Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 15:55 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP!!!! - harddisk

Jeg har lige fået mig en ny hd...
Nu har jeg lige sat den til, og nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre!!!!
Bios\'en bliver bare ved med at stå og autodetecte den i \"primary master\"... og hvis jeg ikke går ind i biosen sker der jo ikke så meget andet end at den står stille efter at have detected cd-rom drevet.

Mine jumpere står sådan her tror jeg
1  2  4  6  8
  3  5  7  9

hvor der sidder en på  2 og 3, og en på 8 og 9...ved ellers ikke hvordan jeg skal forklare det...

Jeg har en gammel harddisk også
Vil det være nemmere at sætte den nye som slave for den og fdiske den der fra

Jeg er virkelig panisk, håber der er nogen der kan hjælpe mig

P.S.. Der sidder et stykke tape over en tyk (2 cm) kobberbane der går midt på harddisken. Skal Jeg mon rive det af...

P.P.S Ved jumperne står der at når de står sådan betyder det device 0 (master)

Dingydog
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 15:56 #1
jeg kan se at tallene ved jumperne har skubbet sig.
2 og 3, 4 og 5, 6 og 7, 8 og 9 skal stå over hinanden... så kun 1 står alene
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 15:58 #2
Hvilken harddisk er det? (Mærke og model)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:02 #3
ibm 60 gxp
41 gb
ide 100
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:04 #4
Du kan se jumper indstillingerne på http://www.storage.ibm.com/hdd/support/d60gxp/d60gxpjum.htm
Det kan også være din bios der ikke kan genkende en harddisk over 32GB.
Det kan du afprøve, hvis du jumper harddisken med 32GB Clip.
Avatar billede chopindk Nybegynder
05. august 2001 - 16:05 #5
Dumt spørgsmål,,,,,,du har ikke knækket/bøjet nogle af de små stik bagpå HDèn ?????
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:05 #6
Hvis du har din gamle harddisk sidende på samme kabel som den nye, så prøv at sætte jumperne på G-H og E-F (2-3 og 4-5)
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:09 #7
Eller du kan prøve 15 Head indstillingen G-H og C-A (2-3 og 6-8)
Hvis du vil afprøve 32GB Clip, skal der sidde en jumper på G-H og D-B (2-3 og 7-9)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:14 #8
nej den er helt ny, og der er ikke noget der er bøjet
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:15 #9
det er ikke det der tape jeg skal rive af er det??
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:16 #10
hvad er forskellen på 15 og 16 head
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:19 #11
Nej tapen skal blive sidende.
15 og 16 Head er, kort sagt, de måde hvorpå harddisken oplyser sin størelse til bios\'en.

Hvis intet af ovenstående virker, skal du enten havde fat i en bios opdatering, eller bruge en Diskmanager, som så overtager styringen af harddisken.
En bios opdatering kan du finde på bundkorts producentens hjemmeside.
IBM\'s diskmanager kan du hente på http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe
Husk også at læse Readme filen på  http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/dm2kwin.htm

Et andet alternativ kunne være, at du købte en ekstra harddisk-controller og tilslutte harddisken til denne.
Kig på www.edbpriser.dk - Hardware - I/O-Kort - Promise.
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:32 #12
er der egentlig forskel på hvordan en jumper vender
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:33 #13
Tja, lidt. Den er nemmere at få fat i, hvis hakket vender udaf. :)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:33 #14
15 head virker heller ikke...
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:35 #15
Sidder den alene på IDE kablet, og som master?
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:35 #16
nå ok....det er ikke meningen at man bare skal lade biosen søge er det??
Avatar billede chopindk Nybegynder
05. august 2001 - 16:36 #17
Øhhh, den gamle kan ski da ikke stå som slave, hvis det er den din WIN ligger på ???????????
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:36 #18
ja der sidder kun den på kablet...for enden af primary ide
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:37 #19
I bios skal Primary IDE sættes til Auto. Du kan også prøve at Autodetecte den i bios, hvis du har den mulighed.

Hvad hedder dit bundkort?
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:43 #20
tada!!
Den virker med 32 gb clip
takker.
Mit bundkort er et asus p2b
min bios hedder:
ROM PCI/ISA BIOS <<<P2B>>>
CMOS SETUP UTILITY
AWARD SOFTWARE INC

det står der foroven

hvad skal jeg nu... skal jeg vælge den  og gemme eller skal jeg sætte den gamle til og bruge discmanager...
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:45 #21
Hvilken bios version kører du med?
Den nyeste hedder 1012 og kan hentes på http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/bios_slot1.html#p2b
Den understøtter harddiske over 32GB
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 16:46 #22
Btw, fedt bundkort du har. (Kører selv med et P2B og PIII 700@933)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 16:48 #23
jeg ved ikke hvordan man ser bios versionen...
og jeg ved ikke hvordan man installerer biosen...
Det må da være noget besværligt...

Jeg ved godt jeg at jeg stiller dumme spørgsmål, men jeg sætter pris på at i her på eksperten gider besvare dem..
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:01 #24
Bios versions nummeret, står på skærmen når du starter computeren. F.eks. 1007

Bios version 1012 kan du hente på ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/slot1/440bx/p2b/bx2i1012.zip
Flash programmet til at opdatere bios\'en kan du hente på ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/aflash.exe

Filen bx2i1012.zip skal først pakkes ud, f.eks. med Winzip. www.winzip.com
Pak filen ud i mappen C:\\bios og læg Aflash.exe samme sted.

Før jeg går videre, hvilket operativsystem bruger du?
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:06 #25
win98...
men dvs. jeg skal have min gamle hd i igen ikk??
jo det skal jeg selvfølgelig
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:11 #26
Ikke nødvendigvis. Du kan jo starte op på en systemdiskette. Hent evt. en fra www.bootdisk.com
Når så bootdiskens startmenu kommer frem, trykker du Shift-F5. Så skulle du gerne komme til at stå på C:\\>
Her skriver du så CD bios (Navnet på den mappe hvor du lagde bios filerne)
Når du så står i C:\\Bios> skriver du Aflash og følger instruktionerne på skærmen.
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:12 #27
hmm... det er slet ikke i det versions nummer min bios ligger.... det står:
Award Modular BIOS v4.51PG
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:14 #28
2 linier længere nede, står der ASUS P2B ACPI BIOS Revision ????
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:15 #29
nej vent lidt...
det står også:
Award plug and play BIOS extension v1.0a
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:17 #30
Ja, så skal du lige et par liner op. :)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:18 #31
ja du har ret det er revision 1008
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:19 #32
Så er det derfor. Bios version 1011 og nyere, understøtter harddiske over 32GB.
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:19 #33
hehe sorry :-)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:24 #34
ok...:)
og hvilken bootdisk skal jeg hente

der er eddersparkme mange
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:27 #35
Du kan også lave en selv. Start - Kør - Msdos Prompt.
Brug kommandoen Format A: /s

Eller hent den her http://www.drd.dyndns.org/disks/images/wboot98se.exe
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:30 #36
der er en der hedder harddisk drives support til IBM...er det mon den...
eller kan jeg bare bruge en alm. win98 startdiskette
jeg kan vel også bare gøre det fra den gamle hd...
ja det gør jeg...
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:38 #37
MEGA PIS....
jeg kom lige i tanke om at min computer længe har sagt floppy fail når den starter... det har jeg jo aldrig rigtig brugt og har bare trykket f1...continue

OK, men du skal have tak for hjælpen alligevel...mange tak!!!
jeg må hellere snakke med en eller anden som kan komme og hjælpe mig.....

Det er hvis lidt noget lort når jeg ikke kan boote for at fdiske og formatere...

den begyndte i øvrigt at faile da jeg havde en extra harddisk i, for omkring 1 mnd. siden...
endnu en gang tak
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 17:40 #38
Hvis det er Floppy Fail 40, kan det være dit floppykabel der er vendt forkert.
Takker for point. :)
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 17:51 #39
SHIT!!!
Min harddisk sagde lige mærkeligt...jeg ville lige se om der stadig var floppy fejl, den er gået væk.(så det er jo godt), men så sagde den noget med updating DMI et eller andet, mens harddisken bare sagde ...
duuhhhhh, duuuhhhh,  eller sådan noget...
har godt nok ikke valgt den endnu...

er nok bare det...

1000 takker
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. august 2001 - 18:05 #40
lige et sidste spørgsmål hvis du stadigvæk er der...
skal jeg vælge..
lba mode
normal mode
large mode

i biosen

jeg ved godt man normalt bare trykker y, men der er flere \"cyls\" ved normal og der er altså ingen \"precomp\" ved lba...
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 18:13 #41
LBA mode.