Avatar billede runeudby Nybegynder
19. december 2011 - 14:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

yousee + sonos + synology ds211j

Hej Eksperter

Jeg har et stort problem - mener jeg i hver fald selv.

Jeg har købt mig til følgende opsætning herhjemme:

Yousee bredbånd: Netgear CG3000
Sonos: Play3 og Play5 samt en bridge tilsluttet direkte til Netgear CG3000
NAS: Synology DS211j og tilsluttet direkte til Netgear Cg3000.

Mit problem består i at jeg hverken kan finde Sonos eller synology'en. Dvs. at uanset hvilken jeg forsøger at sætte op få jeg beskeden om at det ikke kan findes på netværket.

Min teori er, at Netgear ikke vil give hul igennem til hverken Sonos eller Synology. Så jeg har prøvet at ringe til Yousee support, men uden held. De henviste til produkternes egen support, da de ikke kunne hjælpe. Så derfor er jeg endt her.

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg for hul igennem?

bonus info:
- Yousee support sagde at der ikke var lukket nogle porte i Netgear.
- Sonos fungerede lige indtil jeg pluggede synology bag i Netgear.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Andyboy Nybegynder
19. december 2011 - 15:34 #1
Jeg vil gætte på at sonos og synology prøver at få den samme ip-adresse. Kør synology assistant uden sonos koblet på. Er du sikker på at synology og sonos kører på det rigtige subnet (eks. 192.160.0.X)?
Avatar billede runeudby Nybegynder
19. december 2011 - 17:08 #2
Subnet?? - så klog er jeg desværre ikke at jeg kan svare på det.

Jeg har prøvet at koble sonos fra og kører med synology alene og modsat. Men ingen af dele giver hul igennem.

Har du andre ideer?
Avatar billede nmouse Nybegynder
19. december 2011 - 17:22 #3
Hej. Synology har et program til at finde og installere programmet på selve stationen, er det en helt ny en, eller er det en der allerede er sat op ??
- Hvis den er sat op, så må du få at vide hvad IP adressen er, og derfra kan jeg hjælpe!

Er den helt ny, så sørg for det kun er Synologyén der er på nettet, og kør så programmet fra CD?, den sørger for at give den fast IP, samt sætte den op med shares printer osv osv.

Når det er gjort, så må vi lige kikke på Sonos.

Øhh vi er enige om at du har internet ikke ?
Kan du browse din router ?
- Bare for at slå fast hvad du kan ?

Regards Nmouse
Avatar billede runeudby Nybegynder
19. december 2011 - 17:36 #4
Synologyen er helt ny. Programet på cd siger at den ikke kan finde en Synology server.

Der er fuldt internet og jeg har adgang til routeren.
Avatar billede nmouse Nybegynder
19. december 2011 - 19:36 #5
Hej igen, du kommer til at lave en tegning, om hvordan du har forbundet det hele ??
- Det er ikke en firewall som driller - vel ?
regards nmouse
Avatar billede runeudby Nybegynder
19. december 2011 - 22:51 #6
Opsætningen er forholdsvis enkel.

Yousee router, hvor både sonos og sonology er koblet direkte på med netværkskabel.

Her til aften har vi fået sonos til at virke ved at koble min mac direkte til sonos'en som igen var koblet til yousee routeren. Dette var dog ikke en mulighed ved synology, så den er der stadig ikke hul igennem til.

jeg mener derfor, at min teori stadig holder med at yousee routeren blokere et eller andet, således at sonos og synology ikke kan komme på netværket. Men hvad og hvordan det rettes er jeg ikke blevet klogere på.
Avatar billede nmouse Nybegynder
19. december 2011 - 23:06 #7
Hej igen, så skulle det måske være at der ikke er IP adresser nok, så giver det mening, men det lyder lidt langt ude ??
Jeg ved ikke om installations programmet til Synology kan installere/konfigurere uden en IP, i teorien kan det godt lade sig gøre, men ikke i det lange løb.

Du mener at Yousee´s router blokere for noget. Der vil jeg sige nej, for det er jo på dit eget net, den er jo ikke ude på nettet, så det er et rent lokalt problem.

den yousee router, har jo fx 4 LAN porte, og i den ene sidder din Synology, den anden Sonos
og i den sidste(WAN siden til internet) der er forbindelsen til internettet.  Er dette ikke korrekt.

hvis JA. så skal den kunne ses.
Med mindre Synologyén er defekt fra start af, og ikke vil starte op, og derfor heller ikke kan ses fra installations progmrammet...

Det giver så mening... :-)

Regards Nmouse
Avatar billede runeudby Nybegynder
19. december 2011 - 23:24 #8
Dit bud er rigtigt. Yousee routeren er opsat med en "indgang" (antennestikket) og fire udgang, hvor sonos og synology sidder i en hver og der så er to porte ledige.

Når jeg mener at yousee blokere, så mener jeg at routeren ikke giver sonos og synology adgang til netværket af den ene eller anden årsag. Giver det mening?

Når jeg logger ind på routeren kan jeg under MAC - filtering kun se min bærbar og min ipad. Jeg ved ikke om det kan bruges til noget?
Avatar billede runeudby Nybegynder
20. december 2011 - 00:43 #9
Ny udvikling.

Jeg har nu været på både sonos og synology ved at koble computeren direkte i routeren. Fik dog ikke prøvet om både sonos og synology fungere på samme tid.

Dvs at der nu er adgang når den computeren er koblet direkte op til routeren, men der er ikke hul igennem når det hele kører via trådløst netværk (hvilket det gerne skulle). Hjælper denne oplysning og hvad gør jeg nu for at få det trådløse med?
Avatar billede Andyboy Nybegynder
20. december 2011 - 10:14 #10
Hvilken ip får du når du er på trådløst og hvilken får du når du er på via kabel? - se evt. her for instruktioner: http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/faq.php?id=25540

Er du sikker på du kobler på det rigtige trådløse netværk?

Prøv at slå din firewall fra.
Avatar billede runeudby Nybegynder
03. januar 2012 - 07:40 #11
Problemet er nu løst. Det viste sig at yousee routeren ikke vikrer optimalt. Efter ombytning af routeren virker alt som det skal.

Mange tak for jeres hjælp.
Avatar billede JayPete Nybegynder
21. maj 2012 - 21:22 #12
Jeg har PRÆCIS samme opsætning... og guess what.

Lortet virker heller ikke her!

Jeg har en del erfaring i at fejlsøge netværk etc. og jeg kan kun se at det er boksen fra Yousee der er problemet. Kører jeg rent kablet, kan jeg slet ikke se min Synology boks hvis det er gennem Netgear CG3000 fra Yousee, men hvis jeg sætter min synology direkte til computeren så er der ingen problemer.

Det er samspillet mellem Synology og Netgear tror jeg.

Er glad for at du har fået løst dit problem. Har lige bedt Yousee om at sende mig en ny boks.

/JP