Avatar billede nikoli Nybegynder
13. december 2011 - 07:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gaming skærm

Hej kan i anbefale en gaming skærm til computer? Den skal havde en opløsning på 1920x1080. Den skal havde en respond tid på 2ms. Og den skal være 22-24 tommer. Ud over det skal den havde et skarpt billed. Og vigtigst af alt tynde ramer så den kan bruge til 3d vision sorund. Den skal koste omkrig 1000 kr eller lidt over. Hvad kan i anbefale? Gerne uden glossy screen

post jeres kommentare som svar så jeg kan give point
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. december 2011 - 08:34 #1
Responstid er den tid det tager at skifte fra en farve til en anden.
Oprindeligt sort-hvid-sort, men da det er meget svært at genskabe sort på LCD skærme siger man nu blot grå til grå (grå-hvid-grå).
Der er desuden en ISO standard for hvordan denne rent faktisk måles, men denne er misvisende så producenterne snyder sig selv de fleste gange.
Altså kan man ikke bruge responstiden som en afgørende faktor - kun en rettesnor.
Se i øvrigt: www.flatpanels.dk/monitorguide.php

Med de krav du har sat op, og det meget begrænsede budget er der ikke så meget at vælge imellem. Faktum er dog at du skal ud og se dem i funktion.
Edbpriser giver disse 2 valg, der ligger i dit prisområde: http://kortlink.dk/edbpriser/a8r7
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. december 2011 - 08:36 #2
Oprindeligt sort-hvid-sort skal rettes til hvid-sort-hvid.
Avatar billede Nereos Nybegynder
13. december 2011 - 14:24 #3
Er der en grund til du VIL have Full HD?
På så kort afstand som en skærm står til ansigtet kan man ikke se forskel på 1680x1050 til 1920x1200.
Til gengæld har grafikkortet meget nemmere ved at følge med i spil ved en lidt lavere opløsning.

Noget andet du bør overvejer alt efter hvilket spil det skal bruges til er om du ikke skal gå efter en 120Hz skærm som fks.:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=120hz&sp=all&pid=4431333
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. december 2011 - 23:54 #4
Hvis den skal bruges til decideret gaming på højt plan, så ville det være en god idé med en 24" med TN panel og 1920x1200/1920x1080 opløsning samt 120hz og evt. LED. 120hz giver et mere jævnt billede (på samme måde hvis man har slået v-sync til, dg foretrækker jeg v-sync slået fra da det samtidig skaber input lag).
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. december 2011 - 23:57 #5
Tilføjelse til #4, på en 120hz skærm kan du have v-sync slået til uden der er input lag eller andet lag overhovedet, og så du får samtidig et mere jævnt billede hvilket kan være en fordel til gaming.

Personligt foretrækker jeg dog et IPS panel (bedre farver, bedre billedekvalitet) og så v-sync slået fra, det giver ikke lige så jævnt et billede som 120hz skærme men tilgængæld er billedekvaliteten bedre, hvilket jeg prioritere højere. Og da jeg kun bruger min skærm til spontan gaming, så er det ikke nødvendigt med en 120hz skærm. Men, hvis du bruger meget tid på gaming så er 120hz anbefalelsværdigt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. december 2011 - 08:26 #6
IPS er en smule overkill, når det blot er til gaming. Her er det knap så vigtigt at farverne er korrekte. Her er det ydelse det kommer an på, og her er TN hurtigst.
Avatar billede nikoli Nybegynder
14. december 2011 - 11:02 #7
altså prisen skal jo være 1000-1500 kr per skærm og skærmen skal havde dvi så har i nogle forslag links vis det er mulligt
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. december 2011 - 23:12 #8
#6 Det kommer jo an på hvor kræsen man er, til spontan gaming er IPS god nok, jeg bruger selv en skærm med IPS panel og jeg er ganske godt tilfreds med gaming med wow,css,wc3,bf3,osv. Og der er iøvrigt ingen forskelmed hensyn til pinglag/responstid, måske på papiret, men i virkeligheden kan jeg ikke se forskel, og jeg har endda haft en af de hurtigere samsung TN skærme direkte op imod min Dell IPS og jeg kan altså ikke se forskel på TN og IPS med hensyn til inputlag/responstid, det er 100% identisk og jeg har testet på alle de populære spil på markedet.

Men, hvis man er udelukkende skal bruge sin skærm til gaming så er det en 120hz skærm som man skal kigge efter.