Avatar billede spil2vind Nybegynder
29. december 2011 - 13:39 Der er 16 kommentarer

Udvikling af apps til andriod og iphone

Hej

Jeg vi gerne høre om der er nogen der har erfaring med udvikling af programmer til smart phones, jeg er igang med et projekt hvor vi skal starte helt fra bunden, så jeg synes det er vigtigt at vælge det helt rigtige inden man går igang.

Det vi indtil nu har haft et windows program udviklet i delphi og hjemmeside med nogle service kald til sql database.

Så derfor er mit spørgsmål, hvad ville du vælge hvis du skulle igang med opgaven?

Og findes der måske en udvikler som har lyst til at gå ind i sådan et projekt imod andel af salget?

Hilsen
Carsten
Avatar billede Syska Mester
29. december 2011 - 16:06 #1
Kommer jo helt an på hvad det er vi snakker om.

WP, iOS og Droid kan alle sammen snakke med REST services. Skal der laves query mod det vil jeg anbefale OData.

Der kan måske med fordel vælge .NET, da alle platforme på den måde så kan dele klasser. Men da jeg kun har arbejdet med WP, så kender jeg ikke så godt de 2 andre udover at de kan bruge .NET med hhv. MonoDroid og MonoTouch.

Alt efter hvad projekt vi snakker om, så kunne jeg godt have interesse.

mvh
Avatar billede mjdigital Nybegynder
29. december 2011 - 16:59 #2
Som buzzzz skriver ville .net være vejen frem.
http://xamarin.com/ <- Bruger jeg selv sammen med Visual Studio. Dog kun til skolerelateret projekter, men fungere perfekt.
Avatar billede spil2vind Nybegynder
29. december 2011 - 19:14 #3
Det var også min umiddelbare vurdering, er der nogen som har bedre forslag end brug af C# og Mono fra XAmarin?
Avatar billede Syska Mester
29. december 2011 - 19:30 #4
C++ burde du kunne bruge på både Android og iOS. Tror ikke du kan på WP.

Hvis du har nok resourcer, så er der altid native sproget på hver platform, men så er kode genbrug bare ikke så nemt.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2011 - 04:05 #5
De mest brugte loesninger er:

1) brug hver platforms standard sprog

iOS => objective C

Android => Java

2) brug et cross platform toolkit som typisk oversaette HTML5/CSS/JS til platformens standard sprog

et af de mere kendte er PhoneGap som nu ejes af Adobe
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2011 - 04:07 #6
Med hensyn til MonoTouch/MonoDroid saa har Xamarin er liste over apps der bruger dem:

http://xamarin.com/apps/all

Den skal saa sammenholdes med at iOS og Android har ca. 900000 apps ialt.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2011 - 04:11 #7
PhoneGap's list er stadig lille i forhold til det total antal apps men dog betydeligt laengere end Xamarins:

http://phonegap.com/apps/?sort=all
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2012 - 21:50 #8
spil2vind?
Avatar billede spil2vind Nybegynder
12. januar 2012 - 23:20 #9
Ja jeg er her endnu :-) har ikke fået undersøgt PhoneGap nøjere, for et eller andet siger mig du ved en del om det når du anbefaler dette, kender du nogen overthere som kan udvikle mod betaling, for er nået dertil at jeg ikke vil have tiden til også at skulle udvikle app's til smartphones

Hilsen
Carsten
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2012 - 02:19 #10
Jeg kender ikke personligt nogle firmaer som udvikler med PhoneGap, men jeg er ikke i tvivl om at de findes.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2012 - 02:25 #11
En hurtig googling antyder at Creuna bruger PhoneGap til mobiludvikling.
Avatar billede spil2vind Nybegynder
13. januar 2012 - 08:18 #12
Er der virkelig ikke flere nørder her på eksperten der koder til smartphones som har en mening om mit spørgsmål
Avatar billede spil2vind Nybegynder
07. februar 2012 - 13:00 #13
Smider du et svar Arne, lidt forundret over at der ikke er flere som er kommet med indlæg
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2012 - 15:13 #14
svar
Avatar billede Syska Mester
07. februar 2012 - 17:58 #15
Det spm kommer så mange gange rundt omkring, at folk nok ikke orker det.

Der er måske heller ikke flere som giver deres med, da Mono allerede er nævnt som vist er eneste fælles for de 3.

Arne_v er kommet med web delen som kunne bruges.

Så klart nok der ikke er kommet mere.
Avatar billede Syska Mester
07. februar 2012 - 18:00 #16
Bare husk på ... en skod app er der ingen der vil bruge.

Nordea er lige kommet med deres App til WP, ligner _SLET_ ikke en WP app, alt for mange direkte fejl og specielt design fejl.

ARGH, men den virker da rimelig ok.