Avatar billede jessemand Nybegynder
25. november 2011 - 19:46 Der er 13 kommentarer

Hvad forbruger ca 20W

Hej alle.
Jeg er løbet ind i et problem med en led-kæde. Jeg har en lysdæmper (dinalight, bruger kun tænd/sluk funktion)og derefter en led-kæde. Jeg kan sagtens tænde og slukke kæden... men kæden slukker selv efter kort tid, men dette kan jeg undgå ved at bruge en 20W pære samtidig (efter lysdæmperen). Men jeg er ikke interesseret i hverken lyset eller varmen fra pæren. Hvad kan man finde der fylder meget lidt og bruge maks 20W hvorved jeg får min lyskæde til at virke efter hensigten?
;-) Jes
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2011 - 20:09 #1
og hvis du vil omsætte 20w til hverken lys eller varme, hvad skal så startes? Prøv med et eller flere vækkeure (husk at slå vækning fra).
Avatar billede thov Forsker
25. november 2011 - 20:27 #2
Benyt et 230V udtag uden lysdæmper :-)
Avatar billede jessemand Nybegynder
25. november 2011 - 21:10 #3
Lysdæmperen er på for at kunne tænde/slukke lyset bag på vores tv med beo4 fjernbetjening. Er ikke interesseret i yderlige varme bagpå tv'et.
Jeg mente selvfølgelig noget det forbruger tilsvarende en 20W pære.
Avatar billede thov Forsker
26. november 2011 - 04:40 #4
Hvis ikke den fjernbetjente tænd/sluk 'dims' er med relæ (klikker når den aktiveres), giver den problemer med andet end almindelige lamper.
Avatar billede jessemand Nybegynder
26. november 2011 - 11:16 #5
Dem kan omstilles til alm pærer og sparepærer. Og ovennævnte virker fint, men den alm pære kunne jeg godt undvære pga varmen bag skærmen...
Avatar billede thov Forsker
26. november 2011 - 14:38 #6
Problemet skyldes at omskifteren er af 'solid state' typen, hvor der tændes/slukkes gennem en TRIAC.
Måske en - eller flere - glimlamper er nok til at holde TRIAC'en kørende ?
Avatar billede jessemand Nybegynder
26. november 2011 - 15:40 #7
Hej thov!!
Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Har forsøgt at søge på glimlampe og finder en masse forskelligt. Har du evt. et link så jeg kan se hvilken du mener?
Ellers tusind tak for hjælpen...
Avatar billede thov Forsker
26. november 2011 - 16:15 #8
Glimlamper ser du f.eks. i opganges lyskontakter - så finder man den i mørke.
Her er et eksempel https://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H25171
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 10:54 #9
Dette sæt http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6137&n=20100
indeholder både lysdæmper og et par almindelige on/off modtagere.
Lysdæmperen kræver et vist antal watt (mener at det er 60w) men de andre kan bruges med med ALT.
Jeg har selv en af de on/off modtagere koblet til 4 led bånd jeg har monteret bag mit TV og det virker perfekt. Fordelen er endda at jeg kan tænde/slukke fra andre rum også da det bruger radiosignal i stedet for infrarødt signal :)
Avatar billede jessemand Nybegynder
27. november 2011 - 15:27 #10
Hej snowmandk.
Tusind tak for tippet. Jeg kender dem godt men de kan desværre nok ikke bruges til min beo (B&O) fjernbetjening da jeg kun ønsker denne ene til de ting vi har. Min dæmper virker fint med alm/sparepærer og kræver kun 40w efter dog kan jeg med mine led (ca 2w)og en 25w få det til at fungere! Men vil gerne slippe for pæren især pga varmen.
;-) Jes
Avatar billede thov Forsker
27. november 2011 - 15:44 #11
Der er nok ikke meget at stille op, når lysdæmperen kun virker, når der er et passende forbrug.
For at slippe for lyset, kan du evt. bruge en motherf***** modstand som kan sluge nogle Watt.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 17:02 #12
Du har ret jessemand. De fungerer IKKE med din B&O fjernbetjening...
Avatar billede jessemand Nybegynder
09. januar 2012 - 07:14 #13
Fandt anden løsning. En god kollega lavede en lille boks der blev mellemled.