Avatar billede dryndte Nybegynder
01. december 2011 - 14:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Server setup

Hej ville lige høre om i kunne godkende dette server setup..
Jeg skal installere Linux server på den og så skal den ellers bruges til at ligge film, musik, billeder og andre filer på som jeg så kan åbne på alle computere i mit hus. Der vil max være 4 personer på af gangen.
PS. regner også med at jeg skal have en hjemmeside op at køre der.

Ram: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4295330 x2
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5120687 Eller http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5495692
processer: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4669093&tn=ProductDetailsSpecifications
Harddisk: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4936010 x2 og måske efter et stykke tid x4

strømforsyningen må i nok også hellere hjælpe mig med ved ikke hvor meget jeg skal bruge til dette setup men det skal køre på så lidt watt som muligt, men stadig være kraftig nok til at trække det jeg skal bruge den til.
Avatar billede nukezepto Nybegynder
01. december 2011 - 16:12 #1
Til hjemme computer ja.

Men som du selv skriver vil du have hjemmeside hosting...

Derfor tag en Intel motherboard - deres billige udgave af en Xeon CPU.

Tag ECC ram (ECC = Server ram)

Og tag ALDRIG "grønne" diske til servere.

De kan veksle mellem 5400-7200 Rpm (dem jeg har kigget på)
Men de tager lang tid om det
Avatar billede martinlind Nybegynder
01. december 2011 - 17:02 #2
Drop hjemmeside hosting brug unoeuro.dk eller en anden billig udbyder og nøjes med file-server ( NAS ) hvis du vil ha noget der ikke bruger for meget strøm kan du købe en NAS-server eller en FIT-PC den bruger kun 10watt, jeg kører selv med en atom-dual core og et asus bundkort, den bruger ca 25 watt og kører det jeg har lyst til, 4 gb ram og 2x SATA og HDMI funker fint som fileserver eller afspiller via tv :-)
Avatar billede dryndte Nybegynder
01. december 2011 - 17:14 #3
hvad så hvis jeg kender nogen der gerne vil købe lidt server plads af mig til et spil kallet minecraft hvis i ved hvad det er?
vil den være stor nok til det?
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 21:07 #4
ved du hvor mange de regner med der skal på server af gangen?

nu spiller jeg selv minecraft og der er ikke nok ram (du mener godt nok at der skal være 4GB ram i alt?) til en minecraft server hvis der skal være mere end 10 på den jeg ville mene at du skal bruge 8 GB ram til en ok server og cpu er heller ikke kraftig nok hvis de skal være mere end 10 på den af gange plus at du måske selv skal bruge den til noget i mens

selv bruger jeg min stationær og der er vi højest 5 og jeg har 6 GB ram, en intel core i5 4 kerner 3,3 GHz og der er nogle gange der er nogle der klager over den lagger lidt men jeg ved ikke om det er internette der er skylden selv har jeg en 10/1 bredbånd
Avatar billede martinlind Nybegynder
01. december 2011 - 21:18 #5
Prøv at regn lidt på dit internet kontra din maskine, en 1024 kbit upload er HÅBLØST langsomt når du skal lege "server" ligegyldigt hvad for en slag "server" du vil lege, og din server-pc har masser af resourcer til at levere til en 1024 kbit line. Hvis man skal havde noget der minder om en seriøs server skal man ha' en langt bedre upload end det man alm. vis får i DK hverken 1 eller 2 k batter noget :-)
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 21:32 #6
det ved jeg godt det var der for jeg skrev det med så er hans server heller ikke meget ved for dem der lejer den
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 21:34 #7
men jeg ville stadig men at han skal bruge mere min bærbar har næsten samme cpu og den kan kun lige trække det med ca. 40 fps i singelplayer han skal måske trække for 10 spiller på en gang
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 21:35 #8
men=mene
Avatar billede dryndte Nybegynder
02. december 2011 - 18:03 #9
hej igen har også set på nogle ram på 8gb men kom til at tænke på at det ikke blev billigere i længenden hvis jeg købte et bundkort med fx plads til 4-6 ram klodser?

og i snakker om cpu kraft hvad ville i mene jeg skulle bruge istedet?
og ja regner nok med det er ca 10-15 (max)

min internet hedder 12.63/0.87 helt nøjagtigt desværre er fiber-net ikke kommet til den lille by Hjallerup ellers ville jeg have haft 30/30 eller 60/60.
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
04. december 2011 - 15:31 #10
jeg vil nok mene du skal bruge sådan en her www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx? pid=4606781

jeg er ikke sikker på at det er nok hvis er mere end 10 på minecraft server og 3-4 personer der er ved at hente data kan du nok stadig få et problem så skal du op og bruge en I7 processor og den bruger mere strøm og den er ikke så meget bedre :(
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
04. december 2011 - 15:32 #11
her er linket igen det virkede det svære ikke :( http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4606781
Avatar billede dryndte Nybegynder
04. december 2011 - 16:00 #12
Hej igen har også droppet ideen med at få en minecraft server op at stå men i stedet vil jeg fokusere på bare at lave en server til hjemmet.

men vil i3 så være nok eller skal man op på i5?
plus hvor mange ram skal jeg have i 4 eller 8 gb?
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
05. december 2011 - 14:21 #13
jeg ville mene at den i3 du fandt før var nok og 4 GB ram men er det så ikke bedre at finde en nas server de bruger mindre strøm
Avatar billede dryndte Nybegynder
05. december 2011 - 16:24 #14
jo, men havde tænkt at lave en hjemmeside på den+ det var sådan set også for at lære noget om server setup og sikkerhed inden for server setup.
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
06. december 2011 - 12:05 #15
ok jamen så tror jeg det er nok med de ting du har fundet og held og lykke med det :)
Avatar billede dryndte Nybegynder
06. december 2011 - 15:44 #16
jo tak jo tak ;)