Avatar billede Dusen Nybegynder
18. december 2011 - 00:32 Der er 26 kommentarer

Hjælp en kvinde med køb af brugt notebook

Godt nok er jeg kvinde men ikke helt hjælpeløs - google er min bedste ven men i denne omgang har min ven svigtet mig når det kommer til sammenligning af specs på brugte notebooks.

Den skal være min kommende arbejdsredskab og kunne bruges både studiemæssigt og så til lidt arbejde af den tungere slags som video- og billedbehandling. Min økonomi som studerende er jo ikke fyrstelig og jeg er derfor på brugtmarkedet fremfor en fabriksny model.

Jeg har kigget på et par forskellige og kunne i den forbindelse godt bruge jeres altid gode ekspertråd herinde i forum :-)

Notebook 1:

HP dv7 3130-eo
fra april 2010 men ikke brugt meget.
Intencore i5 M430 2027 Ghz, 2 kerner
4 Gb ram
Navida 230
500 Gb HD
med win 7

Pris: 3000 kr

Notebook 2:

Acer 1 x pu802,009
ca. 6 mdr. gammel
eneste oplysning er 4 Gb ram

Pris: 3300 kr

Notebook 3:

Samsung R540
ca. 6 mdr. gammel
2,7 Ghz, i5 intel core
4 Gb ram
500 Gb HD
1 Gb grafikhukommelse
64 bit Win 7

Pris: 3300 kr

Notebook 4:

HP DV6 15,6"
ca. 1 år gammel
2,3 Ghz
6 GB ram
600 Gb HD
Index 5,8
Win 7

Pris 3000 kr.

Som i nok kan regne ud ligger min smertegrænse omkring de 3000 kr, så hvor får jeg mest valuta for pengene i forhold til mine behov? er godt klar over at jeg skal over 2 Ghz, at grafikkortet er vigtigt og at HD helst har 7200 rpm når jeg skal arbejde med video og billeder uden at falde i søvn imellem arbejdsopgaverne :-)

Måske en af jeg eksperter jar noget helt andet i tankerne som kunne være værd at se efter omring den prisklasse? eller om jeg kan gøre et godt køb på en af den ovenstående

Mvh
Dusen
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 01:33 #1
HP dv7 3130-eo
Link: http://kortlink.dk/a9gd

Notebook 2:
Link: http://kortlink.dk/a9gf

Notebook 3:
Link: http://kortlink.dk/a9gc

Notebook 4
Link: http://kortlink.dk/a9ge

Her er lidt info til os, som jeg har fundet, kan dog ikke garantere korrekt produkter, men synes meget vel det kunne være..
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 01:34 #2
Jeg tør ikke anbefale, men vil lige sikrer, at du er opmærksom på, at f.eks man aldrig kan stole på en sælger. Lidt brugt kan være meget brugt, og hvad med garantien? det er jo også en del af den pris computeren har haft som ny. Og efter 1. år har man selv bevisbyrden for fejl, og nogle computere som HP og Acer har høj fejlprocent inden for to år, og så kan det blive rigtigt dyrt for dig. Prøv at se her: http://imageshack.us/photo/my-images/35/fejlprocentpbrbare.jpg/
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 01:41 #3
Jeg ville nok selv vælge nr 4, grundet grafikkortet (Du skriver den os skal arbejde med billeder og video og derfor ser jeg ingen grund til og gå på kompromis) Og dens grafikkort er os det nyeste. cpu er generelt identisk.. og i5 er godt egnet til det du skal lave, harddiskene er ikke nødvendigivs 7200 rpm, men det kan billigt opgraderes ud over det så er det windows 7 og det er ikke det tungeste selvom jeg selv har droppet Windows 7 helt.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 01:47 #4
Jeg vil dog som #2 os advare dig imod det.. hvis du ikke ved meget om it kan du nemt komme til og skulle bruge mindst dobbelt så mange penge på rep eller ny senere..
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 01:52 #5
Men ca. 1 år gammel, så er der kun den udvidede 2 års garanti på et mærke, som topper i fejl procent med 25.6 inden for 2 år?
Hvad med en Asus?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 01:54 #6
#5 Jeg har dårlige erfaringer med alle, eneste jeg ikke kan  sige noget om er Samsungen.. Du mener Aceren? Der er ingen ASUSer deroppe :) Men ASUS er høj kvalitet.. men man skal aldrig overvurdere, det er bærbare vi snakker om... de kan nemt blive et problem især fordi du ikke kan skifte delene i dem særlig nemt.. eller billigt
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 02:05 #7
Nej jeg mente nu Asus, fordi de har et godt ry og den lavest fejlprocent. Meeen med brugt. Det ville jo være rart at vide hvorfor folk VIRKELIG vil af med deres computer. Tag 1, f.eks. Det er jo en dyr og stærk computer. Hvorfor dog sælge den og miste 4000 kr.? Måske har den været til reparation flere gange? Og nu er den almindelige 1 års forsikring slut. Sortseer? ja vist, det er man nød til at være i en sådan situation.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 02:11 #8
Øv nu er der igen fejl på Eksperten:( Jeg skrev et indlæg men nu er det væk. Vil så bare nævne, at jeg mente ASUS som har et godt ry og den laveste fejlprocent. Acer derimod har mange fejl 23.3%.
Avatar billede Simon14 Nybegynder
18. december 2011 - 10:36 #9
hp er den der kan varme din kolde kaffe hurtigst op.
Avatar billede Dusen Nybegynder
18. december 2011 - 12:06 #10
Tak for jeres som altid fine og uddybende svar og kommentarer. Jeg er ikke "blond" og learning by doing er mit motto og så elsker jeg jo som så mange andre kvinder gode brugsanvisninger :-) Men er jeg stødt på problemer har det her forum altid været til stor hjælp, så helt dum til it er jeg ikke. men at begynde at rode rundt i det indre det gør jeg ikke i. Dog åbner og renser jeg min stationære når jeg synes den trænger :-) da garantien på den er udløbet.

Jeg er mere end klar over risikoen ved at købe brugt elektronik - for ikke så længe siden købte jeg en brugt stationær da jeg var træt af plagende unger. den stod tændt og klar til afprøvning da jeg mødte op hos sælger og der var ingen problemer. Så gik der lige en lille måneds tid og nu sidder jeg her med en pc med en uægte build version af Win 7 som der ikke er andet end problemer med og som jeg ikke kan gøre ret meget ved :-(

Men når pengepungen sætter begrænsningerne og behovet er der inden for de næste 3 uger så søger jeg råd og vejledning her omkring hvad der kunne være det bedste køb.
Jeg kigger ligeledes kun i mit eget område (fyn) da jeg selv vil se produktet inden køb og ikke have det sendt.

jeg har fundet et andet bud i en lidt højere prisklasse

ekstra bud 1:

Bærbar, Dell, Den anmelderroste multimedie-PC Dell Studio XPS 1640.
Rigtig flot bærbar m. masser af kræfter. Pianoblank sort m. metalramme og sort læder overside, samt glasskærm til kant.
2,4*2 GHz Intel Core2 Duo processor (P8600),
4 GB RAM,
16'' FullHD LCD skærm m. indbygget 2.0 MP Webcam, og HDMI-port for perfekt tilslutning til TV.
Stærk grafik m. ATI Mobility Radeon HD 4670 m. OnBoard 512 MB RAM,
God plads på en 450 GB harddisk,
Optiarc indbygget combo Blu-Ray DVD/CD-afspiller og -brænder +/-RW
Windows 7 Home, 64-bit
Lækkert tastatur med mulighed for lys i tasterne.
Masser af tilslutningsmuligheder: Indbygget trådløst WIFI B/G/N-netkort, Bluetooth, 8-i-1 kortlæser, 2 x hovedtelefoner, 1 x mikrofon, 2 x USB, eSATA, Firewire (1394), HDMI, VGA, DisplayPort
Batteri m. indbygget indikator. Købt forrige år for over 11.000 kr. Velholdt! Prisen står til 5.000 kr

Til mit behov for en kraftig ydeevne hvor jeg ikke sidder og falder i søvn mens jeg konverterer videoer samtidig med jeg surfer på nettet eller skriver en mail eller alle 3 ting på en gang hvad vil i så mene er min specs jeg skal kigge efter, for jeg vil selv mene at alt under 2,0 Ghz bliver for sløvt eller er jeg forkert på den der?

Der er jo tit tilbud at finde flere steder og skulle nogen af jer have et bud på noget nær det perfekte for mig som nyt hører jeg også gerne de bud og så må jeg se på priserne kontra det brugte :-)

En anden ting er OS - når en siger at han helt er gået væk fra Win 7 tænker jeg straks "skulle Win 7 ikke være det bedste af det bedste" eller hvordan ser det ud med det.
Kører selv XP på den ene stationære, Vista på den "gamle" notebook og så den version Win 7 der er ulovlig og ikke giver mig andet end bøvl.

Tak for jeres tålmodighed og glæder mig til at høre jeres guldkorn endnu engang
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 13:33 #11
#10 Du har delvis ret, min bærbar her er på 1,8 Ghz duo core self... men nu har jeg så os taget visse foranstaltninger for at sikre en høj ydeevne..

Den bærbar du henviser til er svær at vurdere.. dens specs er ikke nødvendigvis bedre end de andres, men blot fordi du skriver du har en stationær, hvorfor så ikke bruge den til billed/video redigering og så nøjes med en "studie" bærbar? (Har selv en studie bærbar og så min stationær som er stærk nok til de ting jeg finder til den.. oven i det så kan man jo altid opgradere sin stationær, det er lidt meget sværer og dyrer med bærbare...
Avatar billede Dusen Nybegynder
18. december 2011 - 14:05 #12
Ingen af mine stationære kan klare opgaven uden jeg falder i søvn undervejs, selvom den ene egentlig burde men ikke kan og den er nu i min datters varegtægt.
Mit videoredigeringsbehov er ikke stort, stort men små 5-10 min. klip (vi er hestemennesker så det er ridestævner). Jeg behandler også kun mine fotos i højeste kvalitet og arbejder ikke med RAW-filer. Så i den forstand er det ikke det tungeste arbejde jeg kræver af maskinen, men gerne så jeg ikke skal vente alt for længe.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 14:23 #13
#12 Hvilke programmer arbejder du i?
Avatar billede buttwipe Juniormester
18. december 2011 - 14:42 #14
Med det behov du definerer i #12, kan stort set alle bærbare på markedet levere varen. Billedbehandling af .jpg filer kræver ikke ret meget og det gør redigering af 10 min. videofiler nu heller ikke. Grafikkortet vil i praksis være ligegyldigt her.

Hvis du kan afsætte 5000,- kan det ALDRIG gå at købe en brugt pc. Der er masser af pc'er med en core i5 processer i det prissegment og de vil alle kunne løfte opgaven.
Vi har været glade for Toshiba og Asus, men besøg en butik hvor du har mulighed for at vurdere tastatur og skærm. Det er som regel der forskellen er størst på bærbare.

Nu kan det jo også være fordi du kører med en gammel Windows installation at din stationære pc ikke magter det. Windows har det med at "sande" til, som tiden går. En frisk install. kunne måske rette op på det
Avatar billede Dusen Nybegynder
18. december 2011 - 18:21 #15
jeg arbejder med PSP til min billedbehandling og mine videofiler er MOV der konverteres til mpeg, lidt forskelligt hvad jeg laver film i da jeg ikke har været synderligt begejstret for nogen af de prøveversioner jeg har downloaded, så er tit endt med movie maker, men den nægter at virke nu

5000 er ret i overkanten af hvad jeg havde tænkt mig og der er jo ikke meget nyt at hente til under den pris, desværre
Avatar billede buttwipe Juniormester
18. december 2011 - 18:44 #16
"5000 er ret i overkanten ...":
Øøh, du skrev i #10 at du kiggede på en Dell til 5000,-

"...der er jo ikke meget nyt at hente til...":
Ork jo. Eksempelvis:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649666
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647981
Avatar billede Dusen Nybegynder
18. december 2011 - 20:11 #17
buttwipe

det var lige sådan en side jeg kunne bruge og så har du afgjort sagen for mig - det bliver klart en ny til de priser der på siden. Så er spørgsmålet bare hvad jeg skal kigge på.
Hvor meget mærkes der forskel på i3, i5 og i7? skal jeg kigge efter 2 eller flere kerner eller hvad er vigtigt at kigge efter?
Der er ikke mange af diskene der er hurtigere end 5400 rpm, så er det nok?

mvh
Dusen
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 21:01 #18
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 21:32 #19
Avatar billede Blueeyez Mester
19. december 2011 - 21:08 #20
Eftersom det er billed behandling/video og det ikke er i højeste kvalitet så vil jeg påpege følgende maskiner:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647916#extra

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=656740#info

Den første vil jeg sige kan klare arbejdet, vidoe og billed  kan jeg være i tvivl om, da jeg ikke ved hvor meget du går op i billed/video behandling, men derfor er der os en nr 2 som burde kunne mere på grafikkort området og så er der flere ram  i, dog er det budget maskine endnu.

Så er der jo os en hel garanti på den i forhold til brugte..

Jeg vil ikke anbefale leasy, da jeg kender en del der har troet på at leasy leverer gode produkter samt service, men det har fejlet overfor dem..
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. december 2011 - 22:03 #21
#20

Tilbuddene i #16 er bedre til formålet.
Programmerne skal være skrevet til at bruge GPU acceleration ellers er grafikkortet fuldstændig ligegyldigt, men en core i5 cpu er væsentlig bedre end dem der sidder i forslagene i #16.

Da det er en allroundmaskine som ikke skal bruges til 3d spil, vil en hurtigere cpu være et bedre valg.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. december 2011 - 22:11 #22
#21

Så vil jeg da supplemere med en forhandler til den ene til en lavere pris: http://kortlink.dk/a9s6

Samt forhandleren er trofast så vidt jeg ved af :) (Har købt ved dem ofte)
Avatar billede Dusen Nybegynder
19. december 2011 - 23:49 #23
Endnu engang tak for fine og brugbare svar.
Som en foreslog længere oppe burde jeg tage en tur rundt og kigge, snakke med "eksperterne" og få syn for sagen, så det har jeg brugt min fridag på.
Men nu er jeg godt nok endnu mere forvirret for faktisk fælles for dem alle i forhold til mit behov med film og billeder + almindeligt brug mente de bestemt jeg ville være langt bedre tjenet med at skifte over til MAC. Apple er vel næsten et fyord i det her forrum siden ingen af jer har nævnt dette som en mulighed?

De forskellige sælgere sagde at jeg grundet styresystemet simpelthen ikke fik hurtigere computer end en imac med i3 og der var så og så mange fordele ved mac ved f.eks. ikke skulle bruge virusprogrammer, der lå ikke så meget og kørte i gabgrunden som hos windows styresystemer som er tunge osv.
En mac notebook har ingen interesse for prisen på den store kan jeg ikke spare sammen til i nær fremtid, men en imac med 21,5" skærm er der godt nok øjeguf må jeg sige og jeg er pt. mere i tvivl end jeg var før - for den imac ville da forskønne mit hjem som det perfekte møbel, men kan jeg vænne mig til mac som pc-bruger og bruger and´re af jer mac´?
Den jeg kiggede på med 21,5" i fuld pakke kunne fås til lige rundt 9000 kr.
Avatar billede buttwipe Juniormester
20. december 2011 - 00:13 #24
"...  Apple er vel næsten et fyord i det her forrum siden ingen af jer har nævnt dette som en mulighed?":
Først havde du kun råd til at købe en BRUGT bærbar til 3000,-
Hvorfor skulle nogen så foreslå en stationær computer til tre gange så meget?

Hmmm. Jeg tror ikke min tålmodighed rækker til at fortsætte denne debat, så god fornøjelse med projektet.
Avatar billede Dusen Nybegynder
20. december 2011 - 10:15 #25
Det var skam ikke for at fornærme nogen.
Hvis jeg skal tænke mit behov lige nu og her så har jeg kun 3000 måske lidt mere kr at købe for. Man kan jo også få brugt apple.
Det der undrede mig var bare at hvis der virkelig er så stor forskel på hastighed og ydeevne fra pc til mac at ingen havde nævnt det?
I kender vel alle til det med at man mener man har et behov lige nu og her man gerne vil have opfyldt :-) men er mac virkelig den bedste løsning på sigt også hvis jeg får rigtig blod på tanden og vil arbejde med tungere sager må jeg jo bide i det sure æble og vente til jeg har råd til at købe det der er den bedste løsning om det så er brugt eller nyt. For klart at jeg hellere vil have nyt med garanti, men der er jo penge at spare ved at købe tinge brugt.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. december 2011 - 13:38 #26
#23 Lyder som om du har snakket med en der meget gerne vil sælge pc til dig, for at mac ikke har brug for virs software er en myte, mac kan få virus, men størstedelen af de virusser der udvikles er beregnet til og ramme windows maskiner..

mac er højere kvalitet men prisen er os højere og nu bad du om en billig løsning, men til dit formål er mac klart en vinder, men igen prisen.. og det er den vi alle har gået efter såvidt som muligt.

#25 En mac kan blive sløv som en windows maskine, det handler blot om brugeren bag maskinen ikke kan håndtere den korrekt :)

Det kan godt være du kan spare penge, men det er oftest set på kortere sigt :) Der er en grund til at man får garanti på sin maskine når man køber den og det er ikke fordi den er perfekt ;)

Jeg selv har os stået i din situation og jeg endte med og bruge 3 - 4 gange så mange penge end ventet og i dag bruger jeg stadig penge på den fordi jeg i sin tid var lidt for grådig.. men heldigvis har jeg fundet løsninger som passer delvis til mit behov.. så godt råd tænk over det i lidt tid og så kan du jo skrive hvis det er du vil have råd mm. :)

Det er træls at skulle søge, men jeg vil hellere hjælpe dig med den bedste oplevelse og ikke en midlertidig løsning..