Avatar billede DangerDane Novice
28. december 2011 - 00:13 Der er 15 kommentarer

HP Colour Laserjet CM2320 MFP kan ikke findes som netværksprinter?

Kære eksperter,

har lige erhvervet mig den i subject benævnte printer og har sat den til herhjemme. Lokalt kan det godt findes via netværket, MEN når jeg forsøger at tilføje den et andet sted fra står selve driversoftwaren bare og tænker og tænker uden at komme videre.

Har været inde i routeren og tilføje en NAT entry for port 80 mod den lokale IP som printeren har, men lige lidt har det hjulpet. Så er der monstro en eller flere af jer der kan spore mig i den rigtige retning

Mvh
TehTDK
Avatar billede juleulven Nybegynder
28. december 2011 - 16:20 #1
er det fordi du tager din bærbare computer med til en anden lokation og gerne stadig vil kunne printe på dine lokale netværks printer der står der hjemme og er tændt?

hvis det er tilfældet skal du gøre nogle af følgende ting:
1) printe til den lokale installere printer og vente til du fysisk tilslutter computeren dit netværk derhjemme også lade den printe tingene der

2a)oprette en ekstra printer på din laptop med "standard TCP/IP" port UDEN SNMP aktiveret. (DU KAN IKKE installere din netværksprinter via noget software)
2b) den skal pege på din internetforbindelses offentlige adresse
2c)routeren skal forwarder port 9100 (TCP) til den lokale IP-adresse printeren har
2d) routerens firewall skal tillade kommunikation over port 9100tcp
Avatar billede DangerDane Novice
28. december 2011 - 17:39 #2
Jeg har 2 offentlige IP'er via min ISP, min ene computer kører direkte på nettet via switch, mens at printer, bærbare og mobil telefon tilkobler min router som så også går i switch.

Dette betyder som sagt så at min stationære pt ihvertfald ikke kan printe ud på printeren grundt at de ikke er på samme netværk. Men bevirker ændringen at jeg også kan printe ud, fra min bærbare selv når at jeg ikke er hjemme er det da også bare perfekt.

Men prøver lige det du skrev under 2 og ser om det så ikke kommer til at virke ;). Men læste bare et andet opslag herinde og der snakkede nogen om at man "bare" skulle åbne port 80 mod printeren, og det kunne jeg nu heller ikke rigtigt lige forstå....

Men hvordan får jeg så lige installeret printeren på min stationære hvis at jeg IKKE MÅ bruge software til installationen?
Avatar billede juleulven Nybegynder
28. december 2011 - 18:24 #3
er dette korrekt?
netværk 1: offentlig IP 1 = Router som er LANforbundet til bærbar/printer/mobiltelefon

netværk 2: offentlig IP 2 = stationær pc

stationær PC netværk 2 skal kunne printe til printeren tilsluttet netværk 1 ?

Åbn port 9100 i firewallen i router i netværk 1, lav en virtuel server/nat regel i router netværk 1 der peger på LAN adresse til printer

installer LOKAL printer på computer
opret ny port
indtast OFFENTLIG IPADRESSE på netværk 1
peg på driveren via "har diskette/CD"
sæt udstyret på printeren korrekt (bakkevalg mv)

det burde kunne køre
Avatar billede juleulven Nybegynder
28. december 2011 - 18:25 #4
porten du skal oprette er "standard tcp/ip port" og den beder dig om en IP-adresse
Avatar billede DangerDane Novice
28. december 2011 - 19:40 #5
og der skriver jeg bare WAN IPen ind?
Avatar billede juleulven Nybegynder
28. december 2011 - 21:00 #6
yup :)  du skal huske, at forwarde tcp port 9100 i routeren ... også ellers håbe din WAN-port ikke ændre sig hele tiden :)
Avatar billede DangerDane Novice
29. december 2011 - 10:05 #7
Virker ikke.

Kan sagtens installerer printeren lokalt og så ændrer porten. Men når jeg så kobler printeren fra med USB og så ber om en testside så sker der absolut ingenting på trods af at porten er markeret af inde under printeren.

Og der er blevet åbnet i routeren da det var noget af det første jeg gjorde.
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. december 2011 - 17:08 #8
prøv og lav følgende kommando:

kommandoprompt:
Telnet xxx.xxx.xxx.xxx 9100 [Enter]
får du en sort skærm?

hvis ja så virker den routning / forbindelse til printer hvis ikke så har du en netværksfejl ...
Avatar billede DangerDane Novice
30. december 2011 - 00:43 #9
Ja den virker, for så snart at jeg gjorde det kom der faktisk lys i printeren som om at den forventede noget indput. Men hvorfor at Windows så ikke gider "sende" noget til den ved jeg så ikke
Avatar billede juleulven Nybegynder
30. december 2011 - 15:43 #10
når du har den sorte kommandoprompt kan du bare skrive i boksen (du ser ikke noget) ... når du trykker enter en 2-3 gange så sendes jobbet afsted til grundlæggende PDL fortolkning ...

Årsagen til Windows ikke kan er nok noget med hvordan du installerer driveren...

hvilket styre system snakker vi om? så skal jeg prøve og lave en præcis vejledning..
Avatar billede DangerDane Novice
01. januar 2012 - 11:12 #11
Vi snakker Windows 7.
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. januar 2012 - 11:51 #12
1. download Universel Printdriver PCL6 (jeg kan ikke linke direkte da du ikke skriver om det er x64 eller x86

2. kør installationsprogrammet og vælg "Traditionel tilstand" og klik næste

3. nu åbnes "Tilføj Printer". Vækg "Tilføj lokal printer" og klik næste

4. sæt markering i "opret ny port", vælg "standard TCP/IP Port" og klik næste

5. skriv den offentlige IP-adresse ind i feltet (har du en navne konflikt med eksisterende port så ændre feltet "portnavn". klik næste

6. der søges nu efter "TCP/IP Porten" og den kan den ikke finde. Dette skyldes vi ikke har adgang til printeren via SNMP (UDP protekol port 161). Dette er KUN noget de bruges til status på printer så det er ikke vigtigt for print

7. du har nu et vindue med "yderligere portoplysninger kræves" ... efterlad alt som det står og klik næste

8. installationen forsøger nu, at kommunikere med printeren for, at finde driveren. Dette er ikke muligt jvfr ovenstående  beskrivelse pkt.6.

9. du skulle nu gerne se et billede med driveren. efterlad alt som det står og klik næste

10. angiv et navn (valgfrit)

11. afvent installation

du kan IKKE forvente det vil virke når du sidder hjemme. Der kan være lidt med at man sidder på den "internetforbindelse" og har udgående kommunikation der så skal retur igen ...

men dette setup BØR virke specielt når vi kan Telnette til printeren ...
Avatar billede DangerDane Novice
06. januar 2012 - 23:33 #13
Prøver lige en gang her når at jeg er på arbejde imorgen og ser om jeg kan skrive ud derhjemme.
Avatar billede DangerDane Novice
16. januar 2012 - 20:16 #14
Tak for hjælpen :). Testede det via mit mobile bredbånd og nu virker det som det skal :D
Avatar billede DangerDane Novice
18. januar 2012 - 23:03 #15
Juleulven,

Smid lige et svar og så får du point :)