Avatar billede whynot Nybegynder
11. december 2011 - 13:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Batch Konvertering Billeder i GIMP

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP.!!!

Jeg har fået lidt over 2300 billeder i fil formatet SVG... som jeg har brug for bliver JPG billeder i stedet for.

Jeg har læst mig frem til at gimp skulle kunne gøre det med en batch kørsel - men det er SORT snak for mig... Hvordan gør jeg det med GIMP`? Jeg har brug for at det bliver skåret ud i pap...
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 14:23 #1
Hvad skal billederne bruges til, og hvor har du fået dem fra?

SVG er et vektorformat, hvorimod JPG er et bitmap eller pixelbaseret format. Du kan læse om forskellene her:

http://www.prepressure.com/library/file-formats/bitmap-versus-vector
Avatar billede whynot Nybegynder
11. december 2011 - 14:57 #2
... øhmm.. ja, men hvordan får jeg dem konverteret på én og samme tid.. jeg vil jo aldrig manuelt kunne konvertere dem uden samtidig bruge dage på processen :O
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 15:09 #3
Hvis du svarer på mine spørgsmål, kan jeg måske hjælpe.

GIMP skal bruge et batch script, måske et som dette:

http://registry.gimp.org/taxonomy/term/539

Om GIMP overhovedet kan batchkonvertere SVG-filer, ved jeg ikke. Men netop fordi SVG-filer er skalerbare, skal du på forhånd vide, hvilken pixelstørrelse du skal bruge billederne i.

Inkscape kan måske hjælpe dig, men det kan, så vidt jeg ved, kun eksportere til .png, ikke til .jpg.

http://inkscape.org/
Avatar billede whynot Nybegynder
11. december 2011 - 15:23 #4
Sorry.. men jeg forstår ikke hvilken relevans det er at jeg har fået en usb stick af en kammerat med en masse clipsart han har lavet - som han gerne vil have på et website hvor jeg har koden der viser nogle thump nails fra jpg.. men fair nok..

Jeg har brug for at programmet konverterer alle billeder automatisk på én gang.
Avatar billede whynot Nybegynder
11. december 2011 - 16:01 #5
Jeg har nu prøvet den der registry.gimp.org ting.. og den kan kun tage ét billede af gangen :(

Inkscape kunne heller ikke...

MEN man kunne hente et 3.parts program ved navn inscapeBatch og den kunne :)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 16:08 #6
Så burde Inkscape kunne gøre det.

http://inkscapebatch.sourceforge.net/Homepage

Eller måske Irfanview:

http://www.irfanview.com/

Men, hvis "batch" er sort for dig, så er plugins addons, osv. sikkert også :-)

Kan din ven ikke selv gøre det? Hvis han kan lave clipart, kan han så ikke også selv konvertere billederne til jpg eller png?
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 16:10 #7
Ahhhh, jeg glemte at opdatere men ser nu, at du selv har fundet inkscapebatch :-)
Avatar billede whynot Nybegynder
11. december 2011 - 16:25 #8
skriv et "svar" milter.. så får du points alligevel :)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 16:37 #9
Jeg har aldrig selv haft brug for at batchkonvertere .svg til jpg/png, så jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om inkscapebatch. Og, konverterede du til .png?

Takker for point :-)
Avatar billede whynot Nybegynder
12. december 2011 - 00:44 #10
Jeg synes basalt set at inkscapebatch er ekstremt ringe.. men det løser som sådan mit problem.. sådan da.. problemet er at batch jobbet ikke kan være "alt for stort" - altså for mange billeder af gangen :O så går programmet ned :(