Avatar billede kjgizmo Novice
29. november 2011 - 19:44 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problemer og Recovery

Jeg har fået nogen problemer med en harddisk i bærbaren.

Status: Bærbaren blev utrolig langsom og tog ufattelig langtid om at starte op, så startede en scanning af både virus og andet snavs.

Næste dag ville den slet ikke starte og siger nu den ikke kan genkende operativ system.

Løsning:

1. Forsøgt at mounte harddisken som ekstern på anden computer (Får meldingen den skal formateres inden brug. Afprøvede styresystemer genkender ikke harddisken.)

2. Forsøgt at installere Win7 på en 3 partion for at kunne komme ind og redde billeder og filer

Hvad gør jeg med dette ?? For ingen af løsningerne virkede, og der er nogen utrolig vigtige billeder og filer på harddisken vi gerne vil have reddet ..

Nogen forslag ?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 19:50 #1
Hent linux og brænd den som bootbar på en cd. Sæt cd i drevet under opstart, og vælg "prøv Linux".
Når den er startet helt op skulle du have adgang til disken og du kan få dine filer ud.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 19:53 #2
Der er også denne her:
http://www.knoppix.net/
Har ikke selv prøvet knoppix, men jeg har prøvet at flytte filer med en opstartet "prøveversion" af Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 19:56 #3
Husk at du kun skal flytte filerne. Du skal ikke ændre noget på dem ellers med Linux.
Avatar billede kjgizmo Novice
29. november 2011 - 20:31 #4
Mangler en der vil have point, således denne tråd kan lukkes..

Problemet er dog ikke løst, men opgivet problemet
Avatar billede kjgizmo Novice
29. november 2011 - 20:33 #5
Forkerte tråd denne kommentar kom ind i.. :)

Er igang med at hente Ubuntu ned for at afprøve det inden harddisken erklæres færdig

Havde godt tænkt ideen, men var kommet i tvivl på den.. Men prøver
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2011 - 21:09 #6
Hvis windows ikke kan se data på disken, mener jeg at Linux heller ikke kan. Det er vigtig hvad der ståt i Diskhåndtering. Hvis der står RAW er der håb, men står der uallokeret, kan der kun forsøges med et Recovy program.
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
29. november 2011 - 22:20 #7
Der findes jo flere forskellige løsninger, men i mit firma, hvor vi arbejder med harddisk recovery, er vi bl.a. glade for Linux værktøjet Helix. Man kan jo ikke give nogen garantier, når det gælder data recovery, men jeg til tro at Helix kan hjælpe dig.

Bedste hilsner

Morten Vadskær
http://www.disk-doktoren.dk
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2011 - 06:32 #8
Hvis Windows er korrupt kan det ikke se data, men Linux kan godt se data på et kurrupt Windows system.
Er disken død er der ingen af dem der kan se data.
Avatar billede kjgizmo Novice
30. november 2011 - 08:37 #9
Hvis disken er død, er der så håb med nogen recovery programmer ??

Og hvilke kan der anbefales til Win7 ?
Den Helix skal prøves på linux
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2011 - 09:04 #10
Hvis disken er mekanisk død eller print feset af skal de nævnte dele skiftes med identiske nye/andre dele. Det er der ikke nogle programmer der kan afhjælpe.
Det vil så sige at hdd skal skilles ad, og det kan kun gøres i støvfrie omgivelser. Det mindste snavs vil ødelægge disken. Det skal man overlade til eksperterne (Ibas)
Kender ikke Helix, men skal lige tjekke det ud.
Som jeg forstår det er det en "redigeret" del af Knoppix live cd ikke?
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
30. november 2011 - 09:56 #11
Som 220661 siger så kan software ikke hjælpe dig, hvis disken er ødelagt mekanisk. Så skal du have den i et laboratorie og det er pænt dyrt. Jeg vil også anbefale Ibas til det.

Helix kan sagtens redde data fra en Windows hdd, kjgizmo. Det er et fint værktøj og det er vist rigtigt, at det er en redigeret del af Knoppix Live CD'en.

Held og lykke med det

Morten Vadskær
Avatar billede kjgizmo Novice
30. november 2011 - 11:11 #12
Jeg har forsøgt at brænde en disk med Ubuntu, og ville boote den op.

Jeg får følgende meldinger på skærmen

System BIOS shadowed
Video BIOS shadowed

Jeg kan IKKE komme ind i min bios eller boote fra CD-ROM eller USB ..

Er det selve bærbaren eller ram der også er galt med her ??
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2011 - 12:23 #13
#8
Min mening er på baggrund af hvad spørger skriver:

"1. Forsøgt at mounte harddisken som ekstern på anden computer (Får meldingen den skal formateres inden brug. Afprøvede styresystemer genkender ikke harddisken.)"

Som jeg forstår det, så har en fungerende windows forsøgt at læse disken uden held. Derfor tror jeg heller ikke Linus kan.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2011 - 12:39 #14
Kan du bruge F2 ?
Jeg må lige spørge om du har brændt Iso filen til en boot fil, eller om du bare har brændt iso filen på en CD ?
Avatar billede kjgizmo Novice
30. november 2011 - 14:11 #15
Linux er brændt som en boot, så det skulle virke.
Prøvede den lige på min stationære, og der vil den godt køre. Men på bærbaren kommer jeg ikke længere end bios og boot menu, hvorefter den stadig siger

No Operativ System

Kan ikke engang få tilgang til bios menu, så har mistanke på virus, og stadig problemer med disken oveni

Kan jeg på nogen måder redde bios så jeg kan få muligheden for at boote fra en cd overhovedet ??
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2011 - 14:32 #16
No operation system -nej men det skal der heller ikke være for at køre Linux CD. Det virker, som om computeren ikke starter fra CD-drevet. Der er virkelig kuk i det. Måske var det et forsøg værd at fjerne strømmen i et par minutter. Det vil sige, også det lille batteri på bundkortet. Når batterierne er ud, så tryk et par gange på start knappen, for at fjerne de sidste rester af strøm.
Hvis du ikke kender bundkort batteriet, er her et billede. Men det ser næppe helt sådan ud på dit kort. http://imageshack.us/photo/my-images/69/bundkortmbatteri.jpg/
Avatar billede kjgizmo Novice
30. november 2011 - 15:06 #17
Den starter heller ikke fra CD Drev, eller USB, eller andet.. Kan ikke engang vælge nogen ting som den skal vælge at boote fra.
Som sagt ikke engang bios vil gå igang..

Jeg skal se om jeg kan finde batteriet på bundkortet.. Det er en bærbar det drejer sig om her, så ved ikke om jeg kan få tilgang til dette

Hvordan får jeg også virus fjernet? For kan virke som der er kommet noget seriøst møg i den lige nu, da den ikke rigtig vil noget
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2011 - 15:35 #18
Hvis bios heller ikke virker så kommer du ikke til at se en Linux på din pc. Kravet er at du kan vælge cd som boot, for at det kan køre.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2011 - 16:17 #19
Man skal kunne komme til det lille sølvfarvede batteri, for det kan løbe tør for strøm, så det skal skiftes.
Avatar billede kjgizmo Novice
29. december 2011 - 09:50 #20
Ny harddisk og bærbar
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2011 - 10:51 #21
Okay. Held og lykke med den.
Avatar billede kjgizmo Novice
31. december 2011 - 09:49 #22
Harddisken kunne ikke reddes.. Jeg forsøgte først med bare en ny for at se om jeg så kunne redde bærbaren fysisk og starte forfra, men desværre uden held

Så måtte også ud og have ny bærbar

Men tak for hjælpen og de mange gode forslag