Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 12:43 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Er mit RAID 1 installert korrekt?

I går gik jeg omsider over fra XP til Win7 og i den forbindelse også med RAID 1 - da jeg gerne vil have en ekstra sikkerhed. Men jeg har ingen indikation på at mit opsæt faktisk kører RAID og heller ikke om det er i opsæt 1.

Jeg har et P5Q Pro bundkort og efter at have installeret 2x 2TB Caviar Green WD20EARX i bundkortets SATA_E1 og SATA_E2 porte og sat SATA Configuration i BIOS til RAID, kørte Win7 Ultimate installationen perfekt. Dog undrede det mig at der aldrig kom noget prompt vedr. RAID.

Jeg kan selvfølgelig kun se EN HD på min computer i Windows, men da jeg ikke noget sted har indikeret at det skulle være en RAID 1 opsætning, er jeg meget usikker på om er er sat korrekt op.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 12:50 #1
ofte skal man trykke f4 eller anden tast for at komme ind i den
det kan også være ctrl + i (det er et I ikke et tal) altså ligesom i  IH

raid skal være aktiveret inde i bios

med dit asus bundkort fik du en fin bog med
se under 4.4
i min på side 4.28

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 13:01 #2
jeg har 2x2 tb harddiske i raid o
alene for at opnå den større hastighed

det vil sige jeg ser 2 harddiske sat sammen i ctrl + i
men i windows vil der i min så kun fremstå som en harddisk jeg har delt op

http://www.imgplace.com/viewimg824/8145/19raid0driver.jpg

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 14:39 #3
Der sker intet når jeg trykker F4 (ej heller Ctrl + i) under opstart (har forsøgt ret mange gange nu). Har installeret Intel(R) Matrix Storage Manager Driver.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 15:06 #4
du skal ind i bios og aktivere raid

kig i den bog du har hvordan du gør - det er ret let faktisk
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 15:14 #5
Som det står i første post har jeg aktiveret RAID i BIOS.

Jeg har bogen og har også fulgt det hele sådan det står beskrevet der. Er enig i at det virker ret simpelt det der står beskrevet i bogen, men det hjælper ikke når der ikke sker noget når man trykker Ctrl + i.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 15:16 #6
har du ikke bogen ??????
det står i den

i min bog står der sådan her

enbter bios - delite
gå til main menu
storage configuration and press enter
set the configure sata as item to (raid)
save your changes and then exit bios seup

genstart

press ctrl + i
nu er du inde

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 15:32 #7
hvilken bios har du inde

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5Q_PRO/

denne er den nyeste

P5Q PRO BIOS 2102

husk bios opdatering er ALTID ens eget ansvar

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 15:35 #8
6x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 10 support

du må gøre et eller andet forkert
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 15:41 #9
sidder harddiskene i de rigtige stik på bundkortet
har været ude for det engang
der var 2 røde stik man ikke måtte sætte dem i ?????

kunne måske være sådan noget
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 18:56 #10
Jeg har gjort lige som du beskriver i BIOS:
Main -> Storage Configuration -> Configure SATA as: RAID

Ved ikke om det har noget at sige, men under Boot, står Boot Device Property til:
1. floppy
2. IDE: WD20EARX-0
3. cdrom

Jeg vælger 'save and exit', men hvor meget jeg forsøger at trykke Ctrl + i bagefter, så går den kun til opstart af Windows.

De to harddiske er sat i SATA_E1 (orange) og SATA_E2 (hvid). CD/DVD er tilkoblet SATA4.

Jeg har opdateret til BIOS version 2012
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 19:32 #11
den står ikke på raid

1 st boot device    removable
2 st boot device    raid 03
3 st boot device    cdrom

sådan står der i min

der er IKKE raid på din
Ved ikke om det har noget at sige, men under Boot, står Boot Device Property til:
1. floppy
2. IDE: WD20EARX-0
3. cdrom

som du kan se i min under 2 skal der stå raid et eller andet tal

det må skyldes dine stik på bundkortet der sidder forkert

det er jeg ret sikker på

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 19:59 #12
"det må skyldes dine stik på bundkortet der sidder forkert"

Ja, det tror jeg også. For hvis jeg sætter Storage Configuration til IDE, så står mit CD/DVD drev som SATA2, de to andre er 'not detected'.

Men det ændrer ikke det faktum at jeg ikke kan komme ind på Intel Matrix Storage Manager.
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 21:22 #13
Sorry, der er selvfølgelig forskel på ICH10R SATA 1-6 og Silicon Image SATA 1+2. Det er kun ICH10R der kommer op i BIOS og de bliver selvfølgelig detected hvis de er installeret og den står til IDE...

Men der er åbenbart flere der har samme problem som mig:

En løser det ved at udskifte sine diske: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100121011036359&board_id=1&model=P5E3&page=1&SLanguage=en-us.
Jeg har forsøgt at kigge efter om der skulle være noget problem at bruge WD20EARX i RAID - men kan ikke se at det skulle være problemet.

En løser det ved at bruge ASUS egne Drive Xpert:
http://forums.extremeoverclocking.com/t304930.html.
Dette havde selvfølgelig været en mulighed, men så skal jeg installere det hele fra start (hvilket jeg nok bliver nødt til alligevel). Men ved ikke om det fungerer når man vil have OS på sit RAID (?!).

Jeg har forsøgt at starte op i IDE mode med én og én disk tilkoblet, der er det kun den ene disk der virker, så der er i hvert fald ikke noget RAID......
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
29. december 2011 - 23:45 #14
Nogle andre der har et forslag?

Er det et alternativ at gå for et RAID kort i stedet?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 07:51 #15
det kan du sagtens gøre hvis der er plads i bundkortet

men jeg ville fejlfinde bundkortet via asus hjemmeside
kunne være en ny bios og hvis du ikke skriver til dem ved de det ikke vel

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
30. december 2011 - 11:10 #16
Nu har jeg lavet en clear CMOS og resat mine BIOS indstillinger og det gjorde tricket med at komme ind på RAID utility.

Så nu har jeg sat RAID 1 op og forsøgt igen at installere Windows 7. Dog kom der en fejlbesked godt ind i installationen - noget med at jeg det ikke var muligt at installere Windows på min harddisk.

Ved ikke om det har noget at sige, men fik stadig ikke besked om at give nogle RAID drivers under installationen (ved ikke om det eventuelt skulle komme senere).

Nogle idéer til hvad det kan skyldes? Forsøger lige en ny installation lidt senere i dag.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 11:28 #17
kunne vøre du skulle få de harddiske formateret inden du bruger dem - jeg ved det ikke men måske ligger der noget der generer
du kan bruge anden software hvis den er helt gal med dem

f.eks
g-parted live

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

sådan gør du
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

der ligger også noget på hirens hvis du har den liggende
http://www.hiren.info/pages/bootcd

den er forøvrigt rigtig god at have liggende
lav den på rw(genskriv bar) cd eller dvd da der af og til kommer ny version så koster det jo ikke noget

ret ofte kan bios ligesom låse sig og da er fidusen at tage batteriet ud på den og resette den vej eller flytte en jumber frem og tlbage

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
30. december 2011 - 14:49 #18
Ok. Det vil jeg forsøge.

Skal RAID opsætningen slettes og oprettes på ny bagefter?
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
30. december 2011 - 15:20 #19
Jeg har forsøgt at starte min computer op med en gammel HD med Win XP på (med de to WD diske i SATA 2+3). Men selv om jeg har slettet RAID fra de to diske får jeg 4 diske op (oveni den med Win XP på). De hedder System Reserved (E: + D:) og Local Disk (G: + F:). Skal jeg bare formatere dem alle 4...?? Eller skal jeg heller bruge bootup-CD'en fra GParted?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 16:33 #20
slet raid på dem og opret et nyt
de vil så fremstå som nye
de står også i bogen under raid hvordan

her er min egen

jeg har revo drive x2 der kører som c drev (2220gb)
+      2 x 2 tb harddiske oprettet som raid 0
det betyder når de er oprettet har jeg faktisk ca 1.9 til rådighed

jeg har raid o alene på grund af hastighed

lav raid på 2 hele diske

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

man opdeler så den ved install af windows hvis man ønsker det

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
30. december 2011 - 20:13 #21
Hmmmrrrfff.... Selv om diskene nu er formateret (dog kun quick-format), fejler den stadig midt i installationen:

- Den kan fint pakke ud og klargøre installation
- Den kan fint kopiere filer og installere.
- Men når den kommer til punktet 'Comleting installation', får jeg følgende fejlbesked: 'Windows Setup could not configure Windows to run on this computer's hardware.'
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
30. december 2011 - 21:13 #22
Har fundet en mulig årsag: http://support.microsoft.com/kb/2466753.
Det er åbenbart chipset driverene der behøver en opdatering, men jeg kan ikke finde en driver der passer til ICH10R....

(bliver ved med at kæmpe)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 07:54 #23
chipset driver lægger man først ind når der styresystem på den

hvor mange harddiske har du
jeg forstår efterhånden ikke dit problem

normalt sætter man 2 nye harddiske på samme størelse i maskinen (behøver det ikke være)
man går i bios og sætter den på raid afhængig af type bios
under opstart trykker man ctrl + i
nu sætter man derinde hvis det er raid 0 den til at se begge harddiske til ligesom at tro der er 1
i med win 7 eller hvad det er foret og under install laver du de partitioner du vil have
c+d+e eller hvad du vil
installerer win 7 og det er det

her kan du se hvordan min ser med 2x2 tb harddiske i
de er hver på 2 tb
men ses som en

http://www.imgplace.com/viewimg339/3342/28opstningafhardiske.jpg

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 08:00 #24
jeg foreslog dig at i link #17

g-parted live eller anden linux baseret program
det skal du gøre med begge harddiske så de er rene med nye partitioner på begge 2

hvis du kun gøre det med en hved du ikke lige med det samme hvad det er for en der laver sjov

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
31. december 2011 - 12:53 #25
Jeg forstår ikke... hvad er forskellen på at formattere med g-parted og f.eks. den indbyggede i Windows XP.

Hvis der i princippet ikke er en forskel, så er det jo lige præcis det du skriver jeg har gjort.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 13:53 #26
nej men se lige hvor lang denne historie er blevet
jeg ved ikke hvor du er i historien - det kan jeg ikke gætte mig til

når du sidder med 2 harddiske og raid er slået til i bios
tryk crtl+i
gå ind i den og opret dit raid
sværere er det ikke

men de harddiske skal jo kunne læses ellers er det hele omsonst

man bruger linux baserede programmer hvis harddisken er låst
det er forkellen

windows kan godt låse en harddisk så man tror den er helt død og gparted live åbner den så for dig - ikke altid for de kan godt afgå ved it døden

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
31. december 2011 - 14:21 #27
Kan sådan set forstå at du er faldt ud... skrev tidligere;

"Nu har jeg lavet en clear CMOS og resat mine BIOS indstillinger og det gjorde tricket med at komme ind på RAID utility.

Så nu har jeg sat RAID 1 op og forsøgt igen at installere Windows 7. Dog kom der en fejlbesked godt ind i installationen - noget med at jeg det ikke var muligt at installere Windows på min harddisk"

Det betyder at efter BIOS blev resat virkede Ctrl + i... Hele Windoes installationen går også fint, indtil sidste punkt, der jeg under punktet 'Comleting installation' får fejlbeskeden 'Windows Setup could not configure Windows to run on this computer's hardware.' Ifølge Microsoft er det pga. uddateret chipset jeg ikke kan installere Win 7; http://support.microsoft.com/kb/2466753.

Og da den link på intels egne sider ikke virker i forhold til det opdaterede chipset og jeg heller ikke kan finde nogle andre der virker, så står jeg igen fast der...

Men jeg tror nok jeg dropper det hele nu, har læst lidt om alternativer og tror bare jeg går for Drive Imageing Software, da det jo var RAID 1 jeg gerne ville installere, giver det næsten den samme effekt.

Men smid lige et svar - du har hjulpet meget og jeg har lært en masse, du fortjerner de points!
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 14:59 #28
ok
man kan komme ud for at man skal købe et ekstra controlerkort og sætte i maskinen

det er måske bare det du skal

her er eskempler

http://www.pc-lager.dk/varegruppe?tabType=all&gruppe_id=93&ID=95

m.v.h
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
31. december 2011 - 15:16 #29
Ja, det tænkte jeg også på... nuvel, det bliver måske neste gang ;)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 15:33 #30
jeg har det her bundkort

http://www.asus.dk/Motherboards/Intel_Socket_1156/Maximus_III_Formula/

det kan jo også bare være det du har der ikke har en god controler på
nok om det

m.v.h