Avatar billede MissVinter Novice
08. december 2011 - 18:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vejledning til køb af Canon spejlreflekskamera

Hej.

Jeg overvejer at købe et nyt spejlreflekskamera. Lige nu har jeg et Canon EOS 1000D, men er interesseret i et kamera, der er bedre til at tage skarpe billeder i lav belysning, så jeg oftere kan undgå blitz eller stativ. Men jeg er ikke rigtigt klar over, hvad jeg skal gå efter for at opnå dette.

Det skal være et Canon kamera, så det passer til mit eksisterende tilbehør. Jeg har ikke brug for, at det kan optage video. Prislejet må vel være maks. 7-8000 kr.

Jeg har kigget lidt på to kameraer, som magasinet, Tænk, anbefaler:
- Canon EOS 60D Kit + EF-S 18-55mm IS
- Canon EOS 600D Kit + EF-S 18-55mm IS II

Men jeg må ærligt tilstå, at jeg ikke har det store overblik over, hvad forskellen er, og hvad jeg skal gå efter - Noget med høj ISO uden støj.

Nogen der har et godt råd?
Avatar billede Beach Mester
08. december 2011 - 18:37 #1
Mit bedste råd må klart være at tænke optik i stedet for kamera!
Ikke fordi du ikke vil få en masse godt ting med ved køb af et nyt hus, men husk på at det i mindre grad er huset der "tegner" billederne ind på "negativet" men den optik du klasker uden på dit hus.
Vil æde min høje hat på at jeg på dit budget kan lave et billede i dårlig belysning der er mange gange bedre ved at handle en ordentlig optik hjem og bruge dit 1000D hus end nu kan ved at handle et 60 eller 600D hus med en standart optik.

Jeps, dit hus har nogle år på bagen, men drop tankerne om at tænke i nyt nyt hvis du ikke skal bruge de funktioner der ligger i de nye huse. Søg i stedet efter et velholdt brugt hus med en bedre CCD og brug dine kræfter på at finde en optik med stor lysstyrke der dække de behov du netop søger.

Blot nogle fornuftige råd fra en der ved du efter kort tid vil blive skuffet over de resultater du får med det nye kontra det gamle, specielt med hensyn til billeder taget under dårlige lysforhold;-)

//B
Avatar billede MissVinter Novice
08. december 2011 - 19:01 #2
Hmm interessant - og tak for tippet. Hvilken prisklasse skal vi op i her for, at det for alvor gør en forskel. Jeg har købt dette teleobjektiv til mit kamera: Canon EF-S 55-250, men synes ikke det er helt optimalt bare med den mindste skumring (det er jo også i den billige ende), og så har jeg det standard objektiv, der fulgte med kameraet (18-55mm) - heller ikke godt under de forhold.

Egentligt kunne jeg godt tænke mig at få fingrene i et zoomobjektiv, så jeg med samme objektiv både kan fotografere langt væk og tæt på. Har dog læst et sted, at zoomobjektiver ikke giver samme kvaliteter, som hvis du køber to objektiver til hvert sit formål. Hvad mener du, jeg skal gå efter? Og hvad skal jeg kigge efter (specifikationer), når jeg skal have et objektiv med stor lysstyrke?
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2011 - 20:24 #3
Skal du op i høj ISO uden grain, så er 8000kr i underkanten, måske endda også for et brugt hus. Så er enig. Gå efter et sæt nye briller til dit nuværende. Godt nok er dit nuværende hus ved at have nogle år på bagen, men det gør det ikke nødvendigvis til et dårligt hus.

Men hvad tager du billeder af?
Avatar billede MissVinter Novice
08. december 2011 - 20:48 #4
Hey Chalde.

Pyh, jeg fotograferer lidt af hvert, personer, natur, men er ret interesseret i at komme til at fotografere lidt mere, hvor der ikke er høj belysning (tidlig skumring eller til arrangementer, hvor man helst ikke skal forstyrre med blitz, og hvor et stativ ikke duer, da der er mennesker i bevægelse). Har tjekket lidt op på det og kan se, at jeg nok skal gå efter et objektiv med lav blænde. Mon et objektiv med blænde 2.8 gør afgørende forskel i forhold til mit nuværende, der vist ligger på 4?
For kan godt se, at skal den være lavere, så er det en helt anden prisklasse, vi er oppe i..
Avatar billede Boevsedragen Nybegynder
08. december 2011 - 21:03 #5
Et bedre kamera vil give dig bedre ISO håndtering og mulighed for at gå højere op uden støj i billedet.

ISO er dog kun en parameter til at få mere lys på et billede. Det andet er blændeåbning. Jo mere lys, jo lavere ISO kan du bruge ved samme lukketid.

Alt efter hvor længe du har fotograferet ville jeg umiddelbar gå efter bedre objektiver. Dem kan du tage med når du på et tidspunkt køber et bedre hus. Zoom med stor blænde åbning koster kassen. Et  af de mest populære vil være Canons EF 24-70 f 2.8 L  som koster i omegnen af DKK 8.500. Går du ud over ca. tre gange zoom bliver blændeåbningen igen ca. som du har den nu. Måske kan du få noget med f4.0. Det bedste i mørke omgivelser er primes, altså ikke zoom objektiver. Det er billigere at bygge da der ikke skal tages forskellige optiske hensyn som ved zooms. Den billigste zoom Canon har er en 50 mm f1.8. Den kan købes for 800,- koner herhjemme. Ellers led efter brugte objektiver til Canon. Det vil give ca 85mm på din EOS 1000 grundet sensorens crop faktor. Jeg har den selv og nu sidder min zoom igen i benene. Gode Canon primes kan fås i omegnen af 3.000-3.500, hvis du ser bort fra L-objektiverne. (De bedste objektiver fra Canon).

Objektiver holder dog prisen bedre end kamerahuse.

Ud fra dit galleri kan jeg godt forstå dit ønske om en alsidig zoom men så har du bare ikke mulighederne for nær så store blændeåbninger.

Jeg ved en blitz kan være tung at tage med men med en dome på eller lign kan man godt opbløde lyset en hel del.
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2011 - 21:14 #6
Billeder i meget dårlig belysning uden stativ og flash kan godt skabe problemer. De kræver ofte en højere ISO også på blænde 2.8, og dermed grain som følge medmindre du har et der er skabt til det.
Generelt er en høj blænde (2.8 eller højere) dog at foretrække i dårlig belysning hvis du ikke har adgang til flash eller stativ.

Jeg tager personligt også meget blandede billeder.
Lige nu er jeg også begrænset af lav blænde på mine glas (f/3.5 som den største). Mit næste køb bliver derfor en 35mm f/1.8 (Nikon) da den giver gode muligheder for billeder uden flash i ringe belysning til en yderst attraktiv pris.

Min drømmeoptik er en 24-70 f/2.8. Men det er mest for dens ekstremt lækre bokeh samt brede brugsområde, men ligeledes for den lidt større blænde end mine eksisterende zoom.
Generelt hører jeg dog de fleste fotografer nærmest skamrose både Canons og Nikons 24-70 f/2.8 for deres brede brugsområde og lækre resultater, og anbefaler dette som værende den bedste allround optik.
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2011 - 21:19 #7
Nu ved jeg godt at Kai til tider kan være lidt for farvet af at få ting foræret og generelt har mangel på respekt for udstyr, men denne video giver et lidt groft, men alligevel godt billede af forskel mellem optik og hus:
http://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4
Avatar billede MissVinter Novice
08. december 2011 - 22:11 #8
Tusinde tak for hjælpen alle sammen.

Jeg er kommet meget nærmere en løsning nu. Netop objektivet: Canons EF 24-70 f 2.8 L har jeg også været inde og tjekke op på, og det bliver muligvis den. Et nyt hus bliver det i hvert fald ikke ;)

Jeg er ikke så trænet i adfærden herinde. Jeg har accepteret Boevsedragens svar. Men I andre kan også bare smide et svar, så får I også 30 point hver som tak for hjælpen.

Hav en god aften :)
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2011 - 22:42 #9
Bruger ikke point, så fint med mig :)
Tager til takke med at ku misunde endnu en der måske står med et 24-70 f/2.8 ;)

Se evt: http://www.youtube.com/watch?v=U3_IQoiNTYg&feature=relmfu
Vær dog opmærksom på at huset er en helt anden klasse end dit.
Vær ligeledes opmærksom på cropfaktoren:
http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/crop_sensor_cameras_and_lenses.html