Avatar billede MetteCVestergaard Nybegynder
17. december 2011 - 17:03 Der er 18 kommentarer

Er det muligt at gendanne fil uden auto-save?

Jeg har været igang med at skrive en større skriftlig opgave da min computer går tør for strøm. Jeg har ikke gemt i et godt stykke tid og har mistet en masse sider.
- Autosave var desværre slået fra :(

Kan jeg få det tilbage?

Mvh. Mette
Avatar billede kjeldsted Novice
17. december 2011 - 17:05 #1
Hvilket styresystem og hvilken software snakker vi om her???

Men, du skal nok ikke regne med det. Hvis du har valgt at slå auto-save fra og ikke har gemt manuelt, har den kun opbevaret dataene på RAM'ene, og så er der ikke rigtig så meget at gøre ved dét. Andet end at lære at man skal gemme ofte og at autosave kan være en ret praktisk funktion.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 17:11 #2
Autosave er vel kun normalt i OS X?

Altså når din computer går tør for strøm, går den så ikke i dvale? For så burde dokumentet jo være åbent da du tændte den igen?
Avatar billede kjeldsted Novice
17. december 2011 - 17:22 #3
M$ Word har da i mange år selv gemt kopier af dokumenter... Der er bestemt ikke en nyhed, hverken for M$, Apple eller andre....???
Avatar billede MetteCVestergaard Nybegynder
17. december 2011 - 17:25 #4
Kjeldsen: Øh, styresystemet er Windows vista (det nyeste) og software må være Word 2010 (beklager hvis det ikke var dét du mente? - det skal lige siges at jeg ikke ved særlig meget om computere)

Men ja, man kan altid være bagklog men det hjælper mig desværre ikke ud af den trælse situation :/

Pstidsen: Hvad er OS X?

Når min computer går tør for strøm, slukker den fuldstændig ned. Så nej, desværre. Dokumentet lagde på mærkeligvis i papirskurven og da jeg trykkede 'gendan' forsvandt det og jeg kan ikke finde det på computeren. Tror filen var beskadiget eller noget.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 17:26 #5
Nårh ja det er rigtigt at M$ gør det, men da ikke så ofte som Apple. Jeg har hørt en gør det konstant.
Avatar billede MetteCVestergaard Nybegynder
17. december 2011 - 17:26 #6
Men word gemmer vidst nok igennem eller ved hjælp af auto-save. Det har jeg i hvert fald fået af vide.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 17:35 #7
OS X er Apples styresystemer.

Du skriver du har det Windows Vista det nyeste, men det nyeste styresystem fra Microsft er Windows 7? Microsoft Word 2010 er dog det nyeste.

Sandsynligheden er ultra lille, men prøv at køre et dybdeskanc med recuva: http://www.filehippo.com/download_recuva/download/538dee0c339f04561301a77744a5fc60/
Hvis du vil køre Recuva, så stop med at bruge computeren!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2011 - 17:35 #8
Jo men gør den ikke kun det hvis programmet låser og man er nødt til selv at lukke det ned?
Så bliver det lagt i Application data et sted så vidt jeg husker.
Avatar billede kjeldsted Novice
17. december 2011 - 17:37 #9
Jeps. Det er altid godt at vide styresystem (Vista) samt software (MS Word 2010). Og OS X er Apples svar på et styresystem, der følger med en Mac.

#5. Ikke helt 100% korrekt. iWork (der er Apples svar på Office) er dog i den seneste version (der kræver brug af OS X 10.7 Lion) lavet sådan at den forholdsvis ofte selv gemmer ens dokument (kender ikke til antallet af minutter). Den som den så gør, modsat normal autosave er at den i stedet for at overskrive en temp. fil, så gemmer den en helt ny version af dokumentet. Dette vil altså sige at hvis man slettede noget tre timer tidligere, kan man gå ind og gendamme det man slettede ved at åben den gamle version af dokumentet. Det er en helt ny måde at tænke i dokumenter på, og har da klart sine fordele, men der er altså nu også nogle ulemper ved det.
Avatar billede kjeldsted Novice
17. december 2011 - 17:40 #10
#8:

Sidst jeg benyttede PC, fungerede det sådan at der blev gemt en temp fil hvert tiende minut et eller andet sted på computeren, i en eller anden mystisk, ikke særligt fremkommelig mappe. Når man så oplevede at fx Word lukkede forkert ned, blev man spurgt ved opstart om man ville åbne seneste temp fil. Men hvis man står autosafe funktionen fra, gemmer den jo ikke denne fil og så tror jeg ikke der er meget at gøre.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 17:47 #11
MetteCVestergaard: Prøv at trykke på Start og så skrive hvad filen hed. Så søges der på hele computeren efter den fil.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 17:47 #12
Det kan også være at filen - som du selv skriver - er beskadiget.
Avatar billede MetteCVestergaard Nybegynder
17. december 2011 - 19:46 #13
Og jeg kunne hverken finde den ved at søge eller kigge under dokumenter. Ellers mange tak for rådede.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2011 - 17:56 #14
når du trykker på gendan i papirkurven, så forsvinder det (derfra) - til gengæld ligger det så i mappen dokumenter, hvor du skal lede nu.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 18:10 #15
Avatar billede haverslev Novice
17. december 2011 - 18:10 #16
Hvis en computer har været slukket og dokumenetet ikke er "gemt" men kun ligger i en temp fil, så er den værk for evigt, da de temp filer tømmes ved genstart/start
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 19:29 #17
#13: ...medmindre filen var gemt et andet sted..
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2011 - 19:54 #18
og så har du lært det... ;(