Avatar billede KLWG Nybegynder
26. november 2011 - 19:50 Der er 2 kommentarer

Optimering

Hej med jer :-)

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig med noget matematik som jeg er helt lost med :-)

Opgaven lyder:
En lukket cylinderformet dåse har rumfanget V.
Bestem dåsens dimensioner når V=400 ml og overfladen skal være mindst mulig.

Jeg er helt tabt - så håber der er en der kan hjælpe mig :-) På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 20:21 #1
Lidt hjælp:
1) 1 liter er det samme som (10 cm)^3
2) Du kender rumfanget som er på 400 ml. Formlen er: højde*pi*radius^2
3) Overfladen er (top + bund + resten af fladen rundt om cylinderen): pi*radius^2 + pi*radius^2 + højde*2*pi*radius
4) Mangler så en ligning der giver dig den mindst mulige overflade, som sikkert har noget at gøre med differentialer på en ligning, men det vil jeg overlade til nogle andre kloge hoveder, medmindre du selv finder ud af det. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2011 - 10:36 #2
Det optimale forhold er når højden er dobbelt så stor som radius:
http://www.geogebra.org/en/upload/files/Danish/malene0809/dynamisk%20arbejdskort%20af%20cylinder%20eksporteret.html

Formel: PI*X^2*X=400 (som jeg forstår opgaven)
Hvis du isolerer x på den ene side skulle du få både højde og radius

Det er lang tid siden jeg har regnet med dette.