Avatar billede Henrik_Larsen Nybegynder
09. januar 2012 - 18:28 Der er 11 kommentarer

Danske cloud leverandører?

Hej alle.

Jeg efterlyser erfaringer med danske cloud leverandører.

Jeg har tidligere brugt tjenester som Amazon og Rackspace, som jeg egentlig har været godt tilfreds med, men nu ønsker jeg at se nærmere på eventuelle danske alternativer.

Givet at systemet er fleksibelt og at man selv har frihed til oprette servere med valgfrit OS, skalere dem osv., er det vigtigste er umiddelbart dansk support og at data'en befinder sig i Danmark.

Håber at få en masse anbefalinger :-)

På forhånd tak,
Henrik.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2012 - 02:12 #1
Cloud loesninger med god value for money kraever stor volumen.

Danmark er et lille land.

Det er usandsynligt at en dansk cloud leverandoer skulle kunne konkurrere paa value for money.

Du boer kunne finde gode europaieske levrandoerer som kan holde data indenfor EU.
Avatar billede kasperbergholt Nybegynder
12. januar 2012 - 16:21 #2
Hej Henrik!

Meebox tilbyder danske cloud servere med og uden management. Hvis du selv vil forestå driften af serveren, begynder priserne for en lille cloud server med 512MB ram, 1 vCPU, 10GB harddisk og 10GB månedlig data ved 86,75 kroner. Storage-laget er persistent, i modsætning til Amazons, hvor man skal ud og tilkøbe Elastic Block Storage eller gemme manuelt eller automatisk på S3.

Du kan læse mere her:
https://meebox.net/da/cloud-server - hvor der også er en prisberegner. Under fanebladet 'Priser på Cloud' er der nederst en sammenligning med RackSpace og Amazon.

Transparensudmelding: Jeg sidder i Meebox' Advisory Board.

Alt godt,

Kasper
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2012 - 22:09 #3
Siden "Priser på cloud" givet et godt indtryk af kompetance niveauet.

RAM
Linux: € 19.64 per GB /mo
Windows: € 27.17 per GB /mo

Disk
€ 0.00011 per GB
€ 0.00336 per GB I/O transfer

Internet traffic
€ 0.90 per GB in/out

IP-Adresser
€ 0.84 per IP-address /mo

1 GB Ram, 1 vCPU, 10 GB disk, Linux
Price monthly in EUR ex. VAT     Flexible
€ 17.12
Avatar billede kasperbergholt Nybegynder
15. januar 2012 - 19:23 #4
@arne_v -- jeg er desværre ikke helt med på, hvad du mener. En cloud-instans til 86,75 på med persistent storage og de specs, du nævner, forekommer mig meget rimeligt. Tænker du, det er for dyrt?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2012 - 19:31 #5
Saa det vil sige at du finder en pris paa 19.64 Euro per GB RAM og en total pris for et helt system med 1 GB RAM paa 17.12 Euro som trovaerdig?
Avatar billede kasperbergholt Nybegynder
15. januar 2012 - 19:48 #6
Vi må kigge forskellige steder. Med den konfiguration, du nævner, lander jeg på 159,14. Altså for 1GB ram, 10GB disk & 10 10GB trafik.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2012 - 19:58 #7
Jeg er nede i sektionen "Meebox vs Cloud.dk vs Amazon vs Rackspace"
Avatar billede kasperbergholt Nybegynder
16. januar 2012 - 14:32 #8
Forskellene skyldes, at der er tale om beløb eksl. dansk moms nederst i den sammenlignende sektion.
Avatar billede mrplov Nybegynder
29. februar 2012 - 11:55 #9
Kig evt. på http://www.cloud.dk/da/priser

Det kører ganske fornuftigt.
Avatar billede Kenneth_Lund Nybegynder
22. marts 2012 - 14:50 #10
Tak til alle for svar.

Jeg endte med at bruge Cloud.dks platform og det har indtil videre fungeret ubeklageligt.

Jeg har en fornemmelse af, at Meebox og Cloud.dk er forhandlere af samme produkt, dog virker det som at Cloud.dks dokumentation og guides er mest omfattende, så valget faldt på dem.

Jeg ved ikke rigtig hvem jeg skal give points for dette? : |
Avatar billede Heidi-pigen Nybegynder
17. juni 2013 - 12:13 #11
KMD tilbyder også dansk cloud computing http://www.kmd.dk/da/kmd_som_it-partner/kernekompetencer/outsourcing/pages/cloud.aspx men de henvender sig vist mest til store firmaer.