Avatar billede linda_ Nybegynder
06. december 2011 - 10:14 Der er 1 kommentar

Kryptering af SSD harddisk (med fx Truecrypt)

Hej alle

Jeg har en bærbar som indeholder for mange følsomme firma-data. Jeg vil gerne beskytte den mod tyveri i den forstand at hvis nogen får fingre i maskinen så får de aldrig fat i data.

Min gamle bærbare med "almindelig" harddisk var beskyttet med Truecrypt, men jeg synes at kunne læse blandede ting rund om på nettet, om det at lave fuld kryptering af en SSD harddisk.

Nogen her som kan rådgive mig lidt?
- Kan jeg med Truecrypt beskytte min bærbare fornuftigt?
- Jeg kan forstå at det slider mere på harddisken med kryptering, nogen som kan uddybe dette?
- Nogen råd til hvilken kryptering jeg konkret skal bruge?

Jeg skal ikke beskytte mig mod at CIA åbner min harddisk, jeg skal blot beskytte firmadata mod at falde i forkerte hænder (ftp konti, diverse excel ark med kundeinfo, mails, etc).

Jeg sidder med en ThinkPad T410.
Kan ikke lige huske detaljer om HD, men skal gerne undersøge hvis nødvendigt :-)
Avatar billede michaelwiller Nybegynder
24. december 2011 - 22:05 #1
Hvis det ikke er voldsomme mængder, som f.eks. hele din harddisk, du vil beskytte. Så er TrueCrypt ganske glimrende.

Hvis du f.eks. opretter en tc-fil på 100MB så kan du gemme alle dine hemmelige firmadata i den.

Når du så åbner den vil den blive mountet på samme måde som en ekstern disk.

Bemærk at filstørrelse er (næsten) valgfri - på min maskine er minimum størrelsen 292KB.