Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
22. december 2011 - 22:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Herofon petite : defekt ensretter

Hej. jeg har en Herofon petite som jeg prøver at få liv i. jeg ville foreslå at det er ensretteren (den der laver vekselstrøm om til jævnstrøm)da den ikke giver noget når jeg måler den. men her er små detaljer om ensretteren:
                                AEG
                              selen
                          gleichrichter (som oversat fra tysk betyder ensretter)        E220    C120 l
                              512/16
                              plus: rot

Det er det der står på den. men jeg ville gerne vide om jeg kan erstatte den med noget andet fx: diode eller noget andet.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
30. december 2011 - 10:46 #1
Ja det kan du sagtens.
Dog kan jeg ikke lige finde den aktuelle, men hvis det er en sådan som jeg tror (har den 4 tilledninger og lugter afskyeligt råddent når den brænder af) så skal den erstattes af en broensretter. Da disse i dag er relativt billige skal du blot finde en der kan klare ca. 1 AMP.
De to ~ ben skal sluttes til transformatoren og + og - til hhv. varm og stel. Da den gamle selenbro havde en større indre modstand vil jeg anbefale at du sætter en 220 OHM 5W. I plusledningen. Bliver spændingen derved for lav så sæt en mindre modstand ind. Dog ikke lavere end 10 OHM. (måske skal du så øge effekten i modstanden.) Kommer der da et spændingsfald på mere end 2 volt over seriemodstanden er der en anden fejl i apparatet.
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
01. januar 2012 - 14:06 #2
Ja. jeg har en w08g bro ensretter liggende der kan tåle max. 800 volt og 1.5 amp.
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
01. januar 2012 - 14:14 #3
fandt også lige en 220 ohm 5w modstand
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
01. januar 2012 - 15:09 #4
jeg prøvede at tænde den der skete ikke rigtig noget men der var strøm i det hele. jeg prøvede at sætte en pære til plus og minus.pæren lyste op men dempede sig stille igen indtil den gik ud (men det var også en af de der 220v el-sparepærer). jeg glemte også at sige at et radio rør der hedder ucc85 er gået i stykker (men bestiller nok et nyt inde på ebay).
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
01. januar 2012 - 21:43 #5
Håber du har et diagram.
Det er i de fleste tilfælde et rør der er defekt. Men det kan også være en af ladelytterne.

Start med at pille alle rørene ud.
Har du ikke stor erfaring med rør så skriv nøje ned hvor de sidder så du sætter dem korrekt igen.

Mål dernæst spændingsfaldet over 220 ohms modstanden. Dette spændingsfald skal være ubetydeligt med rørene ude. Hvis ikke:
Strømmen er lig med spændingsfaldet over modstanden divideret med 220 og burde nu uden rør være ubetydelig. Er dette ikke tilfældet så koncentrer dig om ellytterne. Mest almindeligt er dog at de tørrer ud så de ikke virker,men virker som en afbrydelse sjældent en kortslutning,men det kan forekomme. I begge tilfælde skal de skiftes (udtørrede ellytter vil afstedkomme mere brum men det kan du jo af gode grunde ikke høre)
Find et sokkeldiagram og mål glødespændingen i soklen den skal være ca. 6.3 volt Mål så igen spændingsfaldet over ensrettermodstanden. Sæt så rørene i 1 for 1 startende med HF rørene (hedder sikkert noget med EF  E står for glødspændingen F for højfrekvens ECC betyder en dobbelt triode (C for triode ) og udgangsrøret sikkert noget med L til sidst Disse (dette)rør går til en højtalertrafo. I modsætning til transistorradioer betyder det ikke meget hvis højtaleren kortslutter men er den afbrudt er fanden løs i Laksegade (nogle konstruktører sætter dog en modstand parallelt over højtaleren for at modvirke dette. Det er ikke unormalt at der på gamle radioer knækker en ledning som kan være fejlen. Ellers når du når til det rør der trækker for meget strøm så har du fejlen.
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
02. februar 2012 - 18:12 #6
undskyld at jeg skriver så sent. men tror også transformeren er røget :-(
Avatar billede Radioman Nybegynder
03. februar 2012 - 12:48 #7
Hej.
Ud fra ovenstående tekst kan det være denne radio (diagram):

http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/Herofon-
Petite%20FM%20EJ-A58-1958-Diagram.png

Du skriver at den bl.a. har et rør UCC85, dette bekræfter at
der uden tvivl er tale om en såkaldt universal radio. En
universal radio er en radio som kan tilsluttes henholdsvis
220V jævnstrøm eller 220V vækselstrøm. Årsagen til at man
rørradioens tid lavede universal radioer var at man mange
steder i landet havde 220V jævnstrøm i denne tids periode
(og andre steder vekselstrøm).

Det kræver en grundlæggende viden om elektricitet / elektronik
at kunne restaurerer og få en sådan gammel rørradio til at
fungerer, så hvis du ikke har det (det lyder ikke sådan), vil
jeg foreslå dig at benytte denne lejlighed til at læse lidt
om dette emne.

                *****  OBS - Fare !!!  *****
      Der er 230V vækselspænding på chassiet afhængig
      af hvorledes netstikket vender. Du kan checke om der er
      fase (altså 230V) på chassiet med en polsøger som ikke
      er særlig dyr. Hvis polsøgeren lyser når du berører
      chassiet med den så vend netstikket.

Her er et link til en meget god beskrivelse af hvorledes
sådan et restaurerings project udføres:

http://www.vintage-radio.com/repair-restore-
information/index.html

Du bør se bort fra bl.a. indlægget pr. 1. januar
her tales ikke om en universal radio men kun en
ren vekselstrøms radio.

  God fornøjelse og held og lykke
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
05. februar 2012 - 09:33 #8
jo tak. jeg er nu ikke uddannet radio mekaniker men er dog god til sådan noget (da jeg har lært lidt fra en i familien som er uddannet radio mekaniker). jeg har også en strøm måler jeg fik i gave forrige  år da den gamle var istykker. men til det der med 220v vil jeg også sige at det er en god ide at trække strøm stikket ud inden man piller ved komponenterne :-)
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
29. maj 2012 - 10:37 #9
Hej igen, jeg har fået lavet transformeren. men jeg har ikke prøvet den endnu da jeg også fandt ud af at der var en modstand eller en slags sikring der er sprunget. jeg vil også lige spørge om man kan få lidt liv i den ved at tænde den uden det radiorør der mangler?
Avatar billede clho Nybegynder
17. september 2012 - 22:48 #10
Hejsa.
Du siger at der sidder et UCC85 rør. Det er et kombineret RF forstærker, samt oscillator rør (tuner-rør). Det bruges til at forstærke det radiosignal der kommer fra antennen. Bemærk at disse U-rør kan være serieforbundet på varmetråden, således at fjerner du blot ét rør, kan resten ikke virke, medmindre du kobler en shunt modstand ind på det manglende rørs varmetilkobling. På UCC85 er det ben 4 og 5. Benyt en modstand på ca. 220Ω. Du kan måle en spænding på ca. 26 volt, og røret forbruger 100mA.
Erstatningsrør kan købes på Ebay til ca. 100 kr + forsendelse.
Du kan nok få liv i radioen, men den kan ikke modtage signaler, uden UCC85 røret, da det er en væsentlig del af tuneren...
Avatar billede clho Nybegynder
17. september 2012 - 23:08 #11
Hej igen.
Jeg har set på diagrammet til din radio. Alle radiorørernes varmetråde sidder i serie, så du skal sætte en shunt modstand ind over ben 4 og 5 på 220 ohm, 1 watt. Men så virker den kun som forstærker.
Hvis dit indikator rør er gået (UM80) kan den køre uden dette, blot igen koble en shuntmodstand over ben 4 + 5, indtil du får fat i sådan et. De kan godt være svære at få fat i, så tålmodighed er en god ting.
Avatar billede chrisser1234 Nybegynder
18. september 2012 - 13:06 #12
Tak for svarene :-) jeg skal nok prøve at se om det er noget der kan  sparke liv i den :-)