Avatar billede pstidsen Novice
19. november 2011 - 19:20 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvilket program er det bedste til at lave image?

Er der nogle programmer som kan "opdatere" sit eget image. Altså smide det jeg har slette på min HDD ud og tilføje det nye? Det kan Windows's jo og det syens jeg er vældig smart! Derudover skal programmet også komprimere filerne mest muligt.

Hvad synes i er bedst?

Jeg har prøvet at bruge Paragon, men når jeg efterfølgende tjekker integriteten, får jeg følgende fejl: http://gratisupload.dk/billede/thumb/669122/full/
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 01:03 #1
Nu bruger jeg også Paragon (Harddisk Manager 8) og har ikke haft problemer med integritet.
Jeg tror det hedder differential backup når det opdaterer det sidste image, men er ikke sikker. Det program jeg har har denne funktion, men jeg har altid kun brugt fuld backup, og herefter slettet det ældste af de tre der lå i mappen.
Har heldigvis været forskånet for at bruge dem.
Avatar billede pstidsen Novice
20. november 2011 - 14:12 #2
Jeg regner med at have et image på en anden partition på min interne HDD og så et image på min eksterne. Jeg prøver at lave differential backup på den interne og så et månedligt manuelt på den eksterne.

Hvad er integritet overhovedet? Ved du hvorfor jeg får fejlen?
PS: Jeg har Paragon Backup & Recovery 2011 (Advanced) Free
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 14:54 #3
Når jeg hører ordet, så tænker jeg på "sammenligning/tilpasning".
Det kan tænkes du har en fejl på din harddisk enten ved styresystemet, eller der hvor Image filen ligger.
Når du laver image, kører du så ikke en oprydning, og efterfølgende chkdsk før du tager den.
Jeg laver som minimum en oprydning med de programmer jeg her før jeg laver image fil.
Avatar billede pstidsen Novice
20. november 2011 - 18:15 #4
Inden jeg lavede mit image scannede jeg med: Norton, Malwarebytes og Ccleaner. Jeg kan da prøve chkdsk - hvis jeg vidste hvad det var...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 18:22 #5
chkdsk tjekker disken for fejl:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista, men win 7 og xp er på samme måde.
Når du har lavet indstillingerne skal du genstarte pc og den vil kontrollere disken for fejl.
Avatar billede pstidsen Novice
23. november 2011 - 20:16 #6
Skal jeg køre chkdsk på min interne eller eksterne? Hvis interne, skal jeg så tage et nyt image før problemet muligvis er løst?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2011 - 16:08 #7
Jeg havde tjekket dem begge to, og så herefter lavet nyt image, og herefter køre "integritets processen"
Avatar billede pstidsen Novice
24. november 2011 - 17:49 #8
Det prøver jeg. Der går lige et par dage. Processerne tager jo lidt tid.
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 17:49 #9
Problemet med integritet er løst vha. CHKDSK.

Hvordan synes du det her lyder:
Image af C: (hvor ALLE mine filer, programmer og OS ligger (jeg er ligeglad med at jeg kan spare tid på virusscanning osv. ved at ligge mine filer på forskellige partitioner)) på en anden partition på den interne HDD. Det skal dagligt opdatere sig selv (hvad for et program kan man bruge til det? Jeg tænker at det bare skal gøres automatisk uden alt for meget bøvl.).
To images af C: på en ekstern HDD. Det ene fra sidste måned og det andet fra den indeværende måned. Hvad for et program skal jeg bruge til det? Jeg har prøvet Windows's eget (det bruger for meget plads og er IKKE en mulighed), Paragon, EaseUS og Macrium. Kan udmiddelbart ikke se nogle forskelle ved de tre sidste. Er der nogle forskelle jeg ikke har opdaget? Hvad vil du anbefale?
Avatar billede pstidsen Novice
28. november 2011 - 17:01 #10
Jeg har en forsikring på min computer. Hvis der er softwareproblemer sætter værkstedet en ny HDD med en slean Windows 7 install i stedet for at rette fejlene. Derfor vil jeg gerne have at det imageprogram jeg bruger kan gendanne Windows på en ny HDD. Er der overhovedet nogle programmer som kan det? Eller er det standard i alle programmerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 16:19 #11
#9 Det var godt at Chkdsk løste dette problem.
Nu laver jeg ikke fuld backup hver dag af hele systemet. Jeg bruger et program til at syskronisere mine personlige filer som er gratis.
Det hedder Allway Sync.
De tre programmer du nævner kan stort set det samme som du selv er inde på
Paragon jeg bruger kan lave backup at de drev man vælger, men kan også lave backup af hele disken, men så skal man have meget plads på den eksterne disk, selvom den komprimerer filen.
Jeg laver kun jævnligt backup af mit c drev, hvor regbase og master boot record kommer med. Jeg håber så at programmer der er installeret på d drevet vil virke da jeg får oplysningerne med fra regbasen. Men jeg må indrømme jeg ikke har afprøvet dette, da jeg ikke har haft nedbrud i 3 år.
Avatar billede pstidsen Novice
29. november 2011 - 16:23 #12
Jeg har en WD My Passport ekstern HDD og den tager automatisk backup af forudbestemte mapper når jeg plugger den i.

Kender du et program som kan opdatere sit image selv?
Jeg skal bruge to af de tre omtalte programmer (et til intern HDD og et til ekstern HDD). Hvad vil du anbefale?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 16:37 #13
Har kigget Paragon Harddisk Manager 8 jeg bruger efter i sømmene.
Den har en funktion der hedder "shedule backup", som jeg ikke har brugt, men som jeg vil forsøge at prøve næste gang jeg bruger det.
Denne funktion kan tage backup:  en gang-ved computer opstart- Ved logon-dagligt-ugentligt og til sidst månedligt.
Men mon ikke man skal vælge den sidste backup som destination, hvis den skal opdatere???
Avatar billede pstidsen Novice
29. november 2011 - 16:41 #14
Det prøver jeg også lige. Er dit program på dansk? For "Denne funktion kan tage backup..." ligner noget du har copy pasted??
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 16:50 #15
Det er på Engelsk, og det er ikke copy paste ( måske nærmere lidt dårligt oversat).
Funktionen hedder Schedule backup
Jeg har haft programmet i 4 år tror jeg. Fik det gennem Komputer for alle, da Harddiskmanager 9 blev lanceret. De ville jo lokke mig til at købe det nye program, men det gjorde jeg ikke da version 8 virkede på den måde som jeg ville have det til.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2011 - 16:53 #16
Avatar billede pstidsen Novice
02. december 2011 - 13:08 #17
Undskyld jeg ikke har svaret nogle dage. Har ikke lige haft tid til at lege med programmet. Skal nok komme tilbage :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2011 - 13:11 #18
ok
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 19:29 #19
Har indstillet Paragon til at tage backup hver gang jeg tænder min computer. Problemet er bare at den allerede nu (den har kørt to gange) har brugt over 200 GB plads og det bliver ikke ved ned at gå, for jeg har kun 465 GB i alt på min HDD. Programmet laver altså en ny backup og opdaterer ikke den gamle som jeg gerne vil have. Kender du et program som kan det?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2011 - 19:44 #20
Hvorfor opdatere image af c drevet ved hver opstart?

Det må da være nok med en gang om måneden.
Har du alle dine personlige filer på C drevet da?

Jeg har et program som jeg bruger til at tage backup af personlige filer der er gratis. Det hedder Allway Sync, og det virker fint.
Det kan (mod betaling) sættes til at tjekke for ændringer på tid.
Jeg kører denne sykronisering manuelt. men hvis man betaler for det kan det gøre det automatisk (helt ned til hvert minut hvis det ønskes).
http://allwaysync.com/
Programmet kan sættes til at nedarve sletninger som er foretaget på computeren, så sletningen også foretages på det eksterne medie.
Jeg har 4 job kørende i programmet, og det skulle kunne sættes til at sykronisere på flere drev på en gang.
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 19:52 #21
Jeg har alle mine personlige og vigtige filer på C drevet ja. Det kan godt være at det er lidt overkill med at opdatere hver dag? Jeg bruger SyncToy til at kopiere de mapper som bliver ændret løbende over i min Dropbox mappe.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2011 - 20:06 #22
Ja det er det.
I øvrigt vil dit image fil blive noget mindre hvis du flytter dine personlige filer til andet drev. Har du flere drev på din harddisk kan du flytte hele mappen og mappeindholdet over. Du behøver ikke at formatere og starte forfra. i egenskaber for mappen er den funktion til flytning af det hele. I Xp jeg sidder ved højreklikker man på mappeikonet og vælger egenskaber. Her inde kan man vælge ny destination. Jeg har aldrig haft personlige filer på c drevet.
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 20:52 #23
Det er  ikke første gang jeg hører det. Hvad er det lige fordelen er ved det udover at det er lidt hurtigere at scanne for vira osv.?

Du skriver at det er for at mit image fylder mindre, men jeg synes da det er en ekstra sikkerhed både at have backup, hvor filerne bliver direkte overført til et eksternt medie (altså man kan bruge og åbne filerne på det eksterne medie) og backup af personlige filer i form af et image.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2011 - 17:35 #24
Jeg bruger kun Image til at gendanne selve systemet.

Den største fordel er jo at man ikke skal bøvle med at få taget backup at de personlige filer før man skal geninstallere (indlæse image).
Og tager man løbende backup, vil de programmer der evt er installeret på andet drev (D) de vil jo fungere, da du har regisreringsdatabasen og MBR med i backuppen.
Jeg brugte meget dette i gamle dage da jeg kørte win 98 og ekperinenterede med pc.
Win 98 havde jo ikke systemgendannelse som der er i XP. Jeg brugte Norton Ghost som kørte fra dos og startede op med diskette.
Avatar billede pstidsen Novice
06. december 2011 - 17:52 #25
Kan godt se din pointe, men trro bare jeg kører videre som nu. Sidste spørgsmål:
Jeg har rundt omkring hørt tre imageprogrammer anbefalet: Paragon, EaseUS og Macrium. Kan det være hip som hap hvad man bruger?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2011 - 18:03 #26
Ja det tror jeg. De udfører det samme job.
Det er et spørgsmål om man er dus med måden programmet er opbygget. Og når man ser på hoved vinduerne i programmerne er der vel ikke så stor forskel på dem. Må indrømme jeg kun har arbejdet med Paragon.
Avatar billede pstidsen Novice
06. december 2011 - 18:06 #27
så mangler jeg lige et svar. Du har været til STOR hjælp!
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2011 - 18:13 #28
Det var godt du kunne bruge noget. Jeg lægger svar her.