Avatar billede pstidsen Novice
26. november 2011 - 21:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

OS X Lion på pc med dualboot

Ja, for det er da muligt med MacOS X Lion på en pc?

Da jeg her til aften så So Ein Ding med en anmeldelse af MacOS X Lion blev jeg straks forelsket. Og så bare 179 kroner! Jeg regner med Lion til skolebrug og Windows til spil. Jeg søger råd og vejledning til det, for MacOS er MEGET nyt for mig. Det jeg godt kan lide ved Lion er AutoSave og at man kan gå tilbage i tiden og se hvordan ens filer/computer så ud.
Avatar billede PeteSK Nybegynder
26. november 2011 - 23:39 #1
Du skal bruge en Mac computer for at have OS X Lion på lovligt.

Spørg du mig er mac overhyped (;
Avatar billede pstidsen Novice
26. november 2011 - 23:42 #2
Jeg er ikke interesseret i en Mac. Er det virkeligt ULOVLIGT med MacOS på en pc? :O
Avatar billede KHHP Juniormester
27. november 2011 - 00:00 #3
Det er svært at sige om Mac er ulovligt at installere på en PC, men generelt er der mange der gør det. For at undgå at komme i problemer med nogen vil jeg ikke komme mere i detaljer med hvordan det hele foregår, men kan sige så meget at du kan finde god hjælp på google til hvordan dit problem kan løses.
Af hensyn til om det er ulovligt eller ej, så er der nogen der siger at det er ulovligt at installere på hardware der ikke er Apple-brandet(dvs. at der skal sidde en eller anden form for Apple-logo på maskinen), andre siger at det kun er ulovligt at modificere installationsmediet, samt systemfilerne til det færdiginstallerede system.
I Licensaftalen til Mac OS X Lion, som kan findes på Apple's hjemmeside står der følgende omkring installation af Mac OS X Lion på ikke-Apple hardware:
I. Andre brugsbegrænsninger. Bestemmelserne i nærværende licensaftale giver ikke licenstager ret til - og
licenstager erklærer sig indforstået med ikke at ville - installere, bruge eller afvikle Apple-software på
computere fra andre producenter end Apple eller at give andre mulighed for at gøre det. Følgende
bestemmelser gælder, medmindre andet fremgår af betingelserne i nærværende licens: (i) Kun en bruger ad
gangen må benytte Apple-software, og (ii) og licenstager må ikke gøre Apple-software tilgængelig via et
netværk, hvor flere computere kan bruge den samtidig. Licenstager må ikke udleje, lease, udlåne, sælge,
videredistribuere eller sublicensere Apple-software til andre.

Nu vil jeg nødigt komme i konflikt med Apple eller brugere af eksperten.dk der mener at jeg siger noget der ikke passer, og muligvis leder dig ud i noget ulovligt, men sådan som jeg tolker det, så må jeg ikke gå ud og købe f.eks. en Medion computer i Aldi, og installere Mac OS X på den. Derimod, sådan som jeg tolker det citerede stykke fra licensaftalen, godt bygge en PC selv, og derefter installere Mac OS X på den, forudsat at der er et Apple-logo på maskinen, og dermed bliver min hjemmebyggede maskine teoretisk set en Apple-computer.
Men her er link til den fulde aftale, så kan du selv læse det hele og tolke det som du vil.
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx107.pdf
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 00:13 #4
Jeg må droppe mit projekt. I teorien kan jeg godt følge dig i det med selvbyg, men det skal jeg heller ikke ud i!

Tak for hjælpen. Smid et svar.
Avatar billede KHHP Juniormester
27. november 2011 - 00:21 #5
Godt at du blev afklaret i sagen.
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 00:25 #6
ja selvom det var lidt bad news. Jeg havde jeg regnet med at få det på min pc ;)