Avatar billede kim1a Ekspert
09. januar 2012 - 15:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mere teknisk omkring opslag fra andre ark

Jeg har en liste med personer og timeforbrug - ca 7000 linjer på en uge.

Jeg har så lavet et ark som vha sumifs sætter det ind som statistik alt efter hvor personerne hører til.

Det kører fint nok, men er utrolig tungt at opdatere. Det mærkelige i dette er at jeg normalvis kan have det ark som den skal summere fra åbent, hvorved det går hurtigere. Men af en eller anden grund vil Excel 2010 ikke tillade at arket er åbent i det øjeblik jeg redigerer kæder for at pege på arket.

Er der en logisk årsag til dette?
Avatar billede x-lars Novice
10. januar 2012 - 13:42 #1
Skifter du kæden - eller opdaterer du den bare? (begge dele fungerer fint hos mig, kører også 2010)
Avatar billede kim1a Ekspert
10. januar 2012 - 14:19 #2
Jeg skifter kæden - via data->edit links

Altså jeg henviser jo til et nyt ark.

Jeg har forsøgt at lave en manuel søg og erstat hvor jeg simpelthen retter i funktionen. En funktion ser f.eks. sådan ud:

=SUMIF('[Sted hvor dokumentet ligger]\[Uge 1 2012.xlsx]ark1'!$L:$L;DO9;'[Sted hvor dokumentet ligger][Uge 1 2012.xlsx]ark1'!$N:$N)
(i DO9 står mit opslagsord)

Det jeg så gør er at pege på det nye dokument via Søg og erstat, således at jeg retter i teksten i funktionen - fremfor at bruge edit links. Det fungerer også bedre, idet at jeg kan holde det nye dokument åbent, og den således er hurtigere til at opdatere.
Avatar billede x-lars Novice
10. januar 2012 - 14:56 #3
Søg/erstat virker som regel også, men er typisk langsommere end at skfite kæde mod et åbent ark.

Får du nogen former for fejlmeddelelser, når den afviser at skifte over mod et åbent ark?
Avatar billede kim1a Ekspert
10. januar 2012 - 15:43 #4
Ja:

A Formula in this worksheet contains one or more invalid references.
Verify that your formulas contain a valid path, workbook, range name and cell reference.

Jeg har testet om det evt var fordi filerne befandt sig på netværksdrev. Men en kopiering ud på skrivebord og åbne derfra ændrede ikke noget.
Avatar billede x-lars Novice
10. januar 2012 - 16:00 #5
I min erfaring fungerer SUMIF ikke mod en lukket fil. Her ville jeg altid forsøge mig med LOPSLAG eller lignende.

Jeg får også nogle gange den samme fejlmeddelelse som dig - men dataene er som regel opdateret alligevel. Så jeg har bare ignoreret den.

Bruger du navngivne områder eller celler i kildefilen? I så fald kan det være dem, der giver "Støj". Tryk på F3, når du står et tomt sted i kildefilen, klik på "Indsæt Liste" og løb listen igennem for ødelagte referencer o.l.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. januar 2012 - 19:17 #6
Pointen er jo netop at det virker fint, det tager bare lang tid at opdatere - og filen SKAL være lukket, hvilket ikke giver mening for mig.

Der er ingen navngivne områder eller celler.

Jeg kan ikke lave opslag, da jeg i de 7000 linjer har mange linjer som skal stoppes i samme kolonne.
Avatar billede x-lars Novice
11. januar 2012 - 13:13 #7
Hmmmmm, så løber jeg lidt tør for idéer.

Jeg kan nu bare slet ikke forstå, hvordan du får SUMIF til at virke mod en lukket fil. Det har jeg aldrig kunnet opnå - deraf min forkærlighed for LOPSLAG.

Håber, at der kommer én forbi med nogle bedre indspark til dig.
Avatar billede kim1a Ekspert
11. januar 2012 - 14:21 #8
Jeg tror jeg misforstod dig lidt. Når jeg har opdateret kæderne (edit links) så skal jeg naturligvis efterfølgende åbne det dokument jeg henviste til før den skriver tal fremfor blot #value!

Men normalvis kan man jo holde dokumentet åbent imens den opdaterer kæderne.

Jeg er også ret vildt med opslag - men jeg kan ikke se jeg kan bruge det i denne sammenhæng.

Tak for dine forsøg.
Avatar billede kim1a Ekspert
16. januar 2012 - 10:45 #9
Jeg lukker