Avatar billede xenosis Nybegynder
13. december 2011 - 11:09 Der er 1 kommentar

Søger hjælp til server/joomla optimering

Hej

Jeg arbejder pt. på en joomla baseret hjemmeside, men jeg er ikke tilfreds med hastigheden på siden..

Jeg leder derfor efter en, som kan hjælpe med at opsætte og tweake serveren, så jeg får den bedste performance i joomla.

Kan læse i diverse guides til joomla, at det skulle hjælpe meget på hastigheden hvis jeg installeret en PHP accelerator osv.

Så vil jeg også gerne benytte Gzip compression, har prøvet at sætte det op via componentet WEBO Site SpeedUp. Men synes ikke rigtigt jeg kunne få det til at virke optimalt..

Hjemmesiden ligger på sin egen VPS hostet af netsite.dk
Styresystemet er CentOS og der ligger plesk på serveren..

Vil selvfølige gerne betale for at få lidt hjælp..

Så er der en som har lyst til at hjælpe mig med det?

Mvh. Martin
Avatar billede justlinux Nybegynder
29. december 2011 - 22:03 #1
Det første du bør gøre er at slå caching for sitet til
Global Configuration -> Cache Settings -> yes

Derefter skal du i modulemanageren tjekke om de pågældende moduler har enablet caching (eller er sat til at følge den global configuration)
Extension -> module manager -> (det pågældende modul) -> Advanced parameters
Vær dog opmærksom på at det ikke er alle moduler der har mulighed for caching..

At et site virker langsomt, skyldes ofte ikke transmissionen fra serveren til brugerens browser, men mere en langsom database,  en database der benyttes uhensigtsmæssigt, eller en forkert konfigureret apache (hvis man bruger apache).. og specielt joomla ligger rigtig mange forespørgsler mod databasen.
(overstående 'paths' er for en joomla 1.5, men de er sikkert ligende i nyere versioner)