Avatar billede misb Nybegynder
02. januar 2012 - 11:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Deaktivere genberegning i visse ark, mens det er aktivt i andre

Jeg har et excelark med en masse faneblade der indeholder diverse data. For at få overblik har jeg derfor lavet et "opsamlingsark" hvor de vigtigste data bliver hentet over i via nogle excel opslagsfunktioner.
Men da mit "opsamlingsark" er ret stort og med mange referencer tager det meget lang tid at håndtere når man skal indføre data i et af de andre faneblade.
Jeg vil derfor gerne kunne deaktivere beregningen for dette ene ark, samtidigt med at det er aktivt i de andre ark.
Og når jeg så selv skal kigge på "opsamlingsarket" skal jeg - evt ved VBA - kunne opdatere dette faneblad. Her gør det ikke så meget at jeg skal vente et par minutter.

Håber at I har nogle input.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. januar 2012 - 19:47 #1
Jeg mener ikke man kan deaktivere genberegning i visse ark, uden at det påvirker alle ark og alle mapper.

Test om dette virker ;-)  på en kopi, i en test mappe.

Højreklik på "opsamlingsarket" -->
Vælg "Flyt eller kopier..." -->
Vælg "(Ny projektmappe)"-->
Flueben i "Opret kopi" -->
Tryk "OK" -->
Gem evt. samme sted med et passende navn "opsamlingsark...."
Der vil nu være referencer til det oprindelige excelark, som opdateres ved åbning.

Hvis det virker tilfredsstillende, slet "opsamlingsarket" i oprindelige excelark, så dette ikke skal beregnes.
Avatar billede misb Nybegynder
04. januar 2012 - 09:18 #2
Tak for input - det kunne være anvendeligt. Jeg valgte en anden løsning:

Private Sub Workbook_Open()
    Application.Calculation = xlCalculationManual
End Sub

kombineret med

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Me.Calculate
End Sub

Men hvis du lige genopfrisker for mig hvordan man giver point, så kan du lige få nogle :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
04. januar 2012 - 11:59 #3