Avatar billede BonneOWN Nybegynder
08. januar 2012 - 13:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

php js mysql opgave. uploading af billeder/film

Hey eksperter.
jeg er en ung fyr som rigtig godt kan lide at kode og lære mig selv en masse inde for denne verden så jeg finder forskellige ting på nettet og prøver at kode noget lignende og lære det på den måde. :).
nu stødte jeg på dette dejlige site og tænkte uhf dets uploading del er da fremragende det vil jeg lære eller ihvertfald noget lignende.
det site jeg snakker om er ( http://9gag.com/submit ) :).
det vil jeg lære men synes ikke rigtigt jeg kan finde noget lignende på nettet såsom guides eller lign. så ville høre om i ligger inde med noget lignende en guide eller selve koden det kan jeg også sagtens lære af. det er ikke for at "nasse" kode men vil bare meget gerne lære og forstå det :).

de fede features jeg egentlig søger er:

1. det der var man vælger om det er et billed url eller selve billedet man vil uploade synes jeg er lidt cool.(ville gerne evt se hvordan en DB til dette ser ud og ville være smartest)

2. og lidt sikkerhed så man ikke bare kan uploade hva som helst :D. (JPEG, GIF or PNG. Max size: 2MB.)

på forhånd tak fordi i gider bruge tiden på at hjælpe en nørd i nød :).
ved godt jeg spørg om meget :).
Avatar billede Broxigar Praktikant
09. januar 2012 - 17:56 #1
1) Databasen skal du kun bruge til at holde styr på:
* upload dato
* filnavn
* filplacering på serveren

Du skal derimod bruge php til enten at lave en upload-formular der uploader fra den lokale computer eller downloade den specifikke url og gemme den som en lokal fil.

2)
* Sæt et maximum filstørrelse på fx 350 kb
* Tjek om filendelsen er .jpg, .png .gif eller lign billedeformat.
* Brug exif_read_data eller getimagesize() for at tjekke om det er en gyldig billede-fil.
* Sæt din file-chooser (når det er local-upload) til at filtrere så du kun kan vælge png, gif og jpg
Avatar billede BonneOWN Nybegynder
10. januar 2012 - 13:35 #2
så databasen skal der bare stå hele linket til billedet?. fordi altså det kan jo være forskelligt om de uploader selve billedet altså så kommer der til at stå "soedkat.jpg" men hvis de vælger at trykke billed url så kommer der til at stå "http://www.eksperten.dk/billeder/soedkat.jpg" men okay nu hvor jeg skriver det er det vel lige meget egentlig så er det vel bare at lave en form for if sætning når du udskriver billederne :D. men mange tak tak fordi du gad at tage tiden og lige skide mig afsted. :).
Avatar billede Broxigar Praktikant
10. januar 2012 - 13:58 #3
Du gemmer filen, uanset om det er upload via computer eller url, og så gemmer du stien hvor du gemmer den på din server, i databasen.