Avatar billede nielslbeck Nybegynder
04. januar 2012 - 11:51 Der er 3 kommentarer

Contains/IndexOf og dansk

Jeg har et søgefelt, hvor brugeren kan indtaste et stednavn. Der bliver søgt i en lang række lokationer, som jeg har i en liste i hukommelsen.

Pt. siger jeg følgende for hvert item i listen:
item.Contains(søgeord)

Det giver en fin liste med resultater. Men hvis brugeren ikke kan huske, om Aalborg er med dobbelt-a eller å, kan det jo være han søger efter "Ålborg" - selvom der i listen står Aalborg med dobbelt-a.

Det er ikke specielt brugervenligt. Så jeg vil gerne have, at søgningen foregår således, at der bliver taget hensyn til, at "æ" kan skrives som "ae", "ø" som "oe" og "å" som "aa" - og omvendt.

Det kan relativt let kodes i hånden. Men jeg mener, at kunne huske, at .NET frameworket kan klare denne opgave for mig. Desuden skal dette ikke kun gælde for dansk, men også norsk, svensk og finsk - og jeg vil helst undgå at skulle kode det selv, hvis andre allerede har gjort det.

Håber nogen har erfaring med dette?

Tak.
Avatar billede madand Nybegynder
04. januar 2012 - 14:31 #1
Skal ikke kunne sige om .NET kan det, men du kan prøve at lave en søgning på google på ".NET Fuzzy Search" eller tjekke den her:

http://www.codeproject.com/KB/recipes/fuzzysearch.aspx (Dog måske en smule overkompliceret til dit formål)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2012 - 18:11 #2
Det er muligt at .NET ved brug af dansk CultureInfo kan gennemskue at aa og å er det samme.

Men resten tror jeg ikke paa.

Jeg har en fonetisk konverterings metode liggende paa lageret.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. januar 2012 - 14:10 #3
I har nok ret i, at .NET ikke kan lave den slags tricks out-of-the-box. Men Fuzzy Search ser ud til at kunne gi' noget i retning af det jeg ønsker - og lidt til :-)

Gider du smide et svar, madand?