god ordens skyld, skal "subnet mask" også være identisk - som oftest 255.255.255.0.
Avatar billede .zeke Nybegynder
12. januar 2012 - 13:59 #2
Hej Ole,

Tak for dit svar. Jeg vælger at antage, at printeren er konfigureret forkert i første omgang. Hvis jeg bruger USB forbindelsen, så funger den fint, men det er ikke så hensigtsmæssigt med en trådløs printer. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at printerens netkort er forkert.

Jeg har inkluderet en PDF fil her, hvor du/i kan se de opsætninger jeg kører med. Hvis du skal bruge flere oplysninger, så læggger jeg dem gerne op.

http://live-it.dk/Info.pdf

Det er billeder af min ip config, på pc'en - printeren og routeren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2012 - 14:10 #3
Det ser desværre ikke ud til at der er noget galt her.... - og jeg havde overset det var trådløst, så kabel kan det selvsagt heller ikke være.

Hvis du kender nogen der også har en trådløs router af en anden model, ville det være oplagt at tage printeren med og prøve på den. Det er ikke unormalt at trådløse enheder har problemer med specifikke routere, mens de kører fint på andre.

Ellers har jeg desværre ikke nogen bud - jeg antager at printeren står nogenlunde frit, og ikke får stjålet det trådløse signal af vægge o.lign...
Avatar billede .zeke Nybegynder
12. januar 2012 - 15:21 #4
Den står i et skab, men den har fin forbindelse. Det er en relativt stor printer, så vil helst ikke bakse rundt med lortet.

Er åben for alternative forslag :)
Avatar billede .zeke Nybegynder
17. januar 2012 - 16:05 #5
Der er kommet endnu et billede til på siden, det viser hvordan printeren ved en ping request -t fra windows pludselig mister forbindelsen.

Linket er stadig: http://live-it.dk/Info.pdf

Mangler stadig hjælp :O
Avatar billede .zeke Nybegynder
17. januar 2012 - 16:06 #6
Har lagt et ekstra billede ind på siden, det viser hvordan printeren ved en ping request mister forbindelsen.

Den kan også findes her http://live-it.dk/Info.pdf

Mangler stadig hjælp :O
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2012 - 17:33 #7
Der er som tidligere skrevet ikke noget galt med den viste opsætning.

Så der kan groft set kun være to fejl

Fejl ved den trådløse forbindelse (ikke konfigurationen - selve luftsignalet, eks. blokeringer o.lign.).

Fejl ved det fýsiske netkort.

Den trådløse forbindelse er altså det mest oplagte. Selv om det ser ud som om der er fin forbindelse, kan forbigående hændelser sagtens indvirke på forbindelsen. Eks. på en klassiker, er en kaffemaskine, hvis termostat slår til og fra. Hver gang den slår til eller fra, opstår der en støjbølge på 240v nettet, som dels kan stråle ud fra selve ledningerne, men som også kan indvirke på de andre apparater gennem strømforsyningen.
Er det sådan en problematik du har, kan du forsøge med to ting:
1. Vend 240v strømstikket 180 grader, så nul og fase skifter plads. Jeg HAR set det hjælpe på lignende problemer - det er ikke en and :-)
2. Sæt printer hhv. router på en anden fase i elnettet, for at fejlsøge for "støjkilder" på fasen. Dette har jeg også set hjælpe positivt (jeg har engang haft trukket 150 meter ledning for at teste selvsamme - positivt :-)
Endelig kan det jo skyldes bevægelser i miljøet - eks. folk der bevæger sig rundt og blokerer for signalet. Selv luftfugtighed kan spille ind (døren til badeværelset, hvor der er damp, åbnes kortvarigt... - kort efter dør forbindelsen).

Er det det fysiske netkort der giver problemer.... - så er der vist kun turen ud ad vinduet tilbage...
Avatar billede .zeke Nybegynder
11. april 2012 - 09:19 #8
Prøvede det hele, intet hjalp. Skal flytte i hus nu, så får jeg lortet kablet og ser hvad der sker - det er ikke værd at spilde mere tid på den printer.