Avatar billede psycho-cool Nybegynder
02. januar 2012 - 21:25 Der er 8 kommentarer

Fan blæser styring / tilslutning

Jeg står med 5 fan blæsere, Jeg har sat på et plexiglas  til noget køling men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal slutte strøm til dem.. Muligheden er jo usb eller måske en fan controller. Men da jeg ikke ved om én usb port kan trække dem alle så søger jeg lidt hjælp til hvordan jeg nu skal gøre. og en fan controller skal jo tilsluttes strømforsyningen i en pc og sådan en har jeg jo ikke...

Hvad kan jeg gøre??
Avatar billede Skumlos Nybegynder
02. januar 2012 - 21:56 #1
Hvilken spænding kører de blæsere på? USB leverer 5V og max. 500mA, dvs. 2.5W. Mange chassis blæsere kører på 12V og bruger omkring 100mA (helt afhængigt af størrelsen) dvs. 1.2W pr. blæser. De vil jo så ikke kunne køre på en USB port, med mindre de rent faktisk kan starte på 5V (mange blæsere vil ikke gå under 7V, men igen det er forskelligt). Hvis jeg var dig ville jeg lodde alle ledningerne sammen og sætte til en DC forsyning der giver den korrekte spænding og kan levere effekten. Hvis det er normale chassis blæsere så har du normalt 3 ledninger, en GND, en VCC og en SENSE, hvor SENSE er til blæserstyring, så den kan du være ligeglad med. De to andre forbinder du så til en gængs DC forsyning og så spiller klaveret...
Avatar billede Skumlos Nybegynder
02. januar 2012 - 21:57 #2
USB halløjet er self. pr. port :)
Avatar billede psycho-cool Nybegynder
02. januar 2012 - 22:57 #3
Ja det er jo nogle lidt større blæsere.. en 200mm og 2 120mm og 2 80mm.. Hvad dc forsyning skal jeg have fat i Skumlos
02. januar 2012 - 23:24 #4
... du kan forbinde dem imellem +5V -> +12V = 7V ... så snurrer de alle pænt stille uden larm... Det trix gør jeg tit ...

Ren 5V går IKKE...

---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede psycho-cool Nybegynder
02. januar 2012 - 23:34 #5
:D Kan man evt. finde en fan controller til ac adapter og så tilslutte fans i controlleren...? men hvor finder man sådan en :?
Avatar billede Skumlos Nybegynder
03. januar 2012 - 18:02 #6
At lave 7V tricket kræver jo dual supply (f.eks. fr ATX forsyningen i en PC) hvlket OP ikke lyder til at have. Teknisk set kan du købe en pc fan controller og sætte den til en 12V DC forsyning da de fleste fan controllers bare nedskalerer de 12V med modstande, men mindre der self. er alle mulige displays'n'shit...

En helt normalt 12V PSU til 230V kan du få hos den gængse elektronikpusher... Ellers kan jeg da stikke dig en hvis du stikker mig portoen, da jeg har dem i hobevis...
Avatar billede psycho-cool Nybegynder
03. januar 2012 - 18:46 #7
Jamen så er det jo en adapter jeg skal have fat i... Men hvad med stikket i enden ?? Hvor finder jeg det henne eller rettere hvordan ser det ud??
Avatar billede Skumlos Nybegynder
04. januar 2012 - 17:07 #8
Well du skal jo nok igang med samlemuffer og/eller en loddekolbe og få det hele moslet sammen. De fleste gængse PSU'er har bare et DC jack. Hvis du vil slippe for at skulle klippe og lave ballade skal du enten score et hun jackstik (f.eks. samme sted hvor du køber PSUen) eller finde en PSU med open ended kabel. Den PSU du kan få af mig har bare et 4 polet stik med en lille adapter på der går ud i de to ledninger til plus og minus/gnd. Den kan levere 60W så der skulle være rigeligt at tage af...

Kan du evt. tage et billede af stikkene på blæserne eller er det standard chassisblæsere til PC? Hvad skal de sættes til at blæse på overhovedet?