Avatar billede visto Professor
15. december 2011 - 23:22 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Kan gamle images bruges efter ændring af partitionsstørrelse?

Jeg laver ind imellem backup af mit c-drev på et andet drev med Paragon Backup & Recovery free version. Jeg bliver snart nødt til at øge størrelsen på partitionen, som c-drevet ligger på. Vil jeg derefter kunne lave recovery af de "gamle" backup-images? Eller skal den partition/det drev, som jeg laver recovery på, have samme størrelse som den backup'ede (og mindre) partition/drev?
Avatar billede visto Professor
15. december 2011 - 23:25 #1
Jeg kører med Windows XP - ved ikke om det har betydning.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 00:02 #2
Jeg mener at den nyeste free 2011 kan recover til en større partition. Men når du vil udvide din C-partition er det vel fordi du vil have flere data på? Men de mistes jo, når du lægger et gammel Image ind senere. Men hvis det er ligemeget, så kan du jo lægge nye data på en anden partition. Oplysninger som går til registrerings databasen mistes under begge omstændigheder.
16. december 2011 - 00:30 #3

Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
Ta' en oprydning med CCleaner som du sansynligvis allerede har. Også/især punktet [Register/Problemer]

Avatar billede visto Professor
16. december 2011 - 09:36 #4
>valbycom
Det er min programpartition jeg ville udvide, idet der var under 15% ledig plads, og så kan jeg ikke længere defragmenetere. Det er klart at nye programmer og den slags mistes, hvis jeg lægger et gammelt image på. Men jeg bruger backups udelukkende med det formål at et eller anden går i kluder - og det gør det ind imellem - så er det jo bare at lave recovery og derefter tilføje de programmer, der er installeret siden sidste backup.

>karise_larry
Jeg fik frigjort hele 1,1 Gb ved at følge dine anvisninger
Dvale og systemgendannelse var slået fra i forvejen. Især bat-filen, sletning $Nt* og CCleaner tog en bid.
Det gør så at jeg i første omgang ikke har brug for at udvide partitionen...

I må godt begge lægge point til svar, som jeg siger tak for.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 14:09 #5
Ok, men så vidt jeg husker kan man også med Paragon free forandre sine partitioner, Ellers er dette prog. meget nemt, og det skal ikke registreres. http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede visto Professor
16. december 2011 - 14:22 #6
Paragon 10 kan ikke, ved ikke om 11'eren kan. Hvor sikker er du i øvrigt på at 11'eren kan det som var det egentlige spørgsmål? Du skriver "Jeg mener at..."
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 14:42 #7
http://www.paragon-software.com/home/br-free/features.html
" Restore with Shrink to restore a backup image to a free block of smaller size taking into account only the amount of actual data of the image"
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale 11, og den er jo gratis.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 14:45 #8
Ps. Som jeg forstår det, er det ikke afgørende, med Paragon, hvor stor partitionen er, men kun hvor stor Image er.
Avatar billede visto Professor
17. december 2011 - 12:37 #9
karise_larry, selv om din kommentar egentlig handler om andet end mit egentlige spørgsmål, er den overordentlig nyttig og relevant i sammenhæng med spørgsmålet, så jeg synes også du fortjener point, men jeg mangler svar fra dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2011 - 17:30 #10
Selvom du måske ikke har installeret programmet på c drevet så skulle det vel stadig kunne virke, når du gendanner tilbage?
Du har jo oplysningerne fra regisrering samt de systemfiler der hører til programmet med på dit image. Der er jo visse filer der skal ligges i system 32, og de kommer jo med på dit image
Jeg mener jeg kunne dette med Norton Ghost, da jeg kørte Win 98 i sin tid. Og fordelen var at image ikke blev så stort, da det ikke skulle indeholde alle program filerne.
Jeg har dog ikke nogen erfaring med det nu hvor jeg bruger Paragon sammen med XP.
Har ikke kørt recovery på 3 år (heldigvis).
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 20:43 #11
#10 "Selvom du måske ikke har installeret programmet på c drevet så skulle det vel stadig kunne virke, når du gendanner tilbage?"

Det har du ret i under forudsætning af, ar der efterfølgende laves et nyt Image. Men spørger ønsker at bruge et gammelt Image, og det indeholder jo ikke nyere prog. i reg.basen. Man kan selvfølgelig kopiere reg.basen og lægge ind igen, men det mener jeg er en dårlig ide, da eventuelle fejl også kommer med.
Den rigtige metode, for at undgå snavs og fejl er:
Først køres det gamle image ind igen. Dernæst lægges nye programmer ind - hvor som helst - og derefter laves et ny image.
Det er den eneste rationelle metode, og det tager jo ikke ret lang tid. Jeg har selv både Paragon og Acronis.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 20:59 #12
@ visto "karise_larry, selv om din kommentar egentlig handler om andet end mit egentlige spørgsmål"

Et besynderligt synspunkt. Hvordan kan man give point for noget som ikke har noget med selve spørgsmålet at gøre?
Men for min skyld ingen alarm, jeg gør slet ikke krav på point, for hvad skal jeg egentlig bruge dem til?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2011 - 08:50 #13
Valbycom
Det er rigtigt, og derfor bør man også "opdatere" sit image så det ikke er mere end max 2 måneder gammelt. Personligt tager jeg et om måneden, og beholder de to nyeste så der er to valgmuligheder.
1 der er max en måned og et der er max to.
18. december 2011 - 11:45 #14
Ping...
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 13:33 #15
@ visto
Du bedes afvise mit svar, jeg ønsker ikke point her.
Avatar billede visto Professor
18. december 2011 - 14:57 #16
> valbycom
Jeg vil selvfølgelig gerne respektere dit ønske om ingen point, MEN det vil være misvisende overfor andre, der senere måtte læse tråden, fordi de har samme problem. karise_larrys svar handler jo om et relateret problem, men ikke om det oprindelige spørgsmål, så det vil være misvisende, hvis kun han får point. Kan du ikke overtales til at modtage point?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2011 - 15:30 #17
Nej tak!
Avatar billede visto Professor
18. december 2011 - 16:41 #18
Jeg accepter mit eget svar for at gøre eventuelt fremtidige læsere af denne tråd opmærksom på, at valbycom har valgt at ville have sit svar afvist, men at hans kommentarer er relevante og faktisk besvarer trådens spørgsmål.
karise_larrys svar er et (meget) praktisk supplement til problematiken i forlængelse af mit spørgsmål.

Afslutter hermed og siger tak for hjælpen.