Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
22. november 2011 - 19:52 Der er 49 kommentarer og
2 løsninger

Random BSOD 0x00000124 fejl et par gange om dagen

hej

jeg kører med windows 7 ultimate og ingen overclock min hardware er:
850W psu
phenom II 1100T processor
M4A87TD/usb3
Kingston HyperX 2x4096 MB DDR3 1600 MHz CL9 Kingston KHX1600C9D3B1K2/8GX
Gainward gtx 560 GS

min temp på cpu ligger på: IDLE omkring 28-30 grader
ved almindelig spil feks need for speed the run omkring 38-40 grader

jeg får de hersens BSOD ca et par gange om dagen kommer bare ud af ingenting kan være når jeg laver noget kan også være når jeg ikke laver noget .. alt mit hardware er nyt og har aldrig været OC
alle mine drivere er nyeste .. min windows er fuldt opdateret
min bios er den nyeste og det er en helt ny ins af windows
jeg har kørt prime 95 nogle gange og den har ikke lavet BSOD endnu med den kørende
jeg ville lægge min minidump ind hvis jeg vidste hvordan jeg gjorde det lol .. så er der nogen der kan hjælpe med min BSOD ?

MVH

Luffe
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
22. november 2011 - 20:19 #1
forresten opdagede jeg noget underligt idag også .. hvis jeg h.klikker på min computer på skrivebordet og trykker på egenskaber kommer jeg ind og kan se hvad min processor er og hvor mange ram jeg har i min computer .. mht ram skriver den
8.00GB (7.25 kan bruges)hvad skal det betyde ? .. normalt skriver den ikke noget med hvor mange jeg kan bruge men bare hvad jeg har i det hele .. kan huske da jeg installerede windows at der skrev den bare de 8.00gb ikke noget med hvad jeg kunne bruge af dem .. men efter jeg fik opdateret windows skrev den lige pludselig hvor mange jeg kunne bruge af dem og inde i ydeevne under min jobliste skriver den jeg kun har 7422 samlet fysisk hukommelse .. tror sq det er noget med mine ram .. syntes det er meget underligt
når jeg starter min pc skriver den at jeg har 8 GB ..
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 20:20 #2
Har søgt på: "0x00000124" og vil anbefale dig at lave en memtest, kan tænkes det er dine ram..
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 20:21 #3
Ud fra hvad du skriver i dit indlæg, så prøv og pil alle ram ud, sæt 1 ram blok i pc og se om den ser alle ram, du bedes gøre dette ved alle ram!
Avatar billede Lindsen Nybegynder
22. november 2011 - 20:22 #4
Den type fejl høre til PCI-E slot, muligvis dit grafikkort

Hvis du lige har opdateret dit grafikkort prøv lav en rollback af driverne

hvis det ikke virker, prøv fjern dit grafik kort og se om det hjælper

meld gerne tilbage
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
22. november 2011 - 20:52 #5
#2 ja det overvejer jeg også at gøre .. men ved ikke lige hvordan man gør .. har intet diskettedrev og ved ikke lige hvordan man får det gjort med et usb stick .. måske du kan fortælle mig det ? får jeg går ikke ud fra at det skal gøres i windows vel ?
#3 har jeg lige prøvet og der ser den alle rammene i windows og i opstart og skriver ikke noget om hvor mange jeg kan bruge eller noget .. der står bare 4GB ram
#4 hmm har ikke noget andet grafikkort at sætte i så kan ikke rigtigt tage det ud :-) har også prøvet mht drivere har prøvet flere versioner .. men tror nu at det er rammene den er gal med siden den opfører sig underligt med det den skriver .. at jeg kun kan bruge 7.25 gb  virker lidt suspekt har aldrig set det før ihvertfald .. der er også en anden ting der er lidt underligt .. hvis jeg sætter min bios til at vælge automatisk hvad mhz mine ram skal køre med vælger den 1333 skal den gøre det når nu det er 1600 mhz ram der sidder i ?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 21:08 #6
#5 Sæt windows 7 installations cd i, boot op, vælg dansk og så kan du vælge noget med reperation.. der burde være en ram test?

Jeg har ikke selv Windows 7 mere.. så den information jeg giver er ikke nødvendigvis 100% korrekt...
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
22. november 2011 - 21:37 #7
googlede det lidt og fandt ud af det mht den ramtest .. kører nu memtest86+ og har kørt nu i 30 min uden fejl hmm kan det være motherboardet det f...er det hele op ? ..
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 21:43 #8
#7 Memtest86+ behøver ikke at finde fejlen for at den er der, mit råd er at du tager den ene ram blok ud og kører med din pc, kommer der bsod så prøv og skift og hvis der kommer bsod så kan vi konstatere at det er et andet komponent, men hjælper det at fjerne den ene ram blok så er det nok en af ram blokkene den er gal med.. (Husk og afprøv hver ram blok i begge ram porte som er aktive)
Avatar billede Lindsen Nybegynder
22. november 2011 - 21:43 #9
som sagt tidligere så er fejlen relateret til PCI-E slot, og det med at du ikke ser hele alle din ram er at den viser kun hvad du har til rådighed.
Dem der mangler er dem windows har afsat til sig selv!

Har du motherboard ikke en vga udgang?
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
22. november 2011 - 22:26 #10
Hvis du er interesseret så kan du sende dumpfilerne til mig på support (a) hilsoe.dk så vil jeg gerne kigge dem igennem for at se hvilke filer der er skyld i dine BSOD. Dumpfilerne finder du i C:\Windows\minidump
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2011 - 00:41 #11
Jeg kører med et forhistorisk 8600GT-kort, som stadig er fuldt ud tilstrækkeligt til min computer, dvs. ingen spil :-)

For et par uger siden besluttede jeg mig for at opdatere driveren, selv om den gamle egentlig stadig virkede OK. Efter kort tids brug fik jeg den første af adskillige BSOD som dig. En roll-back til den gamle driver, som Lindsen foreslår i #4 løste problemet, hvilket beviser den gamle læresætning om, at nyeste driver ikke nødvendigvis er den bedste :-)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 04:07 #12
#8 ja det havde jeg også tænkt mig at gøre .. problemet er bare at det ikke nødvendigvis er hver dag den viser BSOD men der kan gå et par dage imellem den gør det men oftes er det en til to gange om dagen. så det kan/kunne jo komme til at tage et godt stykke tid før jeg evt måske ville kunne se om det var en af dem :-)

#9 var nu heller ikke fordi at jeg ikke ville tro på det du siger og nej der er ikke vga udgang på bundkortet desværre .. og jeg prøver da bare nogle helt andre drivere end dem jeg allerede har prøvet :-)en anden ting er at den jo ikke viser det samme hvis jeg tager en af klodserne ud .. så viser windows bare at den har 4GB installeret .. ikke noget med hvor mange jeg kan bruge (har til rådighed) og det undrer mig jo så lidt det er kun når begge klodser sidder i den viser det og min gamle pc med ddr 2 ram viste ikke noget med hvor mange jeg kunne bruge .. derfor det undrer mig .. for jeg har aldrig set den meddelse før derinde om hvor mange man kan bruge .. en anden ting er også at den jo inde i ydeevne gerne skulle vise hvad den fulde fysiske ram størrelse er skulle den ikke ?

#10 kanon .. jeg har sendt den til din support mail som du nævnte håber du finder noget interresant i den :-) og takker for det

#11 hehe ja har oplevet det før også, godt nok ikke lige med BSOD men med andre fejl så som at grafikken blev meget langsom og sån ..  det sjove er bare at jeg har kørt med det her kort i et stykke tid med min gamle pc og samme drivere uden problemer .. men der er jo forskel på computer hardware selvfølgelig :-)

men jeg har nu kørt memtest86+ på mine ram i over 5 timer uden fejl så det er jo på en måde godt nok prøver lige at finde nogle helt andre drivere til grafikkortet og se om det skulle hjælpe glæder mig til at høre om den dumpfil skulle kunne komme med nogle svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2011 - 07:21 #13
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

prøv om denne vil sladre

test af ram SKAL ALTID gøres før windows er startet
derfro brug
ultimate boot cd

http://www.ultimatebootcd.com/

eller brug hirens

http://www.hiren.info/pages/bootcd

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2011 - 08:47 #14
#13 Og jeg vælger altid at gøre det med kun en ram i maskinen ad gangen.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 11:27 #15
har nu kørt ram test med både memtest86+ og windows egen ram tester .. i over 5 timer hver og ingen af dem rapporterede nogle fejl overhoved
har installeret nogle gamle drivere til grafikkortet .. prøvede de nyeste beta først men det fik grafik driveren til at gå ned og sagde bagefter at den nu havde gendannet driveren fordi at den havde lavet fejl .. så jeg prøver nu en endnu ældre en af slagsen
men det undrer mig stadig hvorfor den siger at der kun er 7.25GB ram der kan bruges .. har 4 andre pc/bærbare kørende i huset og ingen af dem siger noget som helst om at de kun har et vist antal ram til rådighed .. og de kører alle sammen med windows 7 ultimate og er fuldt opdateret ..
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2011 - 12:29 #16
jeg skriver det lige igen ALDRIG memtest ovenpå windows

det SKAL gøres inden windows er startet

det skal bare være udelukket at det er en fejl på ram

så må du sikre dig det ikke er en bios fejl og det gøres ved at opdatere den til sidste nye

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A87TDUSB3/

det skulle være denne her
M4A87TD/USB3 BIOS 2001

m.v.h
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
23. november 2011 - 12:39 #17
Din dumpfil indikere at der er en fejl på en hardware og hvilekn en det er, er svært og sige.

Dumpfil indhold
*****************************************************************
Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.12.0002.633 AMD64
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\Users\Thomas\Downloads\dump.rar\112211-38360-01.dmp]
Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available

Symbol search path is: SRV*c:\XPsymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
Executable search path is:
Windows 7 Kernel Version 7601 (Service Pack 1) MP (6 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS
Built by: 7601.17640.amd64fre.win7sp1_gdr.110622-1506
Machine Name:
Kernel base = 0xfffff800`02e12000 PsLoadedModuleList = 0xfffff800`03057670
Debug session time: Tue Nov 22 18:53:50.785 2011 (UTC + 1:00)
System Uptime: 1 days 3:55:33.940
Loading Kernel Symbols
...............................................................
................................................................
................................
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
*******************************************************************************
*                                                                            *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                            *
*******************************************************************************

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 124, {0, fffffa8007496028, b4142000, 145}

Probably caused by : hardware

Followup: MachineOwner

5: kd> !analyze -v
*******************************************************************************
*                                                                            *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                            *
*******************************************************************************

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (124)
A fatal hardware error has occurred. Parameter 1 identifies the type of error
source that reported the error. Parameter 2 holds the address of the
WHEA_ERROR_RECORD structure that describes the error conditon.
Arguments:
Arg1: 0000000000000000, Machine Check Exception
Arg2: fffffa8007496028, Address of the WHEA_ERROR_RECORD structure.
Arg3: 00000000b4142000, High order 32-bits of the MCi_STATUS value.
Arg4: 0000000000000145, Low order 32-bits of the MCi_STATUS value.

Debugging Details:

BUGCHECK_STR:  0x124_AuthenticAMD

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT

PROCESS_NAME:  iexplore.exe

CURRENT_IRQL:  f

STACK_TEXT:
fffff880`03090b08 fffff800`0340da3b : 00000000`00000124 00000000`00000000 fffffa80`07496028 00000000`b4142000 : nt!KeBugCheckEx
fffff880`03090b10 fffff800`02f9f513 : 00000000`00000001 fffffa80`0619bea0 00000000`00000000 fffffa80`0619bef0 : hal!HalBugCheckSystem+0x1e3
fffff880`03090b50 fffff800`0340d700 : 00000000`00000728 fffffa80`0619bea0 fffff880`03090eb0 00000000`00000000 : nt!WheaReportHwError+0x263
fffff880`03090bb0 fffff800`0340d052 : fffffa80`0619bea0 fffff880`03090eb0 fffffa80`0619bea0 00000000`00000000 : hal!HalpMcaReportError+0x4c
fffff880`03090d00 fffff800`03400e8f : 00000000`205aab30 00000000`00000001 fffff880`03090f30 00000000`00000000 : hal!HalpMceHandler+0x9e
fffff880`03090d40 fffff800`02e8d52c : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : hal!HalHandleMcheck+0x47
fffff880`03090d70 fffff800`02e8d393 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KxMcheckAbort+0x6c
fffff880`03090eb0 00000000`684de424 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiMcheckAbort+0x153
00000000`107cf410 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x684de424

STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: hardware

IMAGE_NAME:  hardware

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  0

FAILURE_BUCKET_ID:  X64_0x124_AuthenticAMD_PROCESSOR_CACHE

BUCKET_ID:  X64_0x124_AuthenticAMD_PROCESSOR_CACHE

Followup: MachineOwner
*****************************************************************

Prøv og kig på det link jeg har postet, det er  jo dig der sidder med computeren og derfor dig der må fortage fejlsøgningen.

http://www.sevenforums.com/crash-lockup-debug-how/35349-stop-0x124-what-means-what-try.html
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 13:10 #18
#16 .. den er opdateret til den nyeste og var allerede den nyeste da jeg fik boardet for lidt over en uge siden:-)
og jeg har heller ikke lavet ram test i windows men lavet den ved opstart med en usbstick (memtest86+) og min windows skive mht windows egen test som også foregår uden for windows ved godt man ikke skal lave ramtest inde i windows .. hvorfor jeg spurgte om det var fordi at det er MANGE år siden jeg har været nødsaget til at lave en ram test på min pc og måske der imellem tiden var blevet lavet nogle nye tests som virkede under windows også :-)

#17 alle de tests og ting man kan gøre ved computeren mht det link du har sendt mig har jeg faktisk allerede været igennem det er nemlig noget at det allerførste jeg gør når jeg får nyt hardware .. at opdatere det hele til nyeste og og installere en frisk windows (hvis det er MB eller cpu som bliver skiftet) og ofc gøre pc'en ren og alt det der som bliver beskrevet derinde og jeg OC aldrig med mindre jeg alligevel skal have nyt hardware lol .. gider ikke sidde med en pc som er brændt sammen pga oc :-)
men er desværre ikke sluppet af med den dumme BSOD endnu .. jeg har nu pillet den ene ramklods ud af computeren og prøver at køre med den alene i et par dage og se om det skulle have hjulpet og som før skrevet så viser den nu det rette antal ram og forresten så fik jeg også fat i et program som hedder AIDA64 som (med begge klodser i) også viste at der kun var 7422 ram i .. er sq da underligt men nu med kun en klods i viser den det rigtige antal ram .. lige meget hvad for en klods der sidder i alene og lige meget hvad for en ram port jeg bruger
nå men .. den får lov til at køre nogle dage med skiftevis den ene og den anden klods så må jeg jo se om det hjælper .. hvis det hjælper må jeg jo gå ud fra at det er MB der ikke vil arbejde sammen med begge klodser på en gang og at det har en fejl eller noget
men tak for hjælpen alle sammen
ved ikke hvem der vil have points her men syntes bestemt at
thomasmyg har fortjent
men hvis der skulle være andre der syntes de har fortjent nogen så bare sig til ..
og kom glad med andre forslag hvis i kan komme på mere lol .. :-)
jeg lader lige tråden stå et par dage indtil jeg har afprøvet rammene en af gangen og så kommer jeg ind og giver points ..

Luffe
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2011 - 13:11 #19
endnu engang hvad siger denne her

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
23. november 2011 - 13:34 #20
treatmenice læs indlæg #17 det er indholdet af dumpfilen.

Har du prøvet og køre MDSCHED, startes i windows og genstarter computeren for at teste ram.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2011 - 13:45 #21
"20
du behøver ikke forklare mig hvad jeg skal
det er ALTID spørgerens tråd
kontrer dig om spørgeren  - aldrig andre der hjælper i tråden
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 13:47 #22
#19 http://imageshack.us/f/804/bsvt.jpg/ det er hvad den siger i bluescreenview ..

#20 nej har jeg ikke prøvet .. er det ikke det samme som den der windows ramtester som man starter med win cden ? .. hvis ikke prøver jeg det lige med det samme
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 13:47 #23
skal lige siges til #19 at den siger der samme på alle dumpfilerne
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 13:59 #24
#20 .. jo det var den samme .. den har jeg kørt som extended test i over 5 timer i nat og den viste ingen fejl overhoved på alle tests .. og den kørte alle test igennem 5 gange :-)

nu må i sq ikke komme op og skændes gutter .. jeg er extrem glad for alt jeres hjælp og alt hvad der kan bydes ind med sætter jeg pris på .. er sq da død irreterende at få sådan et problem med hardware som alt sammen er helt nyt :-(
Avatar billede Blueeyez Mester
23. november 2011 - 14:02 #25
#23 Har du fået nogen BSOD's endnu i dag?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 14:10 #26
#25 ja kl 10 i morges .. men der sad der stadig begge klodser i maskinen.. og nu sidder der kun en i så nu må vi se ..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 14:12 #27
har lidt for nemmelsen at det slet ikke er rammene der laver balladen .. men at det er MB'et der ikke kan håntere 2x4gb klodser eller noget
Avatar billede Blueeyez Mester
23. november 2011 - 14:18 #28
#27 Svært og sige, men et godt sted at starte er rammene, men jeg vil godt have dig til og skifte ram blok :) Da det lyder til og køre fint med nuværende ram blok pt..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 14:22 #29
#28 jamen det gør jeg da bare med det samme så :-)
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
23. november 2011 - 14:29 #30
Så vidt jeg kan se så skulle dit bundkort gerne kunne køre med 16GB ram på en 64-bit version.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 14:40 #31
ja netop .. det var også det jeg fik ud af at kigge på manualen til bundkortet .. men problemet er jo om MB understøtter de ram jeg har købt .. der er noget med den liste af godkendte ram som er inde på asus's hjemmeside til MB .. og der står mine ram ikke på ..
men det skulle så være første gang i alle disse år jeg har fået nogle ram som et bundkort ikke kan køre med .. har aldrig brug godkendte lister til ram før og det har altid virket ..
men ok en gang skal jo være den første .. så nu sidder jeg jo og bliver helt bange for at det er min egen fejl at jeg ikke chekkede den liste først inden jeg købte rammene ..
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
23. november 2011 - 14:52 #32
Det kan jo være det er en af de 2 klodser du har som er "syge" eller sloten.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 15:08 #33
ja det er klart .. men syntes at jeg nu har prøvet en hel masse og normalt plejer der da at vise sig en elelr anden form for fejl efter så mange tests/prøvelser de har været igennem indtil videre .. men hvad ved jeg .. har som sagt aldrig rigtigt været nødsaget til at teste ram på mine pc'er .. og de gange jeg har testet ram ude i butiukken hvor jeg arbejdede der har den fundet fejlen med det samme eller at man bare har taget den ene ud og så var fejlen væk ..
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
23. november 2011 - 15:14 #34
Hvis du mener du har testet ram'ne grundigt nok og derfor mener at de ikke fejler noget, så skal du begynde og teste dit andet hardware.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 17:04 #35
ved grafikkortet ikke fejler noget for det har siddet i min gamle pc som min søn har nu og den kører og har kørt perfekt .. ikke at det ikke kan være gået i stykker inden for en uge men alligevel .. min psu skulle være tip top også .. kan sq ikke finde på andet end at det er mit MB der er noget skod lol .. men kender ikke lige nogle programmer eller måder at teste det på .. nogen gode forslag til hvordan man evt kunne teste det ?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 17:09 #36
har desværre ikke nogle andre pc'er i huset der bruger ddr 3 ram ellers kunne jeg sætte rammene derover i og se om den lavede det samme nummer med den .. eller jeg kunne købe nogle andre ram og sætte i min og se om det hjalp .. evt nogle mindre klodser 4x2 gb evt .. ellers ved jeg sq snart ikke ..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 17:12 #37
bortset fra det har min pc kørt fint siden kl 14:18:54 med kun en klods i .. har haft spillet lidt og rodet lidt med internet som jeg hele tiden har gjort men ingen BSOD med kun en klods i ..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 17:22 #38
lol ok .. så lige når man troede alt var ok så kom den dumme BSOD igen med den her ram klods .. så nu skifter jeg til den anden og ser hvad der sker ..
Avatar billede Blueeyez Mester
23. november 2011 - 18:53 #39
#38 Den bedste løsning er at du tester ram klodserne, men os portene dvs ram blok 1, skal i port 1 og 2 og ram blok 2 skal i port 2 og 1 så dvs du skal igennem 4 test perioder og husk at skriv ned så du ved hvor længe du har brugt sammene.. evt 1 dag pr blok.. så burde de være godt gennemtestede og så skal du heller ikke hele tiden skifte ram blok :) og jeg ved godt 1 døgn er lang tid pr test, men det er så KUN indtil den fejler.. hvis den fejler er det at hoppe videre til næste :) dvs enten skifte port eller ram blok
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 19:29 #40
yup .. er nu i gang med 2 ramklods i port 1 den første failede jo og indtil nu kører den anden klods i port 1 :-) men ved sq ikke hvor længe jeg gider blive ved med hardware der er SÅ nyt ..
tror bare at jeg lige tester de her ram på de forskellige porte og så får de dem sq tilbage i nakken igen men jeg er jo nødt til at finde fejlen på en af delene desværre .. bare skide irreterende med de random fejl .. man kan jo vente i flere dage før den evt kommer igen hvis man er uheldig altså ..
hvorfor kan det ikke bare være en fejl hvor man feks tager den ene ramklods ud og så kører maskinen igen så man ved det er den ene klods der laver fejlen .. med det samme .. skal sq altid være så besværligt lol :-) men jeg skriver lige tilbage hvis/når den klods jeg prøver nu failer .. det er bare sjovt at hvis jeg vælger auto på alt i bios så vælger den rammene som 1333 mhz ..
jeg er nødt til at sætte dem til 1600 hver gang, hvis jeg vil have dem til at køre med det .. og det vil jeg jo selvfølgelig da det jo er 1600 :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
23. november 2011 - 19:38 #41
#40 grundet den auto sætter dem til 1333 mhz er fordi din cpu/bundkort er max 1333, men man kan godt få dem op på 1600 mhz, men man skal selv gøre det.. det er jeg os selv nød til hvis jeg vil bruge mine ram max.. ja kender det godt med hardware generelt, men gør som jeg har skrevet så er fejlen snart fundet og så er det jo bare om det er MB eller Ram de får smidt efter sig ;)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 20:15 #42
lol har lige nærstuderet manualen til bundkortet og set lidt på hvad for nogle ram der er understøttet af MB'et og der er kun af alle de opsætninger som understøtter 4GB ram klodser på 1600 mhz og det er hvis man har 3X4gb ram i lol .. det er sq da bare mig der er en klovn til at købe ram tror jeg lol .. har da ikke kigget mig ordentligt for ..
Avatar billede Blueeyez Mester
23. november 2011 - 20:30 #43
#42 Lyder lidt underligt, 3 ram blokke = tripple chanel og der burde da ikke være forskel på den front:S Eneste jeg kan sige der er hvis der er 2 blå og 2 hvide porte så skal du benytte dem på en spec måde.. for at få dual channel, tripple channel :) (Man får umiddelbart ikke altid den rette performance med alle portene) medmindre man bruger dem alle på samme tid self
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 20:44 #44
jo men i mit hoved ser det sådan her ud .. 4x4gb ram er 16 gb .. og boardet understøtter det .. men ikke en af de konfigurationer de har stillet op .. i nogen mhz  .. lyder på 16 gb ram .. lol det er sq da lidt wierd :-)
man skulle da mene at hvis det virkeligt understøtter 16gb ram at de så også ville vise hvad for en (bare en) evt konfiguration/kombination det ville være
tror sq jeg har købt katten i sækken med det bundkort her :-(
dammit konen får sqi da et flip når jeg siger jeg skal have nyt bundkort eller ram ... igen ... lol
og ja der er 2 blå og 2 sorte porte på boardet .. og de er forskudt som i de fleste tilfælde hvor man kan køre dual channel
før havde jeg 800 mhz ram i det gamle bundkort jeg havde i .. og den "test" man kan lave i windows .. windows experience ting ..
den var før på 7.4 for ram .. og er nu på HELE 7.5 lol der er sq da noget galt :-)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 22:07 #45
det her er hvad AIDA64 siger om mine ram ..
System Hukommelse    4096 MB  (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)
DIMM1: Kingston 9905403-444.A00LF    4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM  (8-8-8-22 @ 609 MHz)
det sjove er jo bare at min bios er sat til 1600 og en timing på 9-9-9-24 som rammene jo er
en anden ting som er ret sjovt er at på den liste over godkendte ram der har de kun DIMM 1-2-og 4 lol .. slot 3 er åbentbart ikke repræsenteret på listen ellers så er der noget jeg tager fejl af ihvertfald..
det bliver sq mere og mere mystisk det her ..
Avatar billede Blueeyez Mester
23. november 2011 - 22:19 #46
#44 Nu må du ikke tro at ddr3 nødvendigvis er bedre end ddr2 i hvertfald ikke alle :) ddr2 800 mhz skulle være rimelig tjep hvor du skal højere op i ddr3 mindst 1600 mhz efter min mening ellers får man ikke mest ud af det.. men kommer os an på flere ting jo :)

At programmet skriver det betyder ikke at det er helt korrekt eller jo, men det plejer og være i delingsforhold 1:2, du kan se sådan noget i cpu-z :) (multuplier mener jeg det hedder)

det kan være fordi portene er specifikke, port 1 og 4 er dual channel, 1, 2 og 4 er tripple og 1, 2, 3 og 4 er alle porte.. (Det er ikke nødvendigvis sådan det er)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
23. november 2011 - 23:10 #47
Chipset
Northbridge AMD 870 rev. 00
Southbridge AMD SB850 rev. 40
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR3
Memory Size 4096 MBytes
Channels Single
Memory Frequency 802.7 MHz (1:4)
CAS# latency (CL) 9.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 9
RAS# Precharge (tRP) 9
Cycle Time (tRAS) 24
Bank Cycle Time (tRC) 40
Command Rate (CR) 1T
Uncore Frequency 2006.7 MHz

Memory SPD
DIMM # 1
    SMBus address 0x50
    Memory type DDR3
    Module format UDIMM
    Manufacturer (ID) Kingston (7F98000000000000)
    Size 4096 MBytes
    Max bandwidth PC3-10700 (667 MHz)
    Part number 9905403-444.A00LF
    Serial number 45326069
    Manufacturing date Week 43/Year 11
    Number of banks 8
    Nominal Voltage 1.50 Volts
    EPP no
    XMP yes
    XMP revision 1.2
JEDEC timings table CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC @ frequency
    JEDEC #1 6.0-6-6-17-23 @ 457 MHz
    JEDEC #2 7.0-7-7-20-27 @ 533 MHz
    JEDEC #3 8.0-8-8-22-30 @ 609 MHz
    JEDEC #4 9.0-9-9-25-34 @ 685 MHz
XMP profile XMP-1600
    Specification PC3-12800
    Voltage level 1.650 Volts
    Min Cycle time 1.250 ns (800 MHz)
    Min tRP 11.25 ns
    Min tRCD 11.25 ns
    Min tWR 15.00 ns
    Min tRAS 33.75 ns
    Min tRC 45.00 ns
    Min tRFC 160.00 ns
    Min tRTP 7.50 ns
    Min tRRD 6.00 ns
det er hvad cpu-z siger om mine ram .. er sq stadig forvirret for at være ærlig .. tror bare jeg sender det her board retur og køber et som rent faktisk understøtter de her ram .. gider da ikke det her .. kan sq da ikke være rigtigt at man skal knokle med alt det her l..t
det kan næsten ikke være andet end at det her MB bare ikke understøtter de ram jeg har købt ..
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2011 - 07:31 #48
de her har de testet og skulle virke i den

DDR3 1600 Qualified Vendors List (QVL)
1 DIMM
2 DIMM
4 DIMM
A-DATA
AD31600G001GMU
1GB
SS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600GB1G9-AG
2GB(2 x 1GB)
SS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600PB1G8-2P
2GB(2 x 1GB)
SS
●
A-DATA
AD31600E001GMU
3GB(3 x 1GB)
SS
●
A-DATA
AX3U1600GB1G9-3G
3GB(3 x 1GB)
SS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600PB1G8-3P
3GB(3 x 1GB)
SS
●
A-DATA
AX3U1600GB2G9-AG(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600XB2G7-EF(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
●
A-DATA
AD31600F002GMU(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
●
A-DATA
AX3U1600GB2G9-3G(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600GB2G9-3G(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600GB2G9-3G
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65~1.85
●
A-DATA
AX3U1600XB2G7-FF(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
●
CORSAIR
TR3X3G1600C8DVer2.1(XMP)
3GB(3 x 1GB)
SS
1.65
●
CORSAIR
TR3X3G1600C9Ver1.1(XMP)
3GB(3 x 1GB)
SS
1.65
●
CORSAIR
CMD4GX3M2A1600C8(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
CMG4GX3M2A1600C7(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
CMX4GX3M2A1600C9(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
TR3X6G1600C8D
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
TR3X6G1600C8DVer2.1(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
CMD8GX3M4A1600C8(XMP)
8GB(4 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
CMX8GX3M4A1600C9(XMP)
8GB(4 x 2GB)
DS
1.65
●
Crucial
BL25664BN1608.16FF(XMP)
2GB
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-12800CL9D-2GBNQ
2GB(2 x 1GB)
SS
-
1.6
●
G.SKILL
F3-12800CL9D-4GBRL
2GB(2 x 1GB)
SS
-
1.6
●
G.SKILL
F3-12800CL7D-4GBECO(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
-
●
G.SKILL
F3-12800CL7D-4GBRH(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-12800CL8D-4GBRM(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.6
●
G.SKILL
F3-12800CL9D-4GBECO(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.35
●
G.SKILL
F3-12800CL8T-6GBPI(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.6~1.65
●
G.SKILL
F3-12800CL9T-6GBNQ
6GB(3 x 2GB)
DS
1.5-1.6
●
KINGMAX
FLGD45F-B8MF7(XMP)
1GB
SS
-
●
KINGMAX
FLGE85F-B8MF7(XMP)
2GB
DS
-
●
KINGSTON
KHX1600C9D3K3/12GX(XMP)
12GB(3 x 4GB)
DS
-
1.65
●
KINGSTON
KHX1600C9D3K3/12GX(XMP)
12GB(3 x 4GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX1600C8D3K2/4GX(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX1600C8D3K2/4GX(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX1600C8D3T1K2/4GX(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX1600C9D3K2/4G
4GB(2 x 2GB)
DS
-
1.7~1.9
●
KINGSTON
KHX1600C9D3K3/6GX(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
OCZ
OCZ3G1600LV3GK
3GB(3 x 1GB)
SS
8-8-8
1.65
●
OCZ
OCZ3BE1600C8LV4GK
4GB( 2x 2GB )
DS
8-8-8
1.65
●
OCZ
OCZ3P1600EB4GK
4GB(2 x 2GB)
DS
7-7-6
1.8
●
OCZ
OCZ3P1600LV4GK
4GB(2 x 2GB)
DS
7-7-7
1.65
●
OCZ
OCZ3X16004GK(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
7-7-7
1.9
●
OCZ
OCZ3X1600LV4GK(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
8-8-8
1.65
●
OCZ
OCZ3FXE1600C7LV6GK
6GB(3 x 2GB)
DS
7-7-7
1.65
●
OCZ
OCZ3X1600LV6GK(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
8-8-8
1.65
●
OCZ
OCZ3X1600LV6GK(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
8-8-8
1.65
●
Super Talent
WB160UX6G8(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
-
●
Super Talent
WB160UX6G8(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
-
●
EK Memory
EKM324L28BP8-I16(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
-
●
Elixir
M2Y2G64CB8HA9N-DG(XMP)
2GB
DS
-
●
Mushkin
996657
4GB(2 x 2GB)
DS
-
●
Mushkin
998659(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.5-1.6
●
Patriot
PVT33G1600ELK
3GB(3 x 1GB)
SS
1.65
●
PATRIOT
PGS34G1600LLKA
4GB(2 x 2GB)
DS
1.7
●
Patriot
PVS34G1600ELK
4GB(2 x 2GB)
DS
1.8
●
Patriot
PVS34G1600LLK(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.9
●
Patriot
PVS34G1600LLKN
4GB(2 x 2GB)
DS
2.0
●
Patriot
PVT36G1600ELK
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
Patriot
PVT36G1600ELK
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
DDR3 1333 Qualified Vendors List (QVL)
Timing
Voltage
2 DIMM
4 DIMM
A-DATA
AD3133301GOU
1GB
SS
-
●
A-DATA
AD31333002GOU
2GB
DS
-
●
Apacer
78.A1GC6.9L1
2GB
DS
-
●
CORSAIR
TR3X3G1333C9 (Ver2.1)
3GB(3 x 1GB)
SS
1.5
●
CORSAIR
CM3X2G1333C9
2GB
DS
1.5
●
Timing
Voltage
DIMM socket support (Optional)
Part No.
Size
SS/DS
M4A87TD/USB3, M4A87TD Memory Qualified Vendors List (QVL)
1. Due to CPU spec., AMD 100 and 200 series CPUs support up to DDR3 1066MHz. With ASUS design, this motherboard can support up to DDR3 1333MHz.2. When overclocking, some AMD CPU models may not support DDR3 1600 or higher frequency DIMMs.
Part No.
Size
SS/DS
DIMM socket support
Crucial
CT12864BA1339.8FF
1GB
SS
-
●
Crucial
CT25664BA1339.16FF
2GB
DS
-
●
ELPIDA
EBJ10UE8BAW0-DJ-E
1GB
SS
-
●
ELPIDA
EBJ21UE8BAW0-DJ-E
2GB
DS
-
●
G.SKILL
F3-10600CL8D-2GBHK
2GB(2 x 1GB)
SS
-
1.65
●
G.SKILL
F3-10666CL8D-4GBECO(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.35
●
GEIL
GG34GB1333C9DC
4GB(2 x 2GB)
DS
1.3
●
GEIL
GV34GB1333C7DC
4GB(2 x 2GB)
DS
1.5
●
Hynix
HMT112U6BFR8C-H9
1GB
SS
-
●
Hynix
HMT125U6BFR8C-H9
2GB
DS
-
●
KINGMAX
FLFD45F-B8KG9
1GB
SS
-
●
KINGMAX
FLFE85F-B8KG9
2GB
DS
-
●
KINGSTON
KVR1333D3N9/1G
1G
SS
-
1.5
●
KINGSTON
KVR1333D3E9S/4G
4GB
DS
-
1.5
●
MICRON
MT8JTF12864AZ-1G4F1
1GB
SS
-
●
MICRON
MT16JF25664AZ-1G4F1
2GB
DS
-
●
OCZ
OCZ3P1333LV3GK
3GB(3 x 1GB)
SS
7-7-7
1.65
●
OCZ
OCZ3P1333LV6GK
6GB(3 x 2GB)
DS
7-7-7
1.65
●
PSC
AL7F8G73D-DG1
1GB
SS
-
●
PSC
AL8F8G73D-DG1
2GB
DS
-
●
SAMSUNG
M391B2873DZ1-CH9
1GB
SS
-
●
SAMSUNG
M378B5673DZ1-CH9
2GB
DS
-
●
Super Talent
W1333UX2G8(XMP)
2GB(2 x 1GB)
SS
1.8
●
DDR3 1800 (O.C.) Qualified Vendors List (QVL)
1 DIMM
2 DIMM
4 DIMM
G.SKILL
F3-14400CL9D-4GBRL(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.6
●
KINGSTON
KHX1800C9D3T1K3/6GX(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
-
1.65
●
OCZ
OCZ3P18004GK
4GB(2 x 2GB)
DS
1.9
●
1 DIMM
2 DIMM
4 DIMM
CORSAIR
TR3X6G1866C9DVer4.1(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
CORSAIR
CMG4GX3M2A2000C8(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-16000CL7T-6GBPS(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-16000CL9T-6GBPS(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
GEIL
GU34GB2000C9DC(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
●
GEIL
GU34GB2000C9DC(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
GEIL
GE38GB2000C9QC(XMP)
8GB(4 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX2000C8D3T1K3/3GX(XMP)
3GB(3 x 1GB)
SS
1.65
●
KINGSTON
KHX2000C8D3T1K3/6GX(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX2000C9D3T1FK3/6GX(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX2000C9D3T1K3/6GX(XMP)
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
OCZ
OCZ3B2000LV6GK
6GB(3 x 2GB)
DS
7-8-7
1.65
●
OCZ
OCZ3B2000LV6GK
6GB(3 x 2GB)
DS
7-8-7
1.65
●
G.SKILL
F3-17066CL8D-4GBPS(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-17066CL9D-4GBTD(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-17066CL9T-6GB-T
6GB(3 x 2GB)
DS
1.65
●
GEIL
GE34GB2133C9DC(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
GEIL
GU34GB2133C9DC(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGSTON
KHX2133C8D3T1K2/4GX(XMP
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-17600CL8D-4GBPS(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
G.SKILL
F3-17600CL9D-4GBTDS(XMP)
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
KINGMAX
FLKE85F-B8KHA(XMP)
4G ( 2x 2G )
DS
-
1.5~1.7
●
DDR3 2000 (O.C.) Qualified Vendors List (QVL)
1 DIMM
2 DIMM
4 DIMM
CORSAIR
TW3X4G2000C7GT
4GB(2 x 2GB)
DS
1.65
●
4 DIMM Slots
• 1 DIMM: Supports one module inserted in A1 slot as Single-channel memory configuration
• 2 DIMM: Supports one pair of modules inserted into eithor the blue slots or the black slots as one pair of Dual-channel memory configuration
• 4 DIMM: Supports 4 modules inserted into both the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration
-It is recommended to install the memory modules from the slots for better overclocking capability.
-When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installedmemory of less than 3GB is recommended.
-The default DIMM frequency depends on its Serial Presence Detect (SPD), which is the standard way of accessing information from a memorymodule. Under the default state, some memory modules for overclocking may operate at a lower frequency than the vendor-marked value.
Timing
Voltage
DIMM socket support (Optional)
Part No.
Size
SS/DS
Timing
Voltage
Size
SS/DS
Timing
Voltage
DIMM socket support (Optional)
DDR3 1866 (O.C.) Qualified Vendors List (QVL)
Part No.
Size
SS/DS
DIMM socket support (Optional)
Part No.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
24. november 2011 - 10:47 #49
ok jeg har snakket med dem jeg har købt MB og ram af og det eneste de sådan set havde at sige var at jeg jo havde 14 dages returret .. og at jeg stadig var inden for den tidsramme ..
og da jeg syntes jeg har rodet nok med det her  og i også har :-)så tror jeg sq bare at det ryger retur til forhandler gider ikke rode med det mere .. hader bsod's og når de er så random og der går så lang tid imellem de kommer så kan det jo tage en evighed at finde ind til problemet så det ryger sq retur og så må jeg finde ud af hvad jeg så skal købe i stedet for
ihvertfald takker jeg mange gange for alt den hjælpe fra alle de søde mennesker herinde

mht points så ved jeg ikke rigtigt hvordan jeg skal fordele dem for der har jo været en masse mennesker inde over her .. hvis i vil dele dem så skriv et svar ellers så er det først til mølle princippet .. håber det er ok for alle :-)

MVH

Luffe
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2011 - 11:08 #50
ok
Avatar billede Blueeyez Mester
24. november 2011 - 15:27 #51
Iorden :)