Avatar billede tvaettbjoern Nybegynder
05. januar 2012 - 21:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

NemID og synlige cifre i java-appletten

Mit problem er at java-distributionen der er tilgængelig for FreeBSD, dvs openjdk6 og browser-pluginnet icedtea-web, ikke vil lade mig se mere end 2 af de 4 cifre jeg skal bruge til at finde koden på mit NemID-nøglekort.

Jeg har haft problemet siden min bank (Nordea) gik over til NemID, deres tidligere løsning fungerede fint. Det vil sige at problemet i hvert fald har eksisteret siden FreeBSD 8.0, måske endda 7.2 og med forskellige slags java, inkl. Suns egen.

Jeg har lige installeret FreeBSD 9.0 RELEASE, og jeg har lavet en helt frisk installation, så der er ikke kommet baciller med fra de tidligere versioner, men altså stadig 'no cigar'.

Som sagt problemet er ikke at NemID ikke fungerer, det vil bare ikke lade mig se de sidste 2 cifre i det 4-cifrede tal man skal med sit nøglekort, i den dialogboks der kommer frem efter man har tastet sit login + password.

Er der nogen der har en idé om hvordan jeg får løst problemet?
Avatar billede Druesukker Nybegynder
05. januar 2012 - 22:33 #1
Har du prøvet med en anden browser..?
Avatar billede tvaettbjoern Nybegynder
05. januar 2012 - 22:36 #2
Jeg har prøvet med firefox og opera, resultatet er det samme.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2012 - 23:31 #3
Jeg bruger Ubuntu 32bit
browser mozilla 7 og jave version 6,23
og her virker det perfekt uden nogen problemer

men prøv at tage testen her https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/

og tryk på "test din computer" i venstre side
Avatar billede tvaettbjoern Nybegynder
06. januar 2012 - 00:28 #4
Jeg kan som sædvanlig få lov at taste NemIDID og adgangskode ind, men får så at vide: "Der er sket en fejl".

Om det er min java eller det er fordi at min NemID er spærret efter at have opbrugt mine forsøg (og stolet på NemIDs udsagn om at jeg havde 2 forsøg tilbage, grrr), der er årsagen er ikke til at sige.

Men mht browser kan jeg tilføje at jeg selvfølgelig har forsøgt at zoome ind og ud uden effekt.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2012 - 13:10 #5
Det kunne godt lyde som om at det er dit nemID, det kan du få banken eller nemid support til at tjekke, det er mit sidste og bedste bud .... for jeg tror ikke på at det er dit system, for så skulle mit gøre det samme.
Avatar billede tvaettbjoern Nybegynder
23. januar 2012 - 22:44 #6
Jeg har nu fået genåbnet min nemID og det hjalp lige meget (eller lidt).

Jeg testede om min konfiguration var ok med dit link, og jeg var heldig at blive spurgt om en nøgle hvor der kun var én mulighed, og det fungerer fint, men det gør min netbank jo sådan set også - når jeg altså rammer den rigtige nøgle :-p

Anyways en kollega nævnte noget med et elektronisk nøglekort, hvor man ikke skal bruge de der 4 cifre til noget, så det må være løsningen.
Avatar billede tvaettbjoern Nybegynder
20. februar 2012 - 21:13 #7
elektronisk nøgleviser er løsningen.