Avatar billede ataxx Nybegynder
30. november 2011 - 09:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Certificering / MCP

Hej

Jeg ved ikke lige om det er det rigtige sted, jeg har lagt mit spørgsmål, men kunne ikke finde noget bedre.

Jeg er IT ansvarlig i en virksomhed, hvor jeg står for IT support, IT indkøb og drift af produktionsservere (hovedsagligt Windows 2003 og 2008 servere).

Jeg har kun været på et enkelt Microsoft kursus omhandlende Windows 2003 server - men jeg vil gerne Microsoft certificeres, jeg ved bare ikke hvad for et kursus jeg skal vælge, for jeg ved at hvis jeg siger til min chef, at jeg vil på kursus, så siger han at jeg selv skal finde det jeg skal på.....og jeg synes der er rigtig mange forskellige kurser at vælge imellem.

Så mit spørgsmål går på: Hvilken Microsoft certificering er mest optimal for mig, hvad hedder kurset og hvor kan man tage det i nærheden af Århus?
Avatar billede Spotgun Seniormester
30. november 2011 - 10:37 #1
Hvis du vil have en generel certificering i Windows 2008 R2 servere, så vil jeg anbefale at du kigger på MCITPro: Server Administrator titlen. Den består af tre certificeringer - se mere her: http://www.microsoft.com/learning/en/us/certification/mcitp.aspx#tab2

70-640 omhandler primært Active Directory
70-642 omhandler primært netværk og infrasturktur
70-646 er en kombination af de to første + "det løse", og er samtidig mere case orienteret end de første to certificeringer.

Jeg syntes det er et godt sted at starte ud - så har du fundamentet på plads, og kan derefter vælge om du vil tilføje yderligere certificeringer så du kommer op på enterprise niveau, eller vil specialisere dig ud i f.eks. SQL Server, Exchange eller noget helt tredje.

Jeg har ikke selv været på kursus i forbindelse med nogen af certificeringerne, jeg nøjes med at læse de tilhørende bøger, tage en masse practice tests og så gå op til selve certificeringen. Det hjælper selvfølgelig at have en del erfaring med Windows Server, og kunne tænke rationelt og logisk når man sidder til selve certificeringen. Jeg syntes ikke de var så svære igen, og jeg scorede ret fornuftigt på dem alle. Jeg lavede tre forløb hvor jeg holdt fri torsdag/fredag fra arbejde, og brugte tiden fra onsdag eftermiddag til søndag eftermiddag på at pløje bogen igennem, gennemføre en bunke practice tests, og så gå op til certificeringen mandag formiddag. Det er en hård omgang, men jeg syntes det fungerede fint, da man har al nødvendig viden i frisk erindring til den endelige test.

Mht. kursus, så kan du måske finde noget hos Teknologisk Institut eller Microworld, hvis det skal være i Århus området. De kan i hvert fald forestå certificeringen, hvis du vælger at læse op selv.
Avatar billede ataxx Nybegynder
30. november 2011 - 13:39 #2
Fedt, det var virkelig informativt :) Takker!

Jeg kan dog ikke helt finde ud af om man skal tage alle 3 kurser for at kunne tage eksamen og blive MCITP, eller om det er nok at tage f.eks. 70-646 og så tage certificeringen bagefter?
Avatar billede Spotgun Seniormester
30. november 2011 - 13:45 #3
Du tager dem en af gangen. Principielt set er det underordnet hvilken rækkefølge du tager dem i, men jeg vil anbefale at du tager dem i den rækkefølge jeg har nævnt, da noget af materialet kan/skal bruges igen i de senere certificeringer. Når du har bestået alle tre certificeringer udløser det automatisk MCITP: Server Administrator titlen.

Hvis du tænker på kursus vs. selve certificeringen (eksamen så at sige), så vil kurset formentlig være strikket sådan sammen at du til sidst i forløbet på hvert kursus bliver sendt til certificering i det emne du nu har lært noget om.
Avatar billede ataxx Nybegynder
28. februar 2012 - 13:22 #4
smid et svar - så får du point
Avatar billede Spotgun Seniormester
28. februar 2012 - 13:27 #5
Værsgo.
Avatar billede venturer Nybegynder
28. februar 2012 - 14:10 #6
Hej ataxx.

Jeg bryder lige ind her til sidst :)

Har du allerede bestilt kursus?

Min erfaring er at når du allerede har arbejdet en del med serverne, så er det ikke nødvendigt at tage ALLE kurser.
Forkuser på kurser der omhandler de området du føler dig svagest. Køb så bøger for resten af pengene, så du kan læse i dit eget tempo. og du slipper for at være væk fra dit arbejde så mange dage af gangen.
Husk at selve testen kan du tage uafhængigt af om du har været på kursus.

Jeg er selv MCT (Microsoft Certified Trainer), så der er en chance for at jeg ved hvad jeg taler om :P

/Venturer